בדרך לסכסוך עבודה בנס טכנולוגיות: הדסה ועיריית י-ם ייפגעו?

השבתת העבודה בחברת נס טכנולוגיות עלולה לגרום לנזקים כבדים למשל ולעבודת הממשלה, שכן החברה מספקת שירותי מחשוב למאות לקוחות גדולים, בהם הכנסת, משרדי ממשלה וכוחות הביטחון, חברות אשראי, ביטוח ובנקים, בתי חולים ועוד

שביתת עובדים בהייטק עלולה להשבית את בית החולים הדסה ואת עיריית ירושלים. ההסתדרות וועד עובדי חברת ההייטק נס טכנולוגיות שיגרו מכתב התראה חריף להנהלת החברה, בו הם מתריעים כי בכוונתם להכריז סכסוך עבודה אם לא תחזור ההנהלה למשא-ומתן על הסכם עבודה קיבוצי בחברה. השבתת העבודה בחברת נס עלולה לגרום לנזקים כבדים למשל ולעבודת הממשלה, שכן החברה מספקת שירותי מחשוב למאות לקוחות גדולים, בהם הכנסת, משרדי ממשלה וכוחות הביטחון, חברות אשראי, ביטוח ובנקים, בתי חולים ועוד. 

נציגות העובדים הודיעה כי סכסוך העבודה יוכרז בשלב הראשון בעיריית ירושלים ובבית החולים הדסה בירושלים, שני אתרים בהם פועלת נס. הסיבה: תנאי העבודה וסביבת העבודה המחפירים, לטענת העובדים, שבהם יש ליקויים תברואתיים ובטיחותיים שהנהלת החברה מתנערת מטיפול בהם.

בהחלטה דרמטית שניתנה בחודש יולי דחה בית הדין הארצי לעבודה את ערעורה של נס וקבע כי ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג בנס, וכי על הצדדים לחזור ולקיים משא-ומתן ביניהם. במכתב טוענים העובדים וההסתדרות כי למרות החלטה זו הנהלת נס ממשיכה בשלה ומסרבת לקיים משא-ומתן ענייני ואמיתי מול נציגות העובדים. "אם ההנהלה לא תמשיך במשא-ומתן נציגות העובדים לא תהסס לעשות שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות הכרזה על סכסוך עבודה", נאמר.

לטענת העובדים הנהלת נס חזרה בה בימים האחרונים מהסכמתה לשורת דרישות שעלו במסגרת המשא-ומתן, דרישות שכבר הוכנסו לטיוטת הסכם קיבוצי שנוסחה על-ידי היועצת המשפטית של החברה עצמה, והיא ממשיכה לדבריהם לשנות שוב ושוב את עמדותיה.

מכתב ההתרעה נשלח ליו"ר הדירקטוריון של נס טכנולוגיות אבי באום על-ידי עו"ד כפיר זאב, המייצג את ההסתדרות וועד עובדי נס. באום נדרש להתערבות אישית ודחופה, שתגרום להנהלת נס להפנים את חובותיה החוקיות ולחתום עם ההסתדרות והעובדים על הסכם קיבוצי ראשון תוך מיסוד מערכת יחסי עבודה קיבוצית בחברה. "ככל שהנהלת החברה לא תפעל כאמור", נכתב לבאום, "כבר בטווח הזמן המיידי תפעל נציגות העובדים בכל האמצעים העומדים לרשותה - לרבות באמצעים הכרזה על סכסוך עבדה בחברה, על כל המשתמע מכך".

יו"ר איגוד הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, יקי חלוצי, מסר: "כבר לפני מספר חודשים יכולנו לסיים את המשא-ומתן שייצב את מערכת יחסי העבודה בחברת ויצעיד את הצדדים לדרך חדשה, אך לצערי הנהלת נס בוחרת שוב ושוב את דרך העימות והולכת סחור סחור במקום לכבד את רצון עובדיה. כפי שכתבנו במכתב ליו"ר הדירקטוריון, זוהי התראה להתעשתות ראשי החברה, רגע לפני שנעשה שימוש באמצעים הארגוניים העומדים לרשותנו". 

התארגנויות עובדים בהייטק היא תופעה נדירה יחסית, ענף, שבו עיקר ההעסקה היא בחוזים אישיים. חוץ מחברת נס טכנולוגיות, מאורגנים עובדים בעוד חמש חברות הייטק במסגרת ההסתדרות: ECI, NCR/ ריטליקס, מבניר/XURA/קומברס, SAP ולומיניס. בתחילת השנה שבתו עובדי ECI על רקע כוונת החברה לפטר 100 עובדים. בינואר 2017 הוכרז סכסוך עבודה בחברת XURA על רקע מבוי סתום במשא-ומתן להסדרת זכויות העובדים בהסכם קיבוצי וכוונת ההנהלה לבצע פיטורים המוניים.

מנס נמסר כי "העבודה בכלל אתרי החברה ואל מול כל לקוחותיה מתנהלת כסדרה. נס מכבדת ופועלת בהתאם להחלטות בית הדין. צר לנו כי ההסתדרות בוחרת פעם אחר פעם לצאת לתקשורת בהודעות שאינן עומדות בקנה אחד עם המציאות הלכה למעשה".