חשד: אב ובנו נתנו שוחד בתמורה למכרזי התעשייה האווירית

לפי החשד, האב והבן נתנו כספי שוחד בהיקפים גדולים והבטיחו טובות הנאה נוספות לעובדי ציבור בתע"א עבור קידום זכייתם במכרזים • התעשייה האווירית: החקירה החלה ביוזמתנו; עובדינו אינם חשודים • מעצר החשודים הוארך עד 8 באוקטובר; השופט: "עוצמת החשדות גבוהה ביותר"

שוחד / צילום: Shutterstock
שוחד / צילום: Shutterstock

עוד פרשיית שחיתות ושוחד לכאורה סביב מכרזים של התעשיות הביטחוניות, כאשר במרכז הפרשה, שוב, התעשייה האווירית (תע"א): במהלך הלילה עצרו חוקרי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 שני חשודים, אב ובנו, לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות שוחד והבטחת טובות הנאה. זאת, בתמורה לקידום זכייתם במכרזים של תע"א סביב רכישת רכיבים ששימשו לייצור כלי נשק.

על-פי החשד, השניים נתנו כספי שוחד בהיקפים גדולים והבטיחו טובות הנאה נוספות לעובדי ציבור עבור קידום זכייתם במכרזים. עוד עולה החשד כי במסגרת ההבטחות לטובות הנאה, החשודים הבטיחו לכאורה לעובדי הציבור אחוזים מכל עסקה שאלה יטו עבורם במסגרת המכרז.

בנוסף לפעילותה בתחומי כלי הטיס ומערכות ההגנה האוויריות, התעשייה האווירית מפתחת, מייצרת ומספקת למגוון לקוחות בארץ ובעולם פתרונות ללוחמה ביבשה. בין פתרונות אלה ניתן למצוא מל"טים, רכבים רובוטיים, פלטפורמות ממוגנות, מאוישות ובלתי מאוישות, לפריצת מכשולי קרקע, לפינוי מוקשים ומטענים בשדה הקרב וכן מטעני תצפית, מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, מערכות נשק הכוללות טילים מונחים ארטילריה מדויקת ועוד. מדי שנה מפרסמת החברה מאות מכרזים בקשר לרכיבים המשמשים לייצור כלי נשק, ובמסגרת מכרזים אלה היא מתקשרת עם מאות קבלנים בארץ שמספקים לה שירותים ומוצרים בתחום העיבוד השבבי, מתכות ועוד.

על-פי הודעת המשטרה על המעצרים, התנהלה חקירה סמויה של הפרשה מזה תקופה, אשר הבוקר (ד') עברה לשלב הגלוי שלה, עם המעצרים, החקירות ודיוני הארכות המעצר של החשודים. מדובר בחקירה המתנהלת במשטרת ישראל בשיתוף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ומתמקדת בעבירות הנוגעות לטוהר המידות.

בהודעת המשטרה נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לחשוף ולחקור תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובמינהל התקין". 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "החקירה החלה ביוזמת התעשייה האווירית, שהעבירה את ממצאיה בנושא לגורמים הרלוונטיים. נכון לעכשיו לא ידוע לחברה על חשדות נגד מי מעובדיה".

"עוצמת החשדות גבוהה ביותר"

אחד העצורים, האב בן ה-70, נעצר אתמול (ג') בשעות הערב המאוחרות, ונחקר ב-2:30 בלילה, לאחר שהחוקרים פשטו על ביתו וערכו שם חיפוש יסודי. היום, בשעות הצהריים המאוחרות, הובאו האב ובנו לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם ב-12 יום בבית משפט השלום בראשון-לציון. אולם כבר בפתח הדיון הודיע בית המשפט לצדדים כי המעצר לא יוארך לפרק זמן כה ממושך, והציע להם להסכים על כך שהוא יאריך את מעצרו עד יום שני הקרוב, קרי למשך 6 ימים - מחצית מהזמן שביקשה המשטרה.

בסופו של דבר האריך בית המשפט יאת המעצר של האב עד ל-8 באוקטובר. "בתמצית ייאמר שמדובר במי שלפי החשד, שיחד את עובד התעשייה האווירית, על-מנת לקדם אינטרסים כלכליים של החשוד. לא מצאתי להכביר מילים בדבר חומרת העבירות המיוחסות לחשוד והנזק שהיה עלול להיגרם כתוצאה מהן. עיינתי בחומרי החקירה מתוכם מצאתי לסמן מסמכים, ואני קובע קיומו של חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו. באופן משמעותי ביותר", כתב בית המשפט והוסיף כי "העבירות המיוחסות לחשוד מקימות עילת מעצר מסוג חשד לשיבוש הליכי חקירה", וכן כי "חלקם הארי ניתן לשיבוש".

באשר לבקשתו של החשוד שלא יפורסם שמו, ציין בית המשפט כי לא מצא עילה לקבלה, אך עיכב את פרסום השם על-מנת לאפשר לחשוד לערער על ההחלטה להתיר את פרסום שמו. "אבהיר כי כל פרסום בדבר החשדות המיוחסים לחשוד. ודאי פרסום בדבר חשדות מסוג זה שעלה בבקשה דנן, עלול לגרום נזק לשמו הטוב, למוניטין שלו וכן למוניטין העסקי. מנגד, הפסיקה קבעה כי יש להצביע את נזק משמעותי ויוצא דופן. אוסיף כי עוצמת החשדות היא גבוהה ביותר, וגם בכך מצאתי סיבה לדחות את הבקשה", נקבע.

גם מעצרו של הבן הוארך עד יום שני, 8 באוקטובר. 

שלל חקירות נגד התעשיות הביטחוניות

החקירה הנוכחית מצטרפת לשלל חקירות שמתנהלות סביב התעשיות הביטחוניות בארץ, והתעשייה האווירית במרכזן. אחת הפרשות המרכזיות היא הפרשה שבמסגרתה המליצה המשטרה בראשית השנה להעמיד לדין פלילי את שר העבודה והרווחה, חיים כץ, ששימש בעבר כיו"ר ועד העובדים בחברה. זאת, בחשד כי ניצל לתועלתו האישית משאבים ועובדים של התעשייה האווירית בשווי אלפי שקלים.

הפרשה הטילה צל כבד על התעשייה האווירית, שהיא אחת מהחברות הממשלתיות הגדולות והחשובות בארץ. לפי החשד, כץ התערב במינויים פנימיים בחברה, פעל בניגוד עניינים והעסיק קבלן של תע"א לעבודות פרטיות.

המשטרה המליצה להעמיד לדין גם את בנו של כץ, את יו"ר הוועד, אהוד נוף, ובכיר נוסף, אלי כהן, ואת חבר הדירקטוריון תא"ל (מיל') אמל אסעד. כל החשודים בפרשה מכחישים את החשדות המיוחסים להם. חלק מהחשדות בפרשה זו נחשפו בכתבות של משה ליכטמן שפורסמו ב"גלובס" במארס ובאפריל 2015.

התע"א היא חברה ממשלתית ישראלית המפתחת ומייצרת בעיקר מוצרים תעופתיים, מערכות חלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות ומוצרי אלקטרוניקה. מדובר בחברה הגדולה בישראל בתחום תעשיית המטוסים והחלל, אשר הכנסותיה בשנת 2015 הסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר. רוב משרדיה ומתקניה ממוקמים בחלקו המזרחי של נתב"ג בלוד, על פני שטח של כ-2,000 דונם. בנוסף, קיימים מפעלים של תע"א ביהוד, באשדוד, בבאר-יעקב, בבאר-שבע, בשדה התעופה עטרות וברמת הגולן.

בחברה מועסקים כ-15 אלף עובדים, רובם מהנדסים והנדסאים. עוד כמה אלפי עובדים של התעשייה האווירית עובדים בחו"ל. לפני כשנתיים וחצי יצאה התעשייה האווירית בתוכנית לצמצום כוח-אדם, שבמסגרתה פרשו מרצון כ-700 עובדים.

אולם לא רק תע"א על המוקד. לאחרונה התפרסמו מספר חקירות שבהן מעורבות התעשיות הביטחוניות או גורמים המתקשרים עמן במרכזים. בין החקירות המתנהלות כיום בתחום גם חקירה נגד חברת מספנות ישראל המצויה בימים אלה בלב-לבה של חקירת פרשיית שוחד לכאורה באפריקה. החברה היא אחת מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. החשדות מתייחסים להסכם שהגיע לידי החוקרים, ושבו מפורטים תנאי עסקת מכירת כלי שיט לניגריה ב-2010, בסכום כולל של כ-25 מיליון שקל. מדובר בשתי ספינות "שלדג" שהתמורה ששולמה עליהן גבוהה משמעותית מערכן בשוק. על רקע המחיר המופרז, עלו חשדות לתשלום שוחד מצד בכירי החברה לפקיד ציבור בניגריה, וזאת תוך קביעת עמלות גבוהות שאינן פרופורציונליות להיקפים הכספיים של העסקה. 

*** גילוי נאות: החשודים בפרשת מכרזי רכיבי הנשק של תע"א, כמו גם החשודים בפרשות האחרות המוזכרות בכתבה, בהם חיים כץ, בנו וכל האחרים, לא הואשמו בכל עבירה, והם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, שלב החקירה בלבד, טרם הוגשו כתבי אישום, ואף אחד מהמוזכרים הכתבה לא הורשע בכל עבירה במסגרת הפרשות המוזכרות. יש לזכור כי החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.