רשות ני"ע בודקת את התנהלות פז שהובילה להתפטרות היו"ר

יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הורתה היום לפתוח בבדיקת האירועים בדירקטוריון פז נפט, שהביאו אתמול להתפטרות היו"ר יצחק עזר • תשעה חודשים לאחר כניסתה לתפקיד יש לגואטה הזדמנות להפגין את יכולותיה ולממש את סמכויותיה

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הורתה היום (ד') לפתוח בבדיקת האירועים בדירקטוריון פז נפט, שהביאו אתמול להודעת ההתפטרות של יו"ר החברה, יצחק עזר. השאלה העולה כעת: תשעה חודשים אחרי כניסתה לתפקיד, האם לא הגיעה העת של גואטה להוכיח את יכולותיה ומימוש סמכויותיה?

האם בסיומה של הבדיקה תדרוש היו"רית מהחברה הציבורית, שמתנהלת ללא גרעין שליטה, לפרסם דיווח מלא מפורט ולגמרי שקוף על מה שקורה בחברה, לטוב ולרע? שכן, מה שמכונה "גילוי נאות" הוא החובה הראשונה במעלה של הרשות והעומדת בראשה.

במכתב ההתפטרות שלו כתב אתמול (ג') עזר כי " נתגלעו מחלוקות עמוקות ביני ( ולא רק ביני) לבין רוב חברי הדירקטוריון וההנהלה על דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה. נוסף על כך, לדעתי, הדרך שבה ניהלה ועדת המינויים של הדירקטוריון את בחירת המומלצים על ידה מעלה שאלות כבדות ביחס לממשל התאגידי הנוהג בחברה".

די במשפט הזה כדי להעלות תהיות וספקות. מי נגד מי? למה? לאן מושך המנכ"ל, יונה פוגל, שיצא לעצמאות משליטתו של צדיק בינו, בעל השליטה הקודם - ואולי הוא חוגג אותה. לאן משך היו"ר עזר, ועוד כמה אנשים בדירקטוריון, בעניין ניהול החברה, ולאן מושכים המנכ"ל ועוד כמה אנשים בדירקטוריון החברה, שתומכים בו? האם אלה רק מאבקי אגו? זה פחות מתאים לעזר, אם כי מתאים דווקא לפוגל.

הסיבוב הקודם של "בדיקת רשות ניירות ערך" היה באירועים שהתרחשו בחברת שופרסל, כאשר בשלהי חודש יולי אחרי הצהריים, בעת ישיבת דירקטוריון, הודיע היו"ר ישראל ברמן על התפטרותו מהתפקיד. ההערכה גם אז, כמו הפעם בפז, הייתה כי ההתפטרות נוגעת למאבקי שליטה ולמחלוקת פיצולים בדירקטוריון, זמן קצר לאחר שדיסקונט השקעות של אדוארדו אלשטיין חדלה להיות בעל השליטה ברשת המזון הגדולה בישראל.

ההערכה גם אז, כמו הפעם בפז, היא כי ההתפטרות נוגעת למאבקי שליטה ולמחלוקת פיצולים בדירקטוריון. המילה "הדחה" עלתה, וכמה ימים אחרי כן נודע כי רשות ניירות ערך "בודקת" את העניין. בודקת למה הודח היו"ר, מה השתלשתלות האירועים, אילו חומרי הכנה הועברו לדירקטורים לקראת הישיבה. בין היתר, עלה חשש כי בעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין, שירד מגובה החזקתו הקודמת, מ-50% ל-33%, ממשיך להיות האיש הכי חזק בחברה, המוציא והמביא בה באמצעות מי מאנשיו.

מה קרה לבדיקה? לא ברור. כלמר, לגמרי לא מספק. החברה הוציאה ביום ההדחה דיווח קצר במיוחד, כתבה כי זה נעשה "בהמשך לפניית רשות ניירות ערך" וסיפרה את תקציר סיפור הישיבה. כמובן, תוך שימוש במלים יפות וגבוהות, כמו "נוצר הצורך בחיזוק מערכת האיזונים והבלמים ביחסים שבין הדירקטוריון להנהלה".

מה זה אומר לבעלי מניות שופרסל מהציבור? כלום. מה יידע הציבור אחרי בדיקת הרשות על הנעשה בפז? הכל תלוי בגואטה. זהו, הסתיימו תשעה חודשי "ההריון" לתפקיד - ועכשיו מתחיל המבחן הגדול.

מרשות ני"ע נמסר בתגובה: "הרשות אינה מתייחסת לפעילותה מול הגופים המפוקחים".