הדיל האחרון בין פלוג לכחלון: הסרת המגבלות משוק האשראי החוץ בנקאי

חברות אשראי חוץ־בנקאי יוכלו לגייס עד 20 מיליארד שקל, כאשר עד כה התנגד בנק ישראל להעלאת היקף הגיוס מעל 5 מיליארד שקל • הנגידה קרנית פלוג הסכימה לבסוף לוותר על התנגדותה בתנאי ששר האוצר כחלון ידחוף להעברת החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית ויוחלו כללי רגולציה יציבותית על הגופים החוץ–בנקאיים

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור

הסכמות בין שר האוצר משה כחלון, נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני יאפשרו לשנות את חוק נאווי ולהגדיל באופן דרמטי את היקפי האשראי החוץ-בנקאי לחברות כרטיסי האשראי ולחברות אשראי נוספות כמו האחים נאווי, פנינסולה ומימון ישיר.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההסכמות יסיר בנק ישראל את התנגדותו לשינוי החוק, וזאת בתנאי שיועבר החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית ויוחלו כללי רגולציה יציבותית על הגופים החוץ-בנקאיים. פלוג התייחסה לנושא בסוף השבוע בוועידת קרן המטבע ואמרה כי "יש להרחיב את מגבלות האשראי גם לגופים לא-בנקאיים".

בפגישה שנערכה לפני מספר ימים בין שר האוצר ובכירי משרדו לנגידת בנק ישראל, המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר ובכירים נוספים אמר כחלון כי הוא מבקש להגדיל את היקפי הגיוסים המותרים בחוק מ-2.5 מיליארד שקל או 5 מיליארד באישור מיוחד של שר האוצר ל-10 ואולי אף ל-20 מיליארד שקל לכל גוף אשראי חוץ בנקאי.

בנק ישראל התנגד עד כה להגדלת המסגרות מחשש לפגיעה ביציבות המערכת הפיננסית, לאור הפער ברגולציה על בנקים ועל גופי אשראי חוץ-בנקאיים שאינם כפופים למגבלות כמו יחס רזרבה והלימות הון. אולם בפגישה אמרה פלוג לכחלון כי הבנק יסיר את התנגדותו אם יחוקק החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית וכללי הרגולציה היציבותית יורחבו גם לגופים החוץ-בנקאיים.

בשוק ההון מעריכים כי הנהנים העיקריים מהגדלת המסגרות יהיו חברות כרטיסי האשראי המופרדות שיוכלו לגייס בבורסה את ההון הנחוץ להגדלת היקפי האשראי שיעניקו. רק לפני חמישה חודשים הודיע כחלון כי יעלה את רף גיוס האג"ח לחברות האשראי החוץ בנקאי מ-2.5 מיליארד ל-5 מיליארד. בשוק ההון מעריכים כי ההעלאה הדרמטית ל-10 או אף 20 מיליארד שקל בתוך פחות משנה, עשויה לתת זריקת מרץ לחברות האשראי החוץ בנקאיות בהפיכתן לשחקן משמעותי יותר בשוק הנשלט על ידי הבנקים.

יחד עם זאת ההקלה תהיה רלוונטית בעיקר לחברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד שאמורות להיפרד בקרוב מהבעלות של בנק הפועלים ולאומי. עד היום שתי החברות הללו נהנו מהבנקים שהעמידו להם מקורות מימון לפעילות ההלוואות. אחרי ההפרדה, הקשר עם הבנקים יפחת ככל הנראה. זאת ועוד, הציפייה היא שחברות אלו יהפכו לאחר ההפרדה לשחקנים משמעותיים בשוק האשראי - כיום תיק ההלוואות שלהן עומד על כמה מיליארדי שקלים בלבד.

אחד המקורות המרכזיים למימון הפעילות יכול להגיע מגיוס אג"ח, אלא שכאמור הוא כפוף למגבלה של חוק נאווי. כבר היום לאומי קארד עושה צעדים ראשונים לקראת גיוס אג"ח ראשון - היא כבר הגישה טיוטת תשקיף שלישית והחלה בפגישות עם מוסדיים. הרחבה משמעותית של מגבלת חוק נאווי היא בשורה מצוינת לה ולישראכרט המתכננות להגדיל משמעותית את פעילות האשראי בשנים הקרובות.

לסיים את החקיקה במושב החורף

במקביל מתכוונים האוצר ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לקדם כבר השבוע את החקיקה בנושא הוועדה ליציבות פיננסית, שתקועה בוועדת הכספים כבר שנים. ישיבה בנושא נקבעה למחרתיים כאשר כל הצדדים נחושים להביא לסיום הליכי החקיקה במהלך מושב החורף שייפתח השבוע.

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג ברכה היום על ההתקדמות בהקמת הוועדה ליציבות פיננסית. פלוג, המשתתפת בכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית באינדונזיה, אמרה היום ל"גלובס": "אני מברכת על פריצת הדרך המסתמנת בהליך החקיקה של הוועדה ליציבות פיננסית. זה נושא מאוד חשוב שהוקדשו לו הרבה מאוד שעות עבודה וחשיבה של גורמי המקצוע בכל גופי הרגולציה הכלכלית ובכנסת, ואני מקווה שאכן נוכל השבוע לברך על המוגמר, כפי שמסתמן. בפרט אני מברכת את שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים שהבינו את החשיבות והגיעו להסכמה לגבי הפרטים. הצעדים הרבים שעשינו לקידום התחרות הביאו לכך שבשנים הקרובות יותר ויותר גופים יתנו אשראי בהיקפים גדולים מחוץ למערכת הבנקאית, לא רק למגזר העסקי, כפי שהיה בשנים האחרונות, אלא גם למשקי הבית. לכן קריטי שיהיה גורם מתכלל שתהיה לו ראיה רחבה של הסיכונים הפיננסיים שמתהווים בכל גוף פיננסי בנפרד, אבל לא פחות חשוב מזה, במערכת כולה. זה בדיוק מה שהוועדה תעשה.

"החקיקה נתקעה מסיבות לא ענייניות"

במקביל אמר היום מנכ"ל האוצר שי באב"ד כי הוא "מאוד מקווה שביום שלישי הקרוב נגיע להסכמות ונצליח להביא סופסוף את החקיקה הזאת שהיא מאוד חשובה". בראיון לרינו צרור בגל"צ הסביר באב"ד כי "הנגידה ואני הגענו להסכמות כבר לפני שנה וחצי אבל זה נתקע בוועדת הכספים לצערי מסיבות שלא כולן היו ענייניות". בתשובה לשאלת המראיין האם לא הושגו עדיין הסכמות אמר באב"ד כי "יש הסכמות, אנחנו רק צריכים לראות שההסכמות האלה ייצאו לפועל כשנגיע לוועדה. תמיד אומרים יש הסכמות לפני וכשמגיעים לוועדה בסוף יש חברי ועדה או אחרים שמתנגדים".

ואכן האוצר נכשל בניסיונו להעביר את החוק בפעם הקודמת בוועדת הכספים בחודש יולי לאחר שאף חבר כנסת מהקואליציה לא התייצב לדיון ולאופוזיציה היה רוב בישיבה של שני חברי כנסת מול יו"ר הוועדה גפני. חברי הוועדה מהאופוזיציה דחו את הצעת הפשרה שלפיה הוועדה או שר האוצר יהיו "רשאים" לעדכן את יו"ר וועדת הכספים על "סיכון מערכתי ממשי שהטיפול בו כרוך בשימוש בכספי ציבור".

הח"כים, מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) דרשו לקבוע בחוק חובת דיווח ליו"ר ועדת הכספים שתהיה זהה לחובת הדיווח לראש הממשלה ולשר האוצר. הח"כים אף דחו את טענת היועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפק שתמכה בפשרה ואמרה כי "זה מאוד לא מקובל שמדווחים לוועדת הכספים בשלב כל כך מקדמי לפני פרוץ משבר". הסיבה להתנגדות למסירת המידע היא החשש מפני דליפת המידע על סיכון כמו חשש לנפילת בנק גדול - שפרסומו עלול להביא להתממשות הסיכון ול"ריצה על הבנק".

ח"כ רוזנטל נימק את התנגדותו בכך ש"אם אתם מבקשים להוציא את יו"ר ועדת הכספים של הכנסת מנוסח החוק אני רואה בכך עלבון והבעת אי-אמון. יו"ר הוועדה יושב בוועדות שהן קצת יותר סודיות מהוועדה שלכם. אי-אפשר לדלג על הכנסת כשמדובר בכספי ציבור". 

חברות אשראי יוכלו לגייס הון בני"ע ולהקטין התלות שלהם בבנקים

ועדת שרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, שקובעת כי חברות אשראי יוכלו לגייס הון בניירות ערך ולהקטין התלות שלהם בבנקים. ח"כ פולקמן אמר כי "בזכות הצעת החוק יוכלו החברות להיות גורם תחרותי משמעותי".

בעקבות ההיפרדות מהבנקים יידרשו חברות כרטיסי האשראי להשיג מקורות מימון אחרים, והצעת החוק החדשה, אותה הגיש ח"כ פולקמן, ועברה היום (א') את אישור ועדת השרים לחקיקה נועדה להגדיל את עצמאות חברות האשראי בשוק. על פי הצעת החוק יוכלו חברות האשראי לגייס לבדן הון בניירות ערך עד עשרים מיליארד שקלים במקום חמישה מיליארד שקלים שהיו מותרים עד היום בחוק הבנקאות.

ח"כ פולקמן אמר כי "האפשרות העומדת היום בפני חברות האשראי לגייס מימון מהציבור היא מוגבלת מאוד. מטרת הצעת החוק היא להביא למצב בו החברות יוכלו להיות גורם תחרותי משמעותי מול הבנקים ולממש את פוטנציאל התחרות שלהם כאשר מימון הפעילות על ידי ניירות ערך יהיה התחלופה למסגרות האשראי הבנקאיות".

האחים נאווי גייסו 600 מיליון שקל ב-2017

חברת אחים נאווי, חלוצת פעילות המימון החוץ-בנקאי וניכיון צ'קים בבורסה והחברה הגדולה מבין מתחרותיה הציבוריות, הייתה גם הראשונה לגייס אג"ח בבורסה, בפברואר 2016, וזאת אחרי שהמהלך שתוכנן לצאת לפועל כבר בחודשי הקיץ של 2015 נדחה בהנחיית רשות ניירות ערך בטענה כי גיוס החוב בבורסה מפר את חוק הבנקאות.

ב-2017 הנפיקה החברה שבשליטת האחים דורי ושאול נאוי סדרת אג"ח נוספת, והיקפן המצרפי של השתיים עומד היום על כ-600 מיליון שקל.

מאז הנפקת האג"ח הראשונה של נאווי כמה מתחרות השלימו גיוסי חוב ציבוריים, הבולטת בהן היא חברת פנינסולה שבשליטת בית ההשקעות מיטב דש, המחזיקה בשתי סדרות בהיקף כולל של כ-240 מיליון שקל, ונוסף אליהן, החברות אופל בלאנס ואורשי גייסו כל אחת אג"ח שהיקפו הנוכחי כ-60 מיליון שקל.