דריכות לקראת שבוע המסחר בוול סטריט: שוק האג"ח במוקד

לאחר הדרמה שנרשמה לקראת סוף השבוע שעבר עם צניחה של מדד הנאסד"ק ביותר מ-4% וזינוק מדד הפחד ב-43%, ביום שישי נרשם תיקון מעלה של המדדים • פסