הכירו את מותגי הפרימיום החשמליים של אירופה

בזה אחר זה משיקים כיום מותגי הפרימיום האירופים מכוניות חשמליות יעילות, מפנקות, מהירות וזולות דרמטית מהמכוניות של טסלה, שחלקן תוכננו עוד בתחילת העשור • סקירה

תקופה קשה עוברת כיום על אילון מאסק, מייסד טסלה. אם לא די בכך שהמשקיעים מאבדים סבלנות נוכח ההפסדים הנערמים, שבעיות הייצור הסדרתיות טרם נפתרו, ושפליטות הפה (או הטוויטר) מכרסמות באמינות הניהולית של החברה, הרי שכיום המתחרים סוגרים את הפער. בזה אחר זה משיקים כיום מותגי הפרימיום האירופים חשמליות יעילות, מפנקות, מהירות וזולות דרמטית מהמכוניות של טסלה, שחלקן תוכננו עוד בתחילת העשור. וכולן מציעות "גב" גלובלי של יצרנים סדרתיים ומערך ייצור משומן. המהפכה הזו נמצאת גם בדרך אלינו והיא תתחיל כבר בחודשים הקרובים.

יגואר IPACE: הראשונה שתנחת בישראל

הרבה לפני שהגרמניות המחושמלות החדשות ינחתו כאן, לפחות רשמית, כבר תשווק בישראל הגרסה החשמלית של יגואר IPACE, ששולחת מהלומה ישירה לבטן הרכה של טסלה. בתוך עיצוב קרוס-אובר ספורטיבי עם ממדים נדיבים נמצאת מערכת הנעה חזקה וספורטיבית עם שני מנועים חשמליים מתקדמים, אחד לכל סרן, בהספק כולל של עד 400 כ"ס ומומנט של 70 קג"מ.

המנועים מקבלים את הכוח שלהם ממארז סוללות ליתיום מתקדמות בתפוקה של90 קילוואט-שעה, שמספקות טווח נסיעה תיאורטי של מעל 480 ק"מ על-פי מבחני WLTP העדכניים. במצב הביצועים הקיצוני, המערכת מסוגלת להאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות בלבד. שימוש בטעינה מהירה מאפשר לטעון כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך 45 דקות בלבד, אם כי טעינה מלאה משקע ביתי אורכת כעשר שעות.

יגואר טוענת שהמערכת החשמלית שלה מתוכננת לעמוד בתנאים קיצוניים של חום וקור, עם עמידות בפני תאונות, ושהרכב מסוגל אפילו לצלוח מעברי מים עמוקים. פרט לכך, זהו רכב פאר לכל דבר עם בסיס גלגלים באורך כמעט 3 מטרים, מערך פיקוד דיגיטלי וכל עזרי סגנון החיים המוכרים של יגואר. זהו גם הרכב הראשון בקטגוריה שכבר יש לו מחיר יעד בישראל: החל מ-454 אלף שקל, בתחילת השנה הבאה.

מרצדס EQC: חלוץ של מותג חשמלי

מרצדס מסתערת חזיתית על פלח השוק של טסלה באמצעות ליין של דגמים חשמליים ייעודיים, שיישאו את שם המותג החדש "EQ". הדגם הראשון שלה בסדרה, EQC, הוא רכב פנאי בממדים בעיצוב שמזכיר את ה-GLC אבל עם נגיעות ייחודיות למותג כמו חרטום סופר-מודרני עם פנסים על טהרת טכנולוגיית ה-LED ומבנה אווירודינמי חלקלק.

כל רכיבי מערכת ההנעה החשמלית פותחו ומיוצרים עצמאית על-ידי מרצדס, כולל הסוללה שמיוצרת בגרמניה על-ידי חברה בת של הקונצרן.

הרכב מונע על-ידי שני מנועים חשמליים, אחד לכל סרן, עם הספק כולל של 300 קילוואט, המספק לרכב טווח של למעלה מ-450 ק"מ בין טעינות על-פי תקן המבחן של NDEC. שני מנועים פירושם כמובן הנעה לכל הגלגלים.

טעינה של כמעט 80% מקיבולת הסוללה אפשרית תוך פחות משעה בתחנות טעינה ציבוריות ומרצדס ציידה את הרכב במערכת ניהול עם אלגוריתמים חכמים, שממחזרים ביעילות את האנרגיה הקינטית בעת בלימה, שיוט וכדומה.

פרט לכך, זה SUV של מרצדס לכל דבר וזה אומר תא מפואר, מערכות סיוע סמי-אוטונומיות עם אופציה לאוטונומיה בדרגה 4 בעתיד, כמה רמות של אבזור ופאר ועוד. המחיר מיועד להתחרות באודי E-TRON, כלומר נקודת פתיחה משוערת של כ-70 אלף אירו לפני הטבות מס. בעתיד יוצע גם דגם עם מארז סוללות משודרג שיציע טווח רצוף של 500-600 ק"מ בין טעינות ויהיה יקר יותר.

אאודי E-TRON: טכנולוגיה פורצת דרך

מרצדס עשתה מאמצים לא מבוטלים כדי להקדים את השקת ה-EQC (ראו הרחבה בהמשך) ולהסיט את תשומת הלב מההשקה העולמית של ה-E-TRON, אבל ה-SUV החשמלי החדש של אאודי ראוי לכל תשומת הלב, כיוון שהוא אחד הכלים המתוחכמים והמתקדמים ביותר טכנולוגית, שמוצעים כיום בשוק העולמי - עם מנוע חשמלי או בלעדיו.

בתהליך הפיתוח אימצה אאודי גישה הוליסטית, עם פתרונות חדשניים שנועדו להקטין למינימום את הגורמים שמקצרים את טווח הנסיעה החשמלי. כך, בין השאר, זהו הרכב הסדרתי הראשון בעולם שמצויד בפנסי חזית ואחור בטכנולוגיית OLED, המשלבת עוצמת הארה מרשימה ביחד עם צריכת חשמל נמוכה מאוד. אותה טכנולוגיה משמשת גם במערך הפיקוד הדיגיטלי בתוך הרכב עצמו, וזו רק ההתחלה: הגג משובץ בתאים סולאריים, המסייעים לטעון את הסוללה בחניה; תחתית המרכב מכוסה כולה בכיסוי חלקלק, שמטרתו להקטין את הגרר האווירודינמי; את מקום המראות המקובלות מחליפות צמד מצלמות וידיאו ברזולוציה גבוהה, שכמעט אינן בולטות החוצה; ויש גם מערכת בלימה אלקטרו-הידראולית, שמחזירה אנרגיה לסוללה ומגדילה את הטווח האפקטיבי ב-30% כמעט.

ההספק המרבי הרשמי עומד על כ-408 כ"ס, עם מומנט של 65 קג"מ, אבל הוא זמין רק במצב "בוסט" ולפרק זמן של כ-8 שניות. במצב הזה, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת פחות מ-6 שניות. בשאר מצבי הנהיגה, ההספק מופחת אוטומטית על-ידי המחשב לטובת הגדלת הטווח. הסוללה התקנית, עם הספק 70 קילוואט-שעה, מספקת טווח נסיעה של מעל 400 ק"מ על-פי מבחני WLTP העדכניים, אולם כמו אצל טסלה אפשר יהיה להזמין סוללה עם הספק גדול יותר בכמעט 40% ולהשיג טווח תיאורטי של מעל 500 ק"מ בין טעינות.

השוס יהיה כנראה המחיר: דגם הבסיס יעלה באירופה כ-66 אלף אירו, שהם כ-25 אלף יורו פחות מהדגם המקביל של טסלה. לא פלא שההשקה בינלאומית של הרכב מתבצעת בקליפורניה, המגרש הביתי של טסלה.

ב.מ.וו X5 פלאג-אין 2020: 80 ק"מ על חשמל

ב.מ.וו תשיק בשנה הבאה SUV חשמלי לגמרי על בסיס פלטפורמת ה-X3 עם טווח נסיעה משוער של 400-300 ק"מ בין טעינות. בינתיים, הוא בגדר קונספט בלבד, ועד שיגיע, חובבי היוקרה המחושמלת מבית ב.מ.וו יצטרכו להסתפק בחוויה "כמעט" חשמלית בדמות גרסת הפלאג-אין החדשה של ב.מ.וו X5 החדש.

הגרסה היוצאת צוידה במנוע 4 צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 2 ליטרים, שהתקשה לעמוד מול המנועים המחושמלים הגדולים של חלק מהמתחרים. הדור החדש כבר מצויד במנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטרים בהספק 282 כ"ס, המשודך למנוע חשמלי רציני ומייצר הספק מרשים של 389 כ"ס.

למרות הביצועים הנמרצים (אפס ל-100 ב-5.6 שניות), ב.מ.וו גאה במיוחד בשדרוג "הירוק" המשמעותי. עם סוללות בקיבולת משופרת, מסוגל הכלי לנוע עד 80 ק"מ על חשמל בלבד, במהירות "חשמלית" של עד 140 קמ"ש. צריכת הדלק המשוקללת עומדת על כמעט 50 ק"מ לליטר על-פי המבחנים העדכניים.

פרט לכך, מצויד הרכב בכל החידושים של ה-X5 החדש, שיגיע אלינו בקרוב: ממדים מוגדלים, מערך פיקוד דיגיטלי ועוד. בהנחה שהטבת המס ההיברידית תשרוד עד הגעת הגרסה הזו לישראל בשלהי 2019, זו תהיה אחת אופציה "כמעט חשמלית" פופולרית.

קרוסבאק DS3: פאר חשמלי קומפקטי

השוק הסיני עומד כיום בפני ביקושי ענק לכלי רכב חשמליים, רצוי פרמיום, ומהמגמה הזו יהנו גם הלקוחות האירופאים של פיז'ו-סיטרואן, שאחת מבעלות הבית שלה היא דונפנג הסינית. הסנונית הראשונה היא הגרסה החשמלית של ה-DS3 "קרוסבאק" החדשה.

זוהי הפרמיום-חשמלית הסדרתית הקומפקטית ביותר שהוצגה עד כה באירופה, עם אורך של כ-4.13 מ', אבל לא חסר לה דבר בכל הנוגע לטכנולוגיה עילית ופאר. ההנעה החשמלית מבוססת על מנוע סופר-יעיל בהספק שווה ערך לכ-136 כ"ס עם מומנט של 26 קג"מ. האנרגיה מגיעה מסוללת ליתיום של 50 קילוואט/שעה, ועל-פי נתוני היצרן ,טווח הנסיעה בין טעינות עומד על יותר מ-300 ק"מ על-פי מבחני WLTP המחמירים ולמעלה מ-450 ק"מ על-פי המבחנים הקיימים כיום (NDEC).

עם חיבור למטען מהיר ניתן לטעון כ-80% מהסוללה בחצי שעה, וטעינה מלאה משקע ביתי אורכת כחמש שעות. למרות ההספק הצנוע, הכלי מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות.

בתא הנוסעים אפשר למצוא עיצוב פנים ברמה של בתי אופנה, תצוגה כל-דיגיטלית עם גרפיקה מרהיבה וכמובן עזרי בטיחות וניהוג סמי-אוטונומיים. באירופה, מחיר גרסאות הבנזין אמור להתחיל באזור ה-22 אלף אירו בלבד. הגרסה החשמלית תהיה יקרה יותר מן הסתם, אבל עם הטבת המס וקצת מזל, המחיר בארץ עשוי לנוע סביב 200 אלף שקל פלוס-מינוס. אצלנו בשנה הבאה.