הנאום של נתניהו חושף: לישראל ממשיכה להיות אופרציה סודית נרחבת בתוך איראן

הדברים של נתניהו הערב מבהירים עד כמה הוא מוכן לחשוף את ההישגים של המוסד בתוך איראן, תוך הסתכנות בכך שהצד השני ידע בדיוק מה ישראל יודעת • פרשנות

נתניהו באו"ם / רויטרס
נתניהו באו"ם / רויטרס

"מאז שפשטנו על הארכיון האטומי, האיראנים היו עסוקים בפינוי מחסן החומר האטומי שלהם. רק בחודש שעבר, הם הסירו 15 ק״ג של חומר רדיואקטיבי. אתם יודעים מה הם עשו עם החומרים? הם הוציאו אותם ופיזרו אותם ברחבי טהרן כדי להסתיר את הראיות".

לפי הפסקה הזו בנאומו של נתניהו, בידי המוסד מידע פנים איראני מן הנעשה אף בחודש שעבר. ישראלים נוטים להניח שבידי המוסד מידע רב, דקה אחר דקה מפעילותיהם של אויבנו, אך לרוב הדברים אינם מוצגים בפומבי בפני הישראלים ובפני העולם.

בחודש מארס 2018, הציג נתניהו בפני טראמפ בבית הלבן את המידע שהוציא המוסד מאיראן, במספר רב של קלסרים הכוללים את רכיון הידע האטומי של איראן אשר הוסתר בפרברי טהרן. על אף שמבחינה צבאית טכנולוגית מדובר היה במידע מיושן, נתניהו הסביר שהאיראנים שימרו את המידע כדי לשחזר את היכולת הגרעינית צבאית שלהם בעתיד, לכאורה בתום שנות הסכם הגרעין עם המעצמות.

אולם הדברים שהוא הציג הערב (ה') באו״ם נראים חמורים בהרבה. נתניהו הסביר שהאיראנים החלו בפינוי המחסן האטומי, אך נותרה להם עבודה רבה "כי היו להם לפחות 15 מיכלי ענק, 15 מיכלי ספינות המלאים בציוד-הקשור-בגרעין (nuclear-related equipment) ועוד חומרים שהיו מאוחסנים שם".

לדברי נתניהו, המשמעות של כך היא שהאתר הכיל 300 טונות של חומרים.

מלשכת ראש הממשלה לא ניתן הסבר מפורט על מהות החומרים והציוד הנוסף ואיך נעשה החישוב עד כדי 300 טונות, אך הדברים של נתניהו הערב מבהירים עד כמה הוא מוכן לחשוף את ההישגים של המוסד בתוך איראן, תוך הסתכנות בכך שהצד השני ידע בדיוק מה ישראל יודעת.

זה בא לידי ביטוי גם בהמשך הנאום בו הוא פנה למנהיגים בטהרן ואמר "אנחנו יודעים מה אתם עושים ואיפה אתם עושים זאת ולא ניתן לאיראן להגיע לנשק גרעיני".

באשר לחשיפת בסיס הסבת הטילים מטילי ק״ק לטילי נשק מדויק ברמת דיוק של 10 מטר, נציין בהערכה זהירה כי המידע הנ״ל מוכר לאנשים רבים העוסקים בתחום החימוש, ההצטיידות והסכנות האורבות לישראל מתוך לבנון. רבים בזירה הדיפלומטית-צבאית- מדינית יודעים שישראל מאוימת במספר רב של טילים מן הסוג הזה, אפילו במספרים של אלפי טילים, אך הרבה פחות כני שיגור מה שלא מאפשר ירי מקביל. מצד שני, מדובר בנשק מאוד מדויק ומספיק טיל אחד כדי לזרוע בישראל כאוס והרס.

ובחזרה לנושא האיראני, נתניהו הפנה הערב אצבע מאשימה ליו״ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היפני יוקיה אמאנו והאשים אותו בחריפות ובבוטות שהוא אינו עושה מספיק כדי לפקח על איראן.

הנקודה הזו בנאומו של נתניהו תחייב הבהרה מטעם הסוכנות ומטעם ישראל.

ישראל חלקה את המידע שיש לה עם הסוכנות לאנרגיה אטומית (כך ציין נתניהו במהלך דבריו) ולכן מדוע הפיקה הסוכנות דו״ח הקובע שאיראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין ה-JCPOA כפי שהודלף בחודש אוגוסט האחרון.

ומה המשמעות של הביקורת האישית שהטיח נתניהו באמאנו. האם נתניהו מצפה מתשובה אישית מאמאנו וכיצד אמור להמשיך הפיקוח על איראן מכאן והלאה.