לשבת במחלקת תיירים ולאכול כמו במחלקה ראשונה

סלט קוב, אספרגוס צלוי ויוגורט יווני שהבעלים שלו הוכתר בעבר כ"סטיב ג'ובס של היוגורט" • יותר ויותר חברות תעופה מבינות שכדי שהנוסעים יהיו מוכנים לפתוח את הארנק, עליהן לשדרג את התפריטים במחלקות התיירים ולהציע ארוחות ברמה של מסעדות

תפריטים בהשראת שפים הם שגרה במחלקות העסקים ובמחלקות הראשונות בחברות התעופה, אבל נוסעי מחלקות התיירים תקועים בדרך-כלל עם קופסאות מזון לא מעוררות תיאבון או סנדביצ'ים דלוחים בתשלום נוסף. כעת, כשענף התעופה מסכם שנה תשיעית ברציפות של רווחיות, המנהלים ובעלי המניות מחזירים לעצמם את התיאבון להשקיע בארוחות לנוסעים ומנסים לשכנע את נוסעי מחלקות התיירים הרגילות לקנות ארוחות ברמה של מסעדות. 

"כשהחברות האמריקאיות הפסיקו לחלק מזון בחינם בשנת 2001, הארוחות במטוסים הפכו בבת-אחת מהוצאה למקור בכוח של הכנסה. ועדיין, הלקוחות מצפים ליותר כדי לפתוח את הארנקים", אומר הנרי הרטבלט, נשיא חברת המחקר Atmosphere Research Group שמתמחה בייעוץ ומחקרים עבור תעשיית הנסיעות. 

"מכסה את ההוצאות ומשאיר עודף" 

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת אמריקן איירליינס, שנחשבת לחברת התעופה הגדולה בעולם, כי תשתף פעולה עם Zoës Kitchen, רשת מסעדות לאוכל ים תיכוני שמציעה תפריט בריא יותר כמו ארוחה צמחונית עם שני סוגי חומוס, כריך בשר הודו, ממרח אגוזים ופירות יער טריים לארוחת בוקר. "השקענו הרבה עבודה כדי לשדרג את חוויית האכילה במחלקות המובחרות, אבל רוב הנוסעים טסים במחלקת התיירים. למה שלא נעניק להם את אותה תשומת-לב?", אמר רוס בראון, מנהל יחידת ההסעדה והמכירות בטיסות של אמריקן איירליינס.

החברה מקווה שהפופולריות של Zoës - שהתרחבה מכ-20 סניפים לפני 10 שנים ל-260 מסעדות ב-20 מדינות בארה"ב - יכולה לשכנע את הנוסעים ששווה לקנות ארוחה בטיסה או אפילו להזמין אותה מראש. שתי החברות הקדישו יותר משנה לטעימה של מתכונים, איתור של גבינת המנצ'גו הנכונה, עם עגבניות צלויות ופסטו עם בזיליקום. יחד הן הצליחו לצמצם 40 אופציות אפשריות ל-5 מנות, שיוגשו החל מדצמבר השנה. המחירים ינועו בין 8.79 דולר לכריך ארוחת בוקר ל-10.99 דולר לכריך בשר הודו או עוף בטורטיה מגולגלת עם קפה ועוגיות. 

גם קבוצת אלסקה אייר שדרגה בקיץ האחרון את התפריט שלה כדי להדגיש תוצרת של החוף המערבי; יונייטד קונטיננטל החזקות הוסיפה פודינג של היוגורט היווני צ'ובאני, שהבעלים שלה הוכתר בעבר על-ידי המגזין "פורבס" כ"סטיב ג'ובס של היוגורט"; ואילו דלתא איירליינס תשדרג החל מ-1 באוקטובר את התפריט שלה, כך שיכלול מגוון רחב יותר של אופציות לקנייה בטיסות של מעל ל-1,400 מייל מצפון אמריקה. ליסה באואר, סגנית נשיאת דלתא לשירותים במטוסים, מסרה כי החברה השקיעה "מיליונים על גבי מיליונים" של דולרים במזון משופר לנוסעיה.

