בוגי יעלון באירוע בחירות: "אני ייסדתי את הקו החם עם רוסיה"

אין לו את הכריזמה של נתניהו או לפיד, את החיוך של כחלון ואין מאחוריו את הגרעיו הקשה של מצביעי העבודה ובכל זאת, בוגי יעלון, שר הביטחון לשעבר, נחוש להקים מפלגה • טל שניידר ביקרה באירוע בחירות של יעלון ושמעה מה הוא חושב על פרשת הפלת המטוס הרוסי, סיום כהונת המפכ"ל ועל הבחירות הקרבות: "המפלגה שלי מוכנה"

משה (בוגי) יעלון נואם בהרצליה / צילום: נמרוד גליקמן
משה (בוגי) יעלון נואם בהרצליה / צילום: נמרוד גליקמן

ביום חמישי בערב הגיע משה בוגי יעלון, שר הבטחון לשעבר לדבר בפני קהל גדול בבית קינן בהרצליה. לדברי המארגנים נכחו במקום מעל ל-1000 איש (הם ספרו לפי מספר הכסאות שחולקו) ואכן, המספר הגדול של הרצלייינים שבאו לשמוע אותו הפתיע גם אותי. אני נוהגת לשוטט הרבה בחוגי בית ואירועים פוליטיים ומזה זמן רב לא זכור לי פער כה גדול בין התדמית הציבורית לכאורה של פעילות פוליטית על אש נמוכה לבין הציבור הרב שהיה צמא לשמוע את דברי האיש. מי שעוקב אחר הדיווחים הממעיטים בנוגע ליעלון יכול היה לראות במספר הגדול של הנוכחים עדות לדבר מה אחר המפעפע בימין-מרכז.

"אל תאמינו למה שמספרים לכם עלי בתקשורת"

ואכן, לקראת סוף ההרצאה והשיחה, וכאשר מישהו מן הקהל שאל את יעלון מדוע הוא נראה בטלוויזיה הרבה יותר שמן ונמוך, התבדח על כך יעלון: "אל תאמינו למה שמספרים לכם עלי בתקשורת. אני נפגש עם עשרות אלפי אנשים ברחבי הארץ. אחד הדברים שגיליתי במהלך התקופה הזו היא שלמרות שאני מוכר, ודווקא בעידן של ריבוי תקשורת ועיתונאים במדיה החברתית, אין אתיקה וכלי התקשורת הם מתווכים מלאים באינטרסים. יש ימים שאני מרגיש כמו בשיר ׳כתבו עליו בעיתון והוא לא ידע שהוא כזה׳. זה נורא ולכן בחרתי לפגוש כמה שיותר אנשים פנים אל פנים שישמעו מה אני חושב ולא מה מספרים עלי".

ויעלון אכן סיפר לקהל מה הוא חושב. אין לו את הכריזמה של בנימין נתניהו או של יאיר לפיד. אין לו את החיוך המיוחד של משה כחלון. וקהל המרכזי המבוגר אינו עצבני או ווכחני כמו מפגיני השמאל ותומכי מרצ ומפלגת העבודה, ובכל זאת, שנים ארוכות של ניסיון בטחוני עושות את שלהן.

ויעלון דיבר על שינוי הגישה המועיל והחשוב, לדעתו, שהתרחש בוושינגטון בממשל הנוכחי בגישה לאיראן. על הנאיביות של הממשל הקודם והטעות של ההנהגה הישראלית להיצמד כיום רק לצד אחד במפה הפוליטית האמריקאית ("למרות שגם אני היו לי את הסכסוכים שלי עם ג׳ון קרי", אמר).

ובשונה לתפיסות של יאיר לפיד, אבי גבאי וציפי לבני, הסביר יעלון כי הוא ממשיך להאמין שהסכסוך בין הישראלים לפלסטינים "אינו פתיר בעתיד הניראה לעין".

אני ייסדתי את הקו החם בין ישראל לרוסיה

במענה לשאלה מן הקהל על תיפקוד ראש הממשלה נתניהו אל מול הנשיא פוטין ביממה שאחרי הפלת מטוס המודיעין הרוסי בטיל סורי, חשף יעלון פרטים מעניינים. לדבריו, מיסוד קו הטלפון החם בין ישראל לבין רוסיה, החל בתקופותו: "אנחנו הגענו להבנה עם הרוסים בתקופתי כשר בטחון. כאשר הם החליטו לפרוס בסוריה בספטמבר 2015 , אני קראתי לנספח ההגנה הרוסי אלי למשרד בקריה ואמרתי לו ׳אני מבין שאתם מתכוונים לפרוס. יש לכם אינטרסים וגם לנו יש אינטרסים אל תפריעו לנו ואנחנו לא נפריע לכם׳.

"כתוצאה מזה מוסד קו חם, שקצה אחד שלו נמצא במפקדה הרוסית בסוריה, במקום שנקרא חְמֶיימִים בשדה התעופה שממנו ממריאים המטוסים שלהם והקצה השני של הקו החם נמצא בבור בקריה. שני הצדדים דוברי רוסית, מן הצד שלנו יושב קצין ישראלי דובר רוסית. עד היום, היו מקרים של כמעט ו.. אבל לא קרה מה שקרה לטורקים כשהם הפילו סוחוי רוסי. הקו הזה מאפשר להימנע מתקלות מן הסוג הזה.

מבלי להזכיר את נתניהו בשמו, יעלון המשיך ונתן ציון טוב ל"ההתנהלות שלנו אחרי מקרה. מפקד חיל האוויר לשם והציג להם נתונים ברורים והסביר מאיפה אי ההבנה, וזאת כדי להפיק לקחים וגם כדי להוריד מאיתנו את האשמה ואני מקווה שנחזור לאותן ההבנות" הוא אמר.

ישראל נמצאת ככל הנראה בין 6-10 חודשים לפני מערכת בחירות אולם יעלון לא מוכן לציין בשלב הזה מי הם האנשים שיצטרפו אליו. בתקופה של אחרי התפטרותו מן הממשלה, לאור פרשיית אלאור עזריה וכאשר נתניהו החליט להכניס את ישראל ביתנו ממשלה ולתת את תיק הבטחון לאביגדור ליברמן, החלו כלי התקשורת בישראל לסקור את האפשרות של התייצבות יעלון בראשות רשימה והדיווחים המרובים על כך שמפלגתו לא עוברת את אחוז החסימה, פגעו קשות במיצוב הפוליטי שלו. מבלי שיש שם למפלגה ו/או זהות אנשים המצורפים לרשימה, הסקרים הללו היו מיותרים מבחינתו ויועצו הפוליטי אף פנה לכלי התקשורת ואמר להם, הפסיקו לסקור את המפלגה העתידית, הדבר אינו רלבנטי בשלב הזה וגורם לו נזק.

המפלגה שלי מוכנה, אקים אותה ואחתור לחיבורים

בינתיים, ממשלת נתניהו המשיכה להחזיק מעמד זמן רב ויעלון לא חדל לרגע מלצאת ולדבר עם הציבור הישראלי. חלק משמעותי מדבריו הוקדש לנושא טוהר המידות והעדר דוגמה אישית במנהיגות הישראלית.

הוא אמנם אחד המבקרים הנוקבים ביותר של נתניהו וליברמן, אך בפני הקהל שבא לשמוע אותו, הוא נקט משנה זהירות בדבריו. הראיונות שלו בתקשורת תוקפניים בהרבה מן האופן שבו הוא מדבר עם אנשים.

לדבריו, ברגע שהמפלגה שלו תוקם הוא יפעל לחיבורים. "אני נערך, כשנדע מתי הבחירות אני אופיע עם כוח. הגעתי למסקנה שאין לי מה להצטרף כמספר כזה או מספר אחר (ברשימה אחרת -ט"ש),כי אתה הופך להיות תלוי. ולכן צריך לבוא עם כוח שקורא לחיבורים במגרש הפוליטי החל מן הימין הממלכתי ועד לשמאל ציוני, מתוך הבנה שהאתגרים שלנו אינם קשורים למה שנקרא ימין ושמאל, אלא לנושא של טוהר המידות במדינה".

והוא אף נתן דוגמאות לבעיות טוהר המידות, ההשתלחות של הפוליטקאים בשופטי בית המשפט העליון, הפגיעה באיזונים והבלמים של השיטה הדמוקרטית. והסכנה הגדולה ביותר לדבריו, "כאשר דרג מקצועי, כמו ראש שב״כ ורמטכ״ל מציעים וממליצים והדרג הפוליטי מכנה אותם פחדנים, שפנים ושמאלנים. מה זה הדבר הזה? במקרה של ראש השב״כ נדב ארגמן, הוא הביעו עמדה מקצועית בנוגע לנעשה בירושלים, עמדה שהוכחה כנכונה וגם בסופו של דבר והקבינט אימץ את דבריו אבל אף אחד לא הגן עליו, לא אמרו תודה. הוא הותקף בכלי התקשורת והיחיד שהגן עליו זה אני. וכך הדבר האלה גם עם רמטכ״ל שמגן על הערכים של צה״ל בסוגיית התנהגות חייל מול אויב בחריגה שיש בה דגל שחור, ואני מוצא את עצמי כשר היחיד השומר על ערכי צה״ל, על החוק הישראלי. זו סכנה לדמוקרטיה והדבר ממשיך גם כיום עם מה שעושים היום למפכ״ל" אמר יעלון.

ודווקא שנשאל יעלון על התארכות חקירת תיק 3000 , תיק הצוללות וכלי השיט וכיצד העניינים נמשכים ללא סוף השיב יעלון. "אני סומך על מערכת אכיפת החוק, ואני ממתין בסבלנות לגמר החקירה לגבי התיקה זה אותו אני מכיר היטב".

אך בדרך החוצה מן האירוע, ברור היה שדרכו של יעלון הלאה עוד קשה, קשה מאוד. אדם אחד זעם על ההגנה האוטומטית שמעניק יעלון לשופטי העליון והחל לצעוק בסיום האירוע. אדם אחר, אהרון שמו, אמר לי, "אני איש ימין, למי אני אצביע? הייתי רוצה לבחור בימין ממלכתי אחר מאשר נתניהו אבל לצערי איני רואה אלטרנטיבה אחרת בימין". אשתו ניסתה להשתיק אותו. "אתה תמצא ימין אחר, עד הבחירות, אתה תמצא ימין אחר, רק אל תגיד שאתה מצביע לביבי".