ח"כ שלח יגיש הצעה לחיזוק התעשיות הביטחוניות בעקבות הסכם הסיוע מארה"ב

במסגרת ההצעה תוענק העדפה חברות קטנות ובינוניות במכרזי מדינה, ותהליכי רכש ישופרו: "כבר שנתיים כולם מדברים - אבל לא עושים כלום"

ח"כ עפר שלח / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ח"כ עפר שלח / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יו"ר ועדת המשנה לבניין הכוח של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), יגיש בשבוע הבא הצעה לחוק שלדבריו יקטין את הנזק וימנע פיטורים של אלפי עובדים, בעיקר מהפריפריות, בתעשיות הביטחוניות, בעקבות הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי החדש שנחתם לפני כשנתיים.

בתעשיות הביטחוניות חוששים מההסכם שנחתם בשלהי כהונתו של ברק אובמה בתפקיד נשיא ארה"ב, ואחד הסעיפים המרכזיים שלו מבטל את האפשרות שעמדה עד כה לישראל להמיר כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל - ובכך לאפשר רכש של נשק מתעשיות ישראליות. עם החלתו של שינוי זה, כל מוצר שנרכש בהתבסס על כספי הסיוע, 3.8 מיליארד דולר בכל שנה למשך תקופה של עשור, ייעשה מחברות שרשומות בארה"ב בלבד.

לפי הצעת החוק של שלח, תוענק העדפה לחברות קטנות ובינוניים במסגרת מכרזי הרכש של מערכת הביטחון, לרבות מניעת השתתפותן של ארבע החברות הגדולות במכרזים שהיקפם עד 10 מיליון שקל. 4 החברות הגדולות הן אלביט מערכות, התעשייה האווירי, רפאל ותעש. בשבועות הקרובים יושלם הליך ההפרטה של תעש, שנרכשת מהמדינה בידי אלביט.

עוד מציע שלח כי חברות גדולות יחויבו להעביר חלקים גדולים יותר ממכרזים שבהם הן זוכות לקבלני משנה ולספקים חיצוניים; להעמיד לחברות קטנות ובינוניות את האפשרות לתקן הצעות שנתנו במכרזים שבהם הן הפסיקו רק בגלל שיקולים של מחיר ולחייב את משרד הביטחון לפנות לפחות רבע מרכש הגומלין שחברות זרות מחויבות לקיים בישראל בעקבות רכש ביטחוני מהן לחברות קטנות ובינוניות.

במרץ האחרון "גלובס" חשף עבודה פנימית שנעשתה במשרד הביטחון שהעלתה כי מקומות העבודה של כ 22 אלף עובדים בתעשיות הביטחוניות בסכנה בעקבות יישום ההסכם, שנכנס לתוקף השנה. בנוסף, במשרד הביטחון חוששים כי המשק יפסיד כ-7 מיליארד שקל במונחי תוצר: "למרות שחלפו שנתיים מיום החתימה על הסכם הסיוע, והוא כבר נכנס לתוקף החודש - הממשלה לא נקטה שום צעד כדי למנוע את הפגיעה האנושה בתעשיות הביטחוניות הקטנות והבינוניות", אמר שלח. "כפי שראינו גם בדיונים בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת הכספים, בינתיים כולם רק מדברים ולא עושים"

לדברי שלח, הצעת החוק שגיבש בתום תהליך ארוך של בדיקת הנושא ולמידת היבטיו השונים, תאפשר להציל מקומות עבודה של רבים, אך לא פחות מכך - גם תסדיר את תהליכי הרכש שמונהגים במשרד הביטחון ומתאפיינים בריכוזיות יתר: "יותר מ-80% מהרכש של מערכת הביטחון, שמוערך ביותר מ 10 מיליארד שקל בשנה נעשים בהתקשרויות מול ספק יחיד, והריכוזיות הזאת תגבר עוד יותר בשנים הקרובות בעקבות רכישתה של תעש מערכות על-ידי אלביט", אמר והוסיף: "אגייס להצעת החוק תמיכה של חברי קואליציה מרכזיים שמכירים את הנושא ויודעים כמה הסכנה גדולה, כי אם לא נעשה דבר - מפעלים שפועלים כיום בהצלחה יקרסו".