יום חג לשחקנים: ביהמ"ש העליון קבע כי פוקר אינו משחק מזל

המשמעות של פסק הדין היא מהפכנית: הוא יקשה על המשטרה להגיש כתב אישום נגד מארגני משחק פוקר אם אלה יתירו את ההשתתפות רק למשתתפים שהצהירו על עצמם מראש שהם בעלי מומחיות בפוקר, שהם מתכוונים לשחק מספר רב של משחקונים, ושהם מאמינים שהתוצאות תלויות ביכולת יותר מאשר במזל

שחקני פוקר / צילום: רויטרס
שחקני פוקר / צילום: רויטרס

בית המשפט העליון קבע השבוע בפסק דין תקדימי, מהפכני וחדשני כי משחק הפוקר אינו משחק מזל, וזאת אם מתקיימים תנאים מסוימים. זו הפעם הראשונה שפסיקה כזו ניתנת על-ידי בית המשפט העליון, ומדובר ביום חג לכל חובבי הפוקר.

הפסיקה ניתנה בדעת רוב על-ידי השופטים ניל הנדל ויעל וילנר באמרת אגב בפסק דין העוסק בתחום המסים. השופט מני מזוז, שבתפקידו כיועץ משפטי לממשלה עסק באכיפה פלילית נגד משחק הפוקר, לא הצטרף לקביעה זו. דעת הרוב מבוססת על כך שיש ערך ראייתי לכך שאדם יכול לזכות בתחרויות פוקר ברווחים כספיים משמעותיים באופן עקבי לאורך שנים, ועל כך שיש הבדל בין שחקן חובבן לבין שחקן מקצועי.

עוד קבע בית המשפט העליון כי צריך לייחס משמעות מעטה לכך שבתי משפט השלום ומחוזי קבעו בעבר במספר מקרים שמדובר במשחק מזל, וזאת משום שפסיקה זו עסקה במשחק הפוקר כמשחקון בודד ולא כרצף משחקים. בקביעה זו פגע בית המשפט העליון במרכז המטרה, שכן טענתם של שחקני הפוקר הייתה מאז ומעולם שאמנם יש אלמנט של מזל במשחק, אולם אלמנט המזל מתאזן כשמדובר ברצף משחקים, ואז היכולת וההבנה גוברות באופן משמעותי על אלמנט המזל.

המשמעות של פסק הדין היא מהפכנית, לא פחות. מכאן והלאה יקשה על המשטרה להגיש כתב אישום נגד מארגני משחק פוקר אם אלה יתירו את ההשתתפות רק למשתתפים שהצהירו על עצמם מראש שהם בעלי מומחיות בפוקר, שהם מתכוונים לשחק מספר רב של משחקונים, ושהם מאמינים שהתוצאות תלויות ביכולת יותר מאשר במזל.

פסק הדין ניתן בערעור על פסק דינו של השופט הרי קירש מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, aאישר את בקשת מס הכנסה לחייב במס מלא כמשלח-יד אדם אשר עיסוקו היה משחק פוקר באופן קבוע ואשר זכה בסכומי כסף נכבדים. כיצד הגיעה המדינה למצב שניתן פסק דין כזה? מדוע לא הגיעה המדינה להסדר בתיק הספציפי אלא הסתכנה בהכרעה של בית המשפט העליון לגבי חוקיות משחק הפוקר?

לאחר שניתן פסק הדין של כבוד השופט קירש, הימרתי שהמדינה תתקפל בבית המשפט העליון ותגיע להסדר עם הנישום הספציפי, וזאת על-מנת שלא להסתכן בפסק דין של בית המשפט העליון, אשר לו עשויות להיות השלכות רוחב על כלל משחקי הפוקר בישראל. טעיתי בהימורי. המדינה הלכה אול אין והימרה על כל הקופה בבית המשפט העליון. הימור ענק של המדינה וכישלון ענק. פסק הדין של בית המשפט העליון אמנם נותן למדינה סכום כסף מסוים עכשיו, אולם סותר את התיזה הבסיסית של המדינה לפיה משחק הפוקר הוא משחק מזל.

על אף הקושי הצפוי מכאן והלאה באכיפה פלילית נגד משחק הפוקר, לא מומלץ להמר על כך בעריכת משחקי פוקר. כישלון בהימור כזה עשוי יהיה להביא לכתב אישום והרשעה פלילית. הדרך הראויה בה יש לנהוג היא לאפשר לרשויות לעדכן את מדיניות האכיפה הפלילית בהתאם למדיניות העולה מפסק דינו של בית המשפט העליון. לשינוי מדיניות כזה יידרש כפי הנראה אישורו של היועץ המשפטי לממשלה. פנייה בנושא כבר נשלחה אליו, ואין אלא לצפות בקוצר-רוח לתשובתו.

■ הכותב הוא ראש מחלקת ליטיגציה במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, שנהב ושות' (GKH).