לקראת אקזיט משרדי? סופטבנק במגעים לרכישת השליטה ב-WeWork בסכום עתק

סופטבנק צפויה להשקיע בחברה של אדם נוימן בין 15 ל-20 מיליארד דולר • בחודש אוגוסט דיווחה WeWork כי גייסה מימון בהיקף מיליארד דולר מסופטבנק • הבורסה היפנית לא מתרשמת: מניית סופטבנק צונחת בטוקיו ביותר מ-5%

אדם נוימן - מייסד WeWork / צילום: באדיבות WeWork
אדם נוימן - מייסד WeWork / צילום: באדיבות WeWork

תאגיד הענק היפני סופטבנק מנהל מגעים עם חברת WeWork במטרה לרכוש את השליטה בחברת חללי העבודה המשותפים, שבסיסה בניו יורק. סופטבנק עשוי להשקיע עוד 15-20 מיליארד דולר בחברה, שהוקמה לפני 8 שנים ובין מייסדיה הישראלי אדם נוימן (מכהן כמנכ"ל החברה). כך על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

סופטבנק כבר השקיע 4.4 מיליארד דולר ב-WeWork במהלך 2017 ויש לו שני חברים בדירקטוריון החברה. התאגיד מחזיק בקרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בעולם, Vision Fund, שגייסה כ-93 מיליארד דולר, ונוהג בדרך כלל לרכוש נתחים קטנים מחברות סטארט-אפ הנמצאות בשלב מתקדם.

עוד גיוס ענק מסופטבנק 

בחודש אוגוסט דיווחה WeWork לראשונה על התוצאות הכספיות שלה. הכנסותיה של חברת השכרת חללי העבודה המשותפים, הנמצאת בתהליך צמיחה מואץ, יותר מהוכפלו במחצית הראשונה של 2018 ל-421.6 מיליון דולר. זאת במקביל לקפיצה במספר הלקוחות של החברה - מ-128 אלף לפני שנה ל-268 אלף מינויים בסוף יוני האחרון. עם זאת, ההפסד במחצית הראשונה זינק בכמעט פי 5 ביחס לתקופה המקבילה ל-723 מיליון דולר.

במקביל, החברה דיווחה כי היא גייסה מימון בהיקף מיליארד דולר נוספים מסופטבנק. ההלוואה צפויה לשמש את החברה להתרחבות בעולם ולבניית חללי עבודה נוספים. עוד לפני כן, באפריל השנה, גייסה החברה 702 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח חדשות לשבע שנים, שנושאות ריבית של קרוב ל-8%.

נתוני WeWork שפורסמו לפני הנפקת האג"ח, אפשרו לציבור הצצה ראשונה למצבה הפיננסי של החברה, ושיקפו הפסדים כבדים במקביל לקצב הצמיחה המהיר של החברה, שכמעט מכפילה את גודלה מדי שנה.

חשיפת נתונים זו גם הותירה את המשקיעים עם שאלות לגבי פעילותה העסקית של WeWork, שמתמקדת בלכידת הפער בין דמי השכירות ארוכת הטווח שהיא משלמת לבעלי הנכסים, ובין דמי השכירות קצרת הטווח שהיא גובה מלקוחותיה, שכוללים גם פרילנסרים וגם צוותים של חברות גדולות.

האנליסטים בארה"ב סקפטיים

אחד מנתוני המפתח בפעילות השכרת המשנה של שטחי משרד שמבצעת WeWork, הוא שולי הרווח של אתריה השונים. מנהלי WeWork מתפארים בשולי הרווח החזקים של החברה כשהם מחפשים משקיעים, אבל מסמכי האג"ח לא חוברו בהתאם לנוהל השגור בתעשייה, שלפיו קיים בידול בין אתרים חדשים לבין אתרים הפתוחים לפחות 12 חודשים. נוהל זה מאפשר למשקיעים לאמוד את רווחיות שטחי המשרד שהתפוסה שלהם גדולה יותר, ושאינם נהנים מהתמריצים שמציע בעל הנכס, כמו שנה חינמית ללא תשלום דמי שכירות. 

אנליסטים ומשקיעים בארה"ב העריכו לאחרונה כי שוויה המוערך של WeWork גבוה מדי, שכן החברה פגיעה להאטה בתחום הנדל"ן וחשופה גם לתחרות ההולכת וגוברת בתחום חללי העבודה המשותפים בערים רבות בעולם.

בסופטבנק וב-WeWork סירבו להתייחס לידיעה.