מיזוג רשת-ערוץ 10 מתנדנד; יו"ר הרשות השנייה תתנגד?

ל"גלובס" נודע כי יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מערימה קשיים על מיזוג רשת וערוץ 10 ואף אותתה לצדדים כי עליהם להתחיל לבחון חלופות אחרות • ביום חמישי תתכנס מועצת הרשות השנייה לדון בנושא • ביטול המיזוג עשוי לסכן את המשך קיומו של ערוץ 10

יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', נוטה שלא לאשר את המיזוג בין רשת לערוץ 10 - כך מעריכים היום (ב') גורמים המצויים בפרטים. המלצה ברוח זאת תוצג על-ידה בישיבת מועצת הרשות השנייה שצפויה להתקיים ביום חמישי, מיד לאחר יום כיפור.

לדברי גורמים המקורבים לעניין, בימים האחרונים הבהירה שמאלוב-ברקוביץ' לבכירים בקרב מחזיקות הרישיון קשת, רשת וערוץ 10 כי עליהם לבדוק חלופות אחרות למיזוג, ואמרה כי המועצה תפעל לתת הטבות רגולטוריות אחרות שיקלו על ההתנהלות המסחרית של הערוצים כדי לסייע להם.

אינדיקציה נוספת שעשויה לתמוך בהערכות כי יו"ר הרשות השנייה לא מתעתדת לאשר את המיזוג, היא בכך ששמאלוב-ברקוביץ' לא התייעצה עם הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, האחראית על ועדת הריכוזיות, כדי לקבל עמה החלטה אם לאשר או לא לאשר את המיזוג, כמתבקש על-פי חוק לאחר קבלת ההחלטה. גם הממונה על ההגבלים, הלפרין, לא התייעצה עם הרשות השנייה לפני קבלת ההחלטה על אישור המיזוג

כזכור, בשוק התקשורת מחכים בנשימה עצורה להחלטתה על המיזוג, שבלעדיו מרחפת עננה על המשך קיומו של ערוץ 10. עד כה נחשב האישור על-ידי הממונה על ההגבלים כמשוכה הרגולטורית המשמעותית ביותר שבלעדיה המהלך לא יכול לצאת לפועל, אבל במקביל קיימת משוכה נוספת בדרך - אישור מועצת הרשות השנייה, שהיא למעשה הרגולטור שמפקח על הערוצים המסחריים.

בשבועות האחרונים נושא המיזוג מעסיק את הרשות השנייה, ונערכת שם בדיקה מקיפה. חברי מועצת הרשות נפגשו כבר פעמיים כדי לדון בנושא, והם אמורים להיפגש בחמישי הקרוב כדי לדון בנושא פעם נוספת.

החומרים הרלוונטיים הועברו למועצת הרשות השנייה עוד בטרם התקבלה החלטתה של הממונה על ההגבלים העסקים בנוגע למיזוג, כשערוץ 10 הגיש למועצה את כל הבקשות הרלוונטיות ליישום המהלך המתגבש - בהן בקשה להחזרת הרישיון, בקשה לאישור הקצאת מניות לבעלי ערוץ 10 ברשת כחלק מתהליך המיזוג ובקשה להעברת מניות של חדשות 10 לרשת. במועצה ביקשו שוב ושוב השלמות של החומרים כדי שניתן יהיה לקבל החלטה מסודרת.

כאמור, במועצת הרשות השנייה לא ממהרים לאשר את המיזוג וביקשו ממחזיקות הרישיון לבחון אופציות נוספות, בהן עזרה בהקלות רגולטוריות כמו הגדלת השימוש בתוכן השיווקי, הגדלת דקות פרסום ועד. מדובר בהקלות שהיו אמורות להתקבל לפני שנה, אך עד עתה הן לא אושרו סופית.

יודגש כי אין בכוחה של מועצת הרשות השנייה למנוע את המצב הסופי שבו יהיו רק שני ערוצים מסחריים, אם ערוץ 10 יחליט לכבות את האור ולהחזיר את הרישיון. אבל סירוב, אם יתרחש, כן יכול להחזיר את השחקנים לנקודת ההתחלה ולחייב אותם להתחיל את כל התהליך מהתחלה: לסגור את הערוץ, לפטר עובדים ולמכור את הנכסים.

במועצת הרשות השנייה סירבו להתייחס לידיעה. 

נזכיר כי שמאלוב-ברקוביץ' איננה היחידה שעלולה להערים קשיים על המיזוג. כפי שנחשף אתמול (א') ב"גלובס", עמותת "הצלחה" עתרה לבית הדין להגבלים עסקיים נגד החלטת הממונה לאשר את המיזוג.