שלמה אליהו שוב לא מרוצה ממינוייו בצמרת מגדל ביטוח: "קיטורים ולא פיטורים"

חודשים ספורים לאחר שבעל השליטה ויו"ר הקבוצה האם הוציא לדרך את צמרת ההנהלה החדשה שלו, עם היו"ר עודד שריג והמנכ"ל דורון ספיר, הוא שוב מביע ביקורת חריפה על דרך ההתנהלות של קבוצת הביטוח • לפני כמה חודשים ביקר אליהו את התנהלות החברה תחת המנכ"ל הקודם, בנו עופר אליהו, והיו"ר הקודם, יוחנן דנינו

שלמה אליהו / צילום: איל יצהר
שלמה אליהו / צילום: איל יצהר

האי-השקט סביב קבוצת מגדל שבשליטת שלמה אליהו נמשך, גם חודשים ספורים לאחר שבעל השליטה הדומיננטי מאוד הוציא לדרך את צמרת ההנהלה החדשה שלו: היו"ר, פרופ' עודד שריג, והמנכ"ל, דורון ספיר.

ככל הידוע, בעל השליטה ויו"ר הקבוצה האם, אליהו, שוב מביע ביקורת חריפה על דרך ההתנהלות של קבוצת הביטוח, שרכש 69% ממניותיה בשלהי 2012, וזאת לאחר שהשמיע עד לפני חודשים ספורים חוסר שביעות רצון ניכר מההתנהלות של החברה תחת המנכ"ל הקודם, בנו עופר אליהו, והיו"ר הקודם, יוחנן דנינו.

"יש חוסר שקט בהנהלת החברה", אומר גורם מעורה, אפרופו הביקורת הבלתי נפסקת של בעל השליטה והיו"ר של הקבוצה האם, שלכאורה "משדר שהוא לא מרוצה". עם זאת, בשוק הביטוח מעריכים כי ממש לא מדובר לפי שעה בהזזה של מי מבעלי התפקידים, כי אם יותר משום "הוצאת קיטור". מנגד, בסביבת הקבוצה משדרים שהעסקים כרגיל ואין ממש בטענות אלה, וש"מדובר בשטויות". במגדל בחרו שלא להגיב.

ביוני האחרון התמנה אליהו לתפקיד יו"ר הקבוצה האם הציבורית מגדל אחזקות, שהחזקתה העיקרית היא מגדל חברה לביטוח. שריג וספיר מובילים את החברה הבת מגדל ביטוח, בעוד שלצד אליהו, היו"ר של מגדל אחזקות, ספיר מכהן גם כמנכ"ל החברה האם של הביטוח. ספיר נכנס לתפקיד המנכ"ל בתחילת יוני השנה, ושריג מכהן כיו"ר מגדל ביטוח מאז אפריל השנה.

על פי גורמים בסביבת מגדל, אליהו לא מרוצה מההתנהלות של מגדל ביטוח, ומכך שטרם חל שינוי בתוצאות הכספיות של הקבוצה, כשבין היתר הוא לא מרוצה מכך שלא אחת נחסם על-ידי יו"ר מגדל ביטוח, שריג. על פי גורמים בסביבת החברה אליהו אף השמיע ביקורת על ההתנהלות בפורומים שונים, ושקל להעלות את הנושא בישיבת דירקטוריון של מגדל אחזקות, אך זה טרם נעשה.

בכל אופן, לדברי גורמים בשוק, נראה שמדובר ב"קיטורים ולא פיטורים" וש"נראה שמדובר יותר בהוצאת קיטור, ושלא סביר שיהיה שינוי פרסונלי בקרוב - גם משום ששינוי שכזה בחברת הביטוח לא ייראה טוב זמן כה קצר לאחר המינויים, וגם יצטרך לעבור את משוכת הרגולציה".

כאמור, לדברי גורמים בסביבת קבוצת מגדל הסערה החדשה שפוקדת את צמרת החברה בימים אלה נסובה סביב חוסר שביעות הרצון של בעל השליטה הדומיננטי שלמה אליהו, משני המנהלים הבכירים שבחר לחברת הביטוח שלו, שריג, שכבר הספיק לכהן כיו"ר מגדל אחזקות הציבורית תחת אליהו (לכמה חודשים בלבד) וספיר, כשהם מציינים: "מבחינת שלמה השינויים שהוא מצפה להם צריכים להיות כאן ומיד".

שינויים בהנהלה ובמבנה הפעילות

בכל אופן, מגדל חווה לאחרונה שינויים בהנהלתה ובמבנה הפעילות שלה. במסגרת זו הודיעה הקבוצה לאחרונה על מינויו של יוסי סירוטה לתפקיד מנהל חטיבת ארוך-טווח, בריאות ואיכות חיים. על פי הערכות בשוק מי שהוביל את המינוי של סירוטה וחיבר אותו לקבוצה הוא אליהו בעצמו.

תחום החיסכון לטווח ארוך הינו תחום ליבה במגדל, שהינה חברת ביטוחי החיים הגדולה בישראל. סירוטה הגיע לתפקיד המרכזי ללא ניסיון תחרותי בשוק הפנסיוני המקומי, אך עם קריירה ארוכה בקבוצת ביטוחי המשנה הזרה והמובילה Swiss Re, שם ניהל בין היתר את הפעילות בישראל ולאחר מכן בכל המזרח התיכון, כשבין היתר היה גם דירקטור טרנספורמציה טכנולוגית בקבוצה הבינלאומית.

נכון לשעות אחר הצהריים מניית מגדל נסחרה היום בירידות בדומה למגמה בענף, כשמתחילת החודש עלתה מניית הקבוצה בכ-5%, בעוד שמניית מנורה מבטחים עלתה בתקופה זו בכ-1.7% ואילו מניות כלל ביטוח, הפניקס והראל השילו עד כה באוקטובר כ-1.3%, 2.5% ו-3.1% מערכן, בהתאמה.