2 מיליארד ד': למה מייקל קורס משלם סכום מופרז על ורסאצ'ה?

מייקל קורס ישלם סכום שגודלו בערך פי שלושה ממכירות ורסאצ'ה, שרווחיה זעומים מאוד • המנכ"ל ג'ון איידול יצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע את המשקיעים שהוא אינו מבזבז את כספם

דונטלה ורסאצ'ה / צילום: רויטרס
דונטלה ורסאצ'ה / צילום: רויטרס

חברת ההחזקות של בית האופנה ומעצב האופנה מייקל קורס  הודיעה אתמול (ג') כי היא רוכשת את בית האופנה האיטלקי ג'יאני ורסאצ'ה תמורת 2.12 מיליארד דולר.

ורסאצ'ה משתלבת היטב באסטרטגיה של מייקל קורס ליצירת קבוצת אופנה עולמית רב-מותגית, אך כאן בדיוק טמונה הבעיה. אם אתה מבהיר שאתה רוצה עסקה, אתה לא מקבל עסקה טובה.

מייקל קורס עומדת לשלם כאמור כ-2 2.12 מיליארד דולר עבור ורסאצ'ה, לדברי "וול סטריט ג'ורנל". מותג האופנה האיטלקי ידוע בעיקר בזכות העיצובים הזוהרים והפרובוקטיביים לפעמים וכן בשל הרצח הטרגי של מייסדו, ג'אני ורסאצ'ה, במיאמי ביץ' ב-1997.

מבחינת מייקל קורס, שהמותג שלה ידוע כמותג של מוצרי מותרות במחירים שווים לכל נפש - רכישת ורסאצ'ה היא מהלך שמקרב אותה לשוק מוצרי המותרות היקרים. מייקל קורס הייתה חביבת השוק לאחר הנפקתה הראשונית לציבור ב-2011, מכיוון שהיא נגסה בנתח השוק של יריבתה המבוססת קואוץ'. לאחר מכן הפכה קייט ספייד למותג הלוהט החדש, ומייקל קורס הלכה בדרכה של קואוץ' והחלה לבחון מחדש את האסטרטגיה שלה.

אשתקד רכשה מייקל קורס את מותג הנעליים ג'ימי צ'ו תמורת 1.2 מיליארד דולר, והמנכ"ל ג'ון איידול דיבר על רכישות גדולות נוספות במטרה ליצור "קבוצת אופנת מותרות עולמית". נראה היה כי המודלים שלו הם קונגלומרט המותרות הפריזאי הגדול LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton והחברה-האם של ג'וצ'י, קרינג. כל אחת מהשתיים מחזיקה ביותר מתריסר מותגים, והן צומחות במהירות רבה יותר מיריבותיהן האמריקאיות. גם קואוץ' רוצה לגוון את פעילותה. אשתקד היא רכשה את קייט ספייד ושינתה את שמה ל-Tapestry (ריקמה), כדי להציג את עצמה כחברת החזקות.

מייקל קורס משלמת סכום שגודלו בערך פי שלושה ממכירות ורסאצ'ה, שרווחיה זעומים מאוד. מכפיל המכירות של מייקל קורס עצמה עומד על קצת יותר מפי שניים. איידול מסתכן בהשמדת הערך לבעלי המניות באמצעות צירוף ורסאצ'ה לחברת החזקות שידועה כספקית מוצרי מותרות במחירים נוחים. ייתכן כי זו הסיבה לכך שמניית החברה צנחה ב-9% בבוקר יום ב'.

ורסאצ'ה נקלעה לתקופה קשה. ב-2014 פנתה משפחת ורסאצ'ה בהנהגת אחותו של ג'אני, דונטלה, לחברת הפרייבט אקוויטי בלקסטון כדי לממן הרחבת פעילות. מאז צצות מפעם בפעם שמועות על הנפקה ראשונית לציבור, אך החברה לא הצליחה ליהנות מההתאוששות שוק המותרות שממנו נהנים מותגים אירופיים אחרים מאמצע 2016, וזה מגחיך את הדיבורים על הנפקה ראשונית לציבור. קרינג נמנתה עם הרוכשים הפוטנציאליים שהגיעו למסקנה שורסאצ'ה יקרה מדי, לדברי רויטרס.

מייקל קורס ניצבת גם בפני המשימה הקשה של החייאת ורסאצ'ה, למרות שההתאוששות של עצמה עדיין שבירה למדי. ניל סונדרס, מנכ"ל חברת הייעוץ GlobalData Retail, אומר כי השיפור שנרשם לאחרונה במכירות נבע מ"עלייה באמון הצרכנים ובהוצאות הצריכה בארה"ב, ולא מעליה בכוח המשיכה של המותג".

איידול יצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע את המשקיעים שהוא אינו מבזבז את כספם.