נוחי דנקנר נכנס לכלא: "זה יום קשה לי ולמשפחתי"

מי שנחשב בעבר לאיש החזק ביותר במשק הישראלי, החל לרצות 3 שנות מאסר בגין הרצת מניית קונצרן אי.די.בי שבראשו עמד • הוא נכנס לאגף בו כלוא הרב הראשי לשעבר מצגר ושבו ישב בעבר גם בן-דודו, דני דנקנר

מי שנחשב בעבר לאיש החזק ביותר במשק הישראלי, הופך לאסיר בכלא מעשיהו. איש העסקים נוחי דנקנר הגיע היום (ג') בשעות הבוקר לכלא מעשיהו ברמלה כדי להתחיל לרצות את העונש של 3 שנות מאסר - עונש שגזר עליו בית המשפט העליון בגין הרשעתו בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012.

רגע לפני שנכנס לכלא, מסר דנקנר הצהרה קצרה: "המעמד כאן הוא יום קשה לי ולמשפחתי. אני בוטח באלוהים ובוטח מאוד במערכת המשפט ואוהב את מדינת ישראל". דנקנר סירב להשיב לשאלות עיתונאים, כולל לשאלה אם הוא גם מביע חרטה. 

נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף

דנקנר הגיע לבית הכלא לבוש במכנסי ג'ינס ובטי-שירט שחורה. אחרי שאתמול הבטיח לומר דברים לתקשורת טרם כניסתו לכלא, הוא מילא היום את הבטחתו, אבל לא חידש דבר. "המעמד כאן הוא יום קשה לי ולמשפחתי, נלחמתי על חפותי, אני מאמין בקדוש ברוך הוא שהכול לטובה", אמר דנקנר לעיתונאים והוסיף כי "אני בוטח במערכת הצדק והמשפט, ואוהב מאוד את מדינת ישראל". הוא סירב כאמור לענות לשאלות עיתונאים.

דנקנר לווה אל המעמד הקשה של כניסה לכלא בעורכת דינו, שני אילוז, המתמחה בייצוג אסירים. אילוז הכינה בשבועות האחרונים את דנקנר לתקופת המאסר, על כל הכרוך בכך.

דנקנר ישהה באגף בכלא מעשיהו שבו ישב ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בשוחד. באגף שוהים כיום, בין היתר, הרב יונה מצגר שהורשע בשוחד ואורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר שהורשע בשוחד בפרשת הולילנד. באותו האגף ריצה עונש מאסר גם בן-דודו של נוחי, דני דנקנר. נוחי ביקר את בן-דודו בכלא לא אחת. נוחי דנקנר אף חידש בזמנו את רישיון עריכת הדין שלו שהיא מוקפא במשך שנים, כדי שיוכל לבקר את דני בכלא. כעת היוצרות התהפכו.

דנקנר: כרוניקה של קריסה
 דנקנר: כרוניקה של קריסה

בית הכלא מעשיהו ברמלה, לצד בית הסוהר חרמון בצפון, מאכלס את מרבית העבריינים שהורשעו בעבירות צווארון לבן, והם מותאמים לאסירים מהסוג הזה, שלרוב אינם אלימים או בעייתיים. דנקנר ישהה באגף מיוחד ששופץ לצורך אכלוסם של מורשעי פרשת הולילנד, ובהם רה"מ לשעבר אולמרט. 

החמרת העונש בבית המשפט העליון

דנקנר ירצה עונש של 3 שנות מאסר, לאחר שבאוגוסט האחרון החליטו שופטי בית המשפט העליון להשאיר את הרשעתו בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות על כנה ודחו את ערעורו. מנגד, קיבל העליון את ערעור הפרקליטות והחמירו את עונשו של דנקנר משנתיים מאסר בפועל, שהטיל עליו המחוזי, ל-3 שנות מאסר. שותפו של דנקנר למעשים, איתי שטרום - שעונשו בעליון הוחמר משנת מאסר לשנתיים - יתחיל לרצות את עונשו ב-7 באוקטובר.

שופטי העליון נתנו דגש בפסק דינם על הצורך במגמה של החמרת ענישה בגין עבירות כלכליות בכלל, ועבירות בניירות ערך בפרט. לדבריהם, "מגמה זו מבטאת אפוא את ההכרה בחומרתן הרבה של העבירות הכלכליות, במידת התחכום הגלום בביצוען והמורכבות בחשיפתן, וכן את הנזק העצום שהן מסבות למשק הכלכלי בישראל ולחברה בכללותה. עבירות כלכליות שמבוצעות על-פי רוב תוך ניצול הגישה למוקדי השפעה וכוח, כמו גם ניצול לרעה של האמון שניתן באותם עבריינים, כי ינהלו את כספם של אחרים, גורמות לנזקים שאינם פחותים מעבירות הרכוש המסורתיות הנעשות לעתים בכוח הזרוע".

לפי פסק הדין, לאור האמור לעיל, כאשר מדובר בפרשת תרמית בנייירות ערך חריגה בחומרתה, בהיקפה ובמידת פגיעתה בערכים המוגנים, "אין מנוס מלהתערב בגזר הדין שהושת על-ידי בית המשפט המחוזי על דנקנר ועל שטרום".

שופטי העליון דחו את הערעורים שהגישו דנקנר ושטרום על הרשעתם במחוזי. שופט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הטיל על דנקנר  קנס בסך 800 אלף שקל בנוסף לעונש המאסר; ועל שטרום נגזר במחוזי קנס כספי בסך חצי מיליון שקל בנוסף לעונש המאסר.

נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף

נוחי דנקנר בדרכו לכלא / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר בדרכו לכלא / צילום: שלומי יוסף

נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף

נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר נכנס לכלא / צילום: שלומי יוסף

"הנפקת חברים" להצלת הקבוצה

דנקנר ושטרום הורשעו בכך שבשלהי תקופתו של דנקנר כבעלים של קבוצת אי.די.בי, בפברואר 2012, הם "הריצו" את מניות אי.די.בי אחזקות ערב הנפקה של החברה שהייתה קריטית לצורך שיפור מצבה התזרימי החונק. כמו כן הורשעו השניים בעבירות דיווח והלבנת הון. גם החברות אי.די.בי וקלוז טריידינג (ISP) של שטרום הורשעו בעבירות אלה.

בתי המשפט קבעו כי לקראת מועד ההנפקה, קשרו דנקנר ושטרום קשר שבמסגרתו ביצע שטרום, לבקשתו של דנקנר, רכישות מסיביות של מניות אי.די.בי, שאותן מכר מחוץ לבורסה, ושב לרכוש מניות חדשות. הכול, כך נקבע - כדי להשפיע באופן בלתי חוקי ומעושה על שער המניה ערב ההנפקה. זאת, בכדי להבטיח את הצלחתה. וההנפקה אכן עלתה יפה, ואי.די.בי גייסה באמצעותה 321 מיליון שקל.

בהכרעת הדין המרשיעה של השופט כבוב נאמר כי "דנקנר הקדיש את כל מאודו כדי להעביר סיגנל לשוק שיש ביכולתו לגייס סכום נכבד שיאפשר לו לנווט את פעילותה העסקית של אי.די.בי, כאשר כישלון של מהלך שכזה היה גם עלול להביא לאובדן השליטה בחברה. זהו התמריץ שהכווין את פעילותו של דנקנר ולמרבה הצער הביא אותו לפעול דווקא בסמוך לפני ההנפקה באופן בלתי לגיטימי בעליל".

לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום והפך בהמשך לעד המדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי אחזקות, במטרה להשפיע על שער המניה. שלג, כך נפסק, פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי.

כשיבשו מקורותיו הכספיים של שטרום, זה פנה לדנקנר, שפנה לכמה מחבריו כדי שאלה ירכשו את המניות שרכש שטרום מחוץ לבורסה. הפרקליטות תיארה זאת כ"חילוצו" של שטרום בידי דנקנר. אותם "מחלצים" הם אנשי העסקים אילן בן-דב; לשעבר בעל השליטה בחברת פרטנר; יוסי ויליגר, שהיה הבעלים של חברת ויליפוד; שמעון וינטראוב, בעל השליטה בבראק קפיטל; צביקה בארינבוים; וגלעד טיסונה. בשל זהות המחצים זכתה ההנפקה לכינוי "הנפקת חברים".

כש"המחלצים" רכשו מניות משטרום - האחרון שב ורכש שוב מניות אי.די.בי בבורסה, ובכך נמנע מפגיעה בשער המניה על-ידי הגדלת ההיצע בבורסה. כששוב יבשו מקורותיו של שטרום, הוא פנה לבנק הבינלאומי כדי לקבל אשראי, אך המהלך לא צלח. אז דנקנר פנה למנהלת מחלקת שוק ההון בבנק, ניצה זעפרני, ולמנהל החטיבה העסקית, אילן בצרי, ו"זרק מילה טובה", כלשונו של שטרום בעדותו - עד שהבנק נעתר לבקשת שטרום והעמיד לו אשראי במיליוני שקלים, ללא בטוחות כלשהן ובתנאים נוחים למדי.

לאחר פסיקת העליון אמרה התובעת המובילה בתיק, עו"ד חנה קורין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראיון ל"גלובס", כי "השארת העונש של דנקנר על שנתיים מאסר הייתה גורמת נזק". לדבריה, "המסר של פסק דין דנקנר הוא: די להיתממות הזו של 'אני אעשה מה שאני אעשה, ואחר-כך כבר אספר איזה סיפור שזה חברי ומקרי, והכול יטוהר וימורק'. בית המשפט העליון אמר - גם אנשים כמו דנקנר מסוגלים לרמות". 

מרשימת המיליארדרים של "פורבס" לכלא מעשיהו

נוחי דנקנר נולד בשנת 1954 בתל-אביב. הוא נשוי לאורלי ואב לשתי בנות ובן וסב לנכדים. לאחר שירותו הצבאי למד מדעי המדינה ומשפטים באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 1984 היה נוחי דנקנר ממייסדי משרד עורכי הדין דנקנר-לוסקי. בשנת 1995 הקים יחד עם אביו את חברת גנדן תיירות ותעופה.

בעקבות רכישת השליטה בבבנק הפועלים בשנת 1997, על-ידי תד אריסון ומשפחת דנקנר, התמנה נוחי דנקנר לסגן יושב-ראש הבנק ואחר-כך ליושב-ראש ועדת האשראי שלו. אולם עקב הסתבכות כלכלית המשפחה מכרה את חלקה בבנק, ודנקנר פרש מתפקידו.

בשנת 2000 ייסד דנקנר את חברת גנדן הולדינגס עם חברו אבי פישר, שביצעה השקעות בתחומי הנדל"ן, התקשורת והטכנולוגיה. במאי 2003 רכשה גנדן, יחד עם משפחות מנור ולבנת, את השליטה בקבוצת אי.די.בי. דנקנר, שהוביל את העסקה, התמנה ליו"ר הקבוצה.

בעקבות עסקה זו הפך דנקנר לאחד האנשים החזקים במשק הישראלי. ידו הייתה בכל ויד כל בו. בשנת 2006 אף השתמש דנקנר בעוצמה הכלכלית של אי.די.בי כדי לסייע לתושבי הצפון במהלך מלחמת לבנון השנייה. בשנת 2010 דורג דנקנר ברשימת המיליארדרים של "פורבס" עם הון מוערך של מיליארד דולר.

בתחילת 2014 איבד דנקנר את השליטה באי.די.בי לטובת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, במאבק שליטה שנמשך למעלה משנה. זאת, לאחר שהקונצרן נקלע לקשיים כספיים ולהסדר חוב, בין היתר בשל השקעה כושלת בבנק קרדיט סוויס השווייצרי. בנובמבר 2017 מכר דנקנר את הווילה שהייתה בבעלותו בהרצליה פיתוח בסכום של 47 מיליון שקל במסגרת הסדר החוב שאליו הגיע עם הבנקים.

מוקף בדוברו, בעורכת דינו ובחתנו נפרד דנקנר מהחופש

אלה היו רגעי השפל של מי שהוגדר בעבר איש העסקים החזק במשק הישראלי: הבוקר, מוקף בעדה של עיתונאים, התייצב נוחי דנקנר לריצוי עונשו בבית הסוהר מעשיהו שברמלה. דוברו, חיליק גולדשטיין, הקדים והתייצב בשערי הכלא, כדי להכין את נציגי התקשורת להצהרה שתימסר בידי הטייקון לשעבר.

קצת אחרי השעה 9 התקרבה אליו מכונית פולקווסגן לבנה. דנקנר ישב במושב שלצד הנהג, במושב האחורי ישבו חתנו, טל אנגלנדר, ועורכת דינו, שני אילוז. הוא הביט החוצה, נצר רגעים אחרונים של חופש.

מקץ שניות, דלת הרכב נפתחה. ההצהרה שמסר הייתה קצרה, לא מתעמתת, לא סוגרת חשבונות. הוא אף הביע אמון במערכת המשפט ששלחה אותו ל-3 שנות מאסר. דנקנר סיים, התעלם מהשאלות שהומטרו לעברו, בהן השאלה אם יש בלבו חרטה כלשהי.

"לדעתי הוא ראוי להקלה", אמר אחד מידידיו שהגיע ללוותו, הרב יעקב גלויברמן, יו"ר מפעל החסד "יד ביד" המגיש סיוע לנזקקים. "נוחי תרם בעבר למפעל החסד שלי, ומשם אני מכיר אותו", סיפר. "הוא איש מיוחד, משכמו ומעלה. הוא סייע לעשרות אלפי נזקקים, לחיילים בודדים. הוא איש מיוחד, הוא לא שחצן, ודווקא ברגע כזה צריך להוקיר את פועלו. היה ראוי להקל עליו את העונש - בזכות פועלו, בזכות תרומותיו לחברה".

מלווה בעו"ד אילוז נכנס דנקנר בשער הברזל של כלא מעשיהו, שלגופו חולצה טי-שירט שחורה שעליה תלויים משקפי קריאה ובידו תיק טרולי. את שער הברזל הזה כבר עברו בשנים האחרונות לא מעט בכירים, בהם נשיא מדינה לשעבר, ראש ממשלה לשעבר, שרים לשעבר ואנשי עסקים. כל אחד בבושתו, כל אחד בקלונו.