עיריית ת"א נגד כ"ץ: עצירת הקמת גשר יהודית בשבת תסכן חיים

לטענת עיריית ת"א, החלטתו של שר התחבורה להפסקת העבודות בשבת היא בלתי חוקית • נתיבי איילון אמורים להיחסם 6 פעמים בשבת לצורך הצבת קורות ענק, כאשר חסימת הכביש ביום חול תביא, לטענת העירייה, לסיכון לחיי אדם ולקטסטרופה תחבורתית

גשר יהודית /  הדמיה: חן אדריכלים
גשר יהודית / הדמיה: חן אדריכלים

עיריית תל-אביב הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ כנגד שר התחבורה ישראל כ"ץ וחברת נתיבי איילון. זאת לאחר שעד היום, למרות פניות חוזרות ונשנות, ובקשות הארכה של משרד התחבורה, לא הובהר לעירייה מדוע המשרד החליט לעצור את עבודות הקמת גשר יהודית בשבת.

העירייה אף מבקשת מבג"ץ מתן צו ביניים המשעה את החלטת שר התחבורה לעכב את העבודות להקמת הגשר, ומחייב את נתיבי איילון להמשיך את העבודות לביצוע הגשר עד להכרעה בעתירה.  

כזכור, הקמתו המתוכננת של גשר יהודית נדחתה עקב התערבות כ"ץ לאור סוגיית השבת והתנגדות המגזר החרדי לביצוע העבודות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל, טוענת עיריית תל-אביב כי העמידה לצורך מימוש הפרויקט סך של 68.5 מיליון שקל ממקורותיה העצמיים, כאשר העבודות להקמת הגשר תואמו מראש וכללו עבודות ב-6 סופי שבוע בלבד. העבודות נמצאות בעיצומן, כאשר האתר פעיל כבר למעלה משנה וגורם סבל רב לתושבים המתגוררים בסמוך.

כמו כן מציינת העירייה בעתירה כי גם נתיבי איילון הוצרו במקטע העבודות המדובר, והנסיעה בהם הפכה לעמוסה יותר, דבר שיימשך ככל שהעבודות יתעכבו.

לטענת העירייה, העבודות להקמת הגשר כוללות סגירה של נתיבי איילון למשך 24 שעות 6 פעמים, וזאת לצורך הצבת קורות ענק, ועל כן הוחלט, בין היתר מטעמי בטיחות, כי סגירות אלה יתבצעו בסופי שבוע. אך לטענת העירייה, למרות שהעבודות ולוחות הזמנים לביצוען היו מתואמות עם כלל הגורמים, חברת נתיבי איילון הפסיקה במפתיע את העבודות בשל הוראה של השר כ"ץ . לטענת העירייה, מדובר בהוראה בלתי חוקית, והעיכוב בבניית הגשר והסחבת בעבודות גורמים נזקים כבדים לתושבי תל-אביב ולמטרופולין כולו. "סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תגרום לקטסטרופה תחבורתית במדינה", צוין בעתירה. "הגודש הצפוי על הצירים העוקפים בתל-אביב לבדה הוא דבר שהדעת אינה סובלת ואף עתיד לסכן חיי אדם".

בין הנימוקים שמנתה העירייה בעתירה, הטענה כי החלטת שר התחבורה אינה חוקית, שכן השר אינו מוסמך לתת הוראות לחברת נתיבי איילון, ובפרט חסר סמכות לתת לה הוראות ביחס לעבודה בשבת. לטענת העירייה, הדבר אף נקבע בחוות-דעת מפורשת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה, שאושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה רק לפני כשנה.

הקמת גשר יהודית-ביצרון, חיונית על -נת לחזק את הקשר בין מזרח ודרום תל-אביב המצויים מזרחית לנתיבי איילון לבין מרכז העיר המצוי ממערבית לכביש. בנוסף, הקמת הגשר אמורה לעודד הליכה ברגל ושימוש באופניים ככלי רכיבה יום-יומי, מאחר שהגשר מתוכנן עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, ולא לכלי רכב ממונעים. כמו כן, הדבר צפוי לאפשר לתושבי רמת-גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל-אביב ובכך להפחית את מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.