ברט קטלין, מנהל יחידת מוצרי לקוחות באלסקה איירליינס, סיפר כי מאז שההיצע החדש הוכנס לתפריט, קניית הארוחות עלתה בצורה מתונה. בין הפריטים החדשים שמציעה החברה: סלט קוב, עוף ואספרגוס צלוי, אבוקדו ועוד. "זה מכסה את ההוצאות ומשאיר עודף", הוסיף. 

"אנחנו רואים שינוי בירכתי המטוס", אמר כריס קינסלה, מנהל החטיבה הבינלאומית של Gategroup, ספקית הסעדה שעובדת עם אמריקן איירליינס ועם חברות נוספות. "נוסעי מחלקות תיירים רוצים יותר אופציות של מותגים מקומיים או אזוריים". 

"משנה את חוויית הטיסה" 

הצצה בתפריטים של חברות הלואו קוסט, שכולן גובות כסף נוסף עבור מזון ושתייה, מגלה כי לא מדובר בעלויות חריגות, בוודאי ביחס למחירי המזון שניתן לרכוש בנמלי התעופה לפני הטיסה. כך למשל, ארוחה הכוללת כריך, שתייה וחטיף באיזי ג'ט תעלה 7 או 9 אירו, וניתן להזמינה מראש באתר של החברה; ואילו בוויז אייר תשלמו על בקבוק מים מינרליים או על פחית משקה בין 2.5 ל-3 אירו. 

לדברי ניק לוקאס, שמנהל אתר אינטרנט שעוקב אחרי האוכל שמציעות חברות תעופה, כמה חברות אירופיות הצליחו לשכנע את הלקוחות שלהן - וגם אותו - שכדאי לשלם 30-15 אירו תמורת ארוחות טובות יותר. "אני שמח לשלם תמורת דברים כאלה. אני מאוד מאמין שזה משנה את חוויית הטיסה שלך", הוא אומר. 

למרות זאת, עדיין יש נוסעים שנרתעים מהמזון של חברות תעופה. "אני מעדיפה לשתות מים ולא לאכול את מה שהם מציעים", אמרה ג'ומנה קראם, סטודנטית בבית הספר להנדסה במילווקי.

להימנע מבזבוז של אוכל וממשקל יתר

הגשת מזון טרי בגובה של 35 אלף רגל היא אתגר לוגיסטי. חברות הקייטרינג שמספקות את המזון נאלצות להתמודד עם העובדה שהטעמים בגובה רב מעומעמים יותר, לצד הרצון להימנע מבזבוז של אוכל וממשקל יתר. והבזבוז הוא עצום: לפי נתוני ארגון התעופה העולמי יאט"א, בשנת 2017 הגיע היקף האשפה של חברות התעופה בעולם ל-5.2 מיליון טון, רובם משאריות מזון. הארגון מעריך כי עד לשנת 2030 תגדל האשפה הזו לכ-10 מיליון טון. 

אחד הפתרונות שעליהם דובר בעבר במטרה להפחית את כמויות האשפה הוא צריכת מזון לפי דרישה, כלומר הזמנה מראש של הנוסעים, מה שיאפשר לחברות להיערך עם הכמויות. טורקיש איירליינס, למשל, הכריזה לאחרונה על השקת שירות "בחירת הארוחה לפני הטיסה", שמזמין נוסעים במחלקת העסקים להיכנס לאתר של החברה או לאפליקציה ולבחור מראש מה ברצונם לאכול. נכון שמדובר בשירות נחמד לנוסע, אבל הוא בעיקר יעיל לחברה שלא צריכה לצייד את המטבח במטוס בכל האופציות שבתפריט, אלא רק באלה שהנוסעים יבחרו. 

אלכס דיכטר, שותף בכיר במקינזי וראש תחום תעופה ותיירות, התייחס בראיון שהעניק לפני כשנה ל"גלובס" לשיפור באיכות המזון בעקבות העובדה שהוא אינו מחולק בחינם. "בריטיש איירוויז נהגה לחלק כריך בטיסות הפנים שלה, כך שלנוסע לא הייתה אפשרות בחירה. היום היא מציעה בטיסות הללו מזון בתשלום, והמשמעות היא שיש תפריט מגוון ואיכותי שהנוסעים נהנים ממנו. האפשרות לבחור משפרת את המוצר שמקבלים", אמר דיכטר וציין כי נכונות הנוסעים לשלם על מזון הולכת וגדלה לצד התמורה שהם מקבלים.