בעקבות היעלמות העיתונאי: הוועידה הכלכלית בסעודיה בצרות

בלומברג, CNBC, CNN, "פיננשיאל טיימס", "ניו-יורק טיימס", "האקונומיסט" ו"לוס אנג'לס טיימס" הסירו את חסותם מהכנס שזכה לכינוי "דאבוס של המדבר" ואמור להיפתח ב-23 באוקטובר

העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס
העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס

יותר ויותר גופי מדיה מובילים בעולם מודיעים על פרישתם ממתן חסות לוועידה הכלכלית והעסקית בסעודיה, המכונה "דאבוס של המדבר", שאמורה להיפתח ב-23 באוקטובר. זאת, בעקבות פרשת היעלמותו של העיתונאי הסעודי  ג'מאל חאשוקג'י, שמתגורר בארה"ב וכותב טורים ב"וושינגטון פוסט". 

אתמול הייתה זו בלומברג שהודיעה כי היא מסירה את חסותה מהאירוע, אם כי דובר הקבוצה הודיע כי היא תסקר אותה. "כמו בכל אירוע באזור זה, אנו נסקר דיווחים חדשותיים באמצעות המשרד המקומי שלנו". 

מוקדם יותר אתמול (ו') הודיעו הרשתות CNN, CNBC והעיתון "פיננשיאל טיימס" כי לא ישמשו כנותני חסויות (ספונסרים) לוודיעה, אותה אמור לארח יורש העצר הסעודי מוחמד בין סאלמן

גופים אלה הצטרפו ל"ניו-יורק טיימס", "לוס אנג'לס טיימס" ו"האקונומיסט", שהודיעו מוקדם יותר השבוע כי לא יעניקו חסות לוועידה. 

העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י,  שנחשב למבקר חריף של בית המלוכה הסעודי, נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר, ומאז נעלמו עקבותיו. הרשויות בטורקיה טוענות כי העיתונאי נרצח, אך סעודיה מכחישה זאת. 

באמצע השבוע הבטיח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרדת לשורש חידת היעלמות חאשוקג'י. "אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות לעיתונאים, לאף אחד", אמר טראמפ. "אנחנו דורשים הכול. אנחנו רוצים לראות מה קורה שם". סעודיה היא בעלת ברית של ארה"ב, והיעלמות העיתונאי גרמה למתחים בין שתי המדינות.

הבית הלבן מסר כי מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, ופקידים בכירים נוספים ביקשו מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ביום שלישי האחרון פרטים נוספים בנושא.

השבוע פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי לפי מידע שיורט על-ידי סוכנויות המידע האמריקאיות, הנסיך הסעודי הורה לפתות את חאשוקג'י לחזור מארה"ב לסעודיה, כדי שניתן יהיה לעצור אותו. לטענת ה"וושינגטון פוסט", מדובר בראויות נוספות למעורבות של סעודיה בהיעלמות העיתונאי.