ממשל טראמפ: הרשות הפלסטינית מסייעת במאמץ נגד הטרור

מקל אמריקאי וגזר פלסטיני: למרות הקמפיין של ארה"ב נגד הפלסטינים, לרבות קיצוץ הסיוע והעברת השגרירות לירושלים, כוחות הביטחון של הרשות מוסיפים לשתף פעולה עם ישראל כדי לצמצם אלימות טרוריסטים, עפ"י דוח של הסטייט דיפרטמנט • ירידה בשיעור 23% בפעולות טרור בעולם, ירידה בשיעור 27% במספר הרוגי פעולות טרור

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: רויטרס
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: רויטרס

דוח חדש על הטרור הגלובלי, שפרסם אתמול (ד') משרד החוץ האמריקאי, מציין עובדה שידועה היטב לממשלת ישראל ולכוחות הביטחון: הרשות הפלסטינית מוסיפה לשתף פעולה עם ישראל במאבק לסכל פעולות טרור של ארגונים פלסטיניים.

במילים אחרות: הדוח מתעד מצב שבו ארה"ב מכה את הפלסטינים במקל חובלים - לרבות קיצוץ מסיבי של הסיוע, העברת השגרירות לירושלים וסגירת נציגות אש"ף בוושינגטון - אך הפלסטינים מושיטים גזר לישראל, אך על-פי שזו מעודדת את השימוש במקל נגדם.

בדוח, שסוקר את המאבק האמריקאי והבינלאומי בטרור הגלובלי ב-2017, נאמר: "למרות שארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה ובגדה המערבית מוסיפים לאיים על ישראל, ישראל וכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מוסיפים לתאם את (את פעולותיהם) במאמץ לצמצם את האלימות".

"הרשות הפלסטינית הוסיפה לקיים את מאמציה להילחם בטרור ולאכוף את החוק בגדה המערבית, שבה קיימת נוכחות של חמאס, הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני והחזית הלאומית לשחרור פלסטין", כותבים מחברי הדוח. "כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מגבילים את יכולתם של ארגונים אלה לבצע פעולות טרור ובין היתר עצרו חברי חאמס שתכננו פעולות נגד ישראל. על-פי הסכמי אוסלו, משליטה הרשות את סמכותה בגדה המערבית במידות שונות של הצלחה. כוחות של צה"ל ושב"כ עצרו חברים בארגוני טרור בגדה המערבית".

"ארה"ב מסייעת למאמצי הטרור הנגדי של הרשות הפלסטינית: היא מאמנת את כוחות הביטחון של הרשות, מספקת ציוד ובונה תשתיות לפעילות של כוחות אלה", נאמר בדוח. ארה"ב גם מסייעת בחקירות פליליות ובהגשת תביעות נגד חשודים במימון ארגוני טרור ובפעילויות דומות.

דברים דומים נכתבו בדוחות שנתיים קודמים על הטרור הגלובלי, אך העובדה ששבחים כאלה נכתבים השנה בדוח של ממשל טראמפ היא משמעותית.

אבל הדוח מוקיע פן אחר של הרשות: המשך "מענקי השאהידים" למשפחותיהם של אלה שנהרגו בפעולות נגד ישראל ומענקים לבני משפחות של מחבלים שכלואים בבתי כלא ישראליים.

הדוח מציין כי חלה ירידה בפעולות הטרור של פלסטינים ב-2017 בהשוואה לתקופה של מתיחות מוגברת בין אוקטובר 2015 ל- לאפריל 2016. אבל הפלסטינים הוסיפו לבצע פיגועי דקירה, ירי ודריסה גם ב-2017.

יחד עם זאת, "ישראלים, ובהם מתנחלים, ביצעו פעולות אלימות, לרבות פעולות של 'תג מחיר' שביצעו יחידים או ארגונים קיצוניים בגדה המערבית", נאמר בדוח.

"לאחר שארה"ב הודיעה על כוונתה להעביר את שגרירותה לירושלים, שגרו ארגוני טרור פלסטיניים בעזה רקטות לעבר ישראל", נאמר עוד בדוח. "ישראל הגיבה בהתקפות על עמדות פלסטיניות בעזה. הטרוריסטים המשיכו במאמציהם להבריח נשק באמצעות מנהרות מסיני לעזה, אף על-פי שממשלת מצרים עשתה מאמצים למנוע זאת".

בסך-הכול נרשמו בעולם כולו 8584 פיגועי טרור, ירידה של 23% בהשוואה ל-2016. 18,700 אנשים נהרגו בפעולות אלה, וכרבע מהם היו מבצעי הפיגועים עצמם. זו ירידה בשיעור 26% בהשוואה ל-2016. ירידות אלה נובעות משיפור המצב הביטחוני בעיראק, לדברי מתאם הלוחמה בטרור בסטייט דיפרטמנט, נתן סיילס, שדיבר עם כתבים בוושינגטון.

יותר ממחצית התקפות הטרור בעולם אירעו ב-5 מדינות בלבד: אפגניסטאן, הודו, עיראק, פקיסטאן והפיליפינים. 70% ממקרי המוות שנגרמו מאירועי טרור נרשמו ב-5 מדינות: אפגניסטאן, עיראק, ניגריה, סומליה וסוריה.

עוד קובע הדוח כי איראן חותרת תחת ממשלות לגיטימיות ואינטרסים אמריקאים באפגניסטאן, בחריין, עיראק, לבנון ותימן. המלחמה בסוריה העניקה לחיזבאללה, בן-חסות של איראן, ניסיון קרבי. מדינות נוספות שתומכות בטרור הן קוריאה הצפונית, סוריה וסודאן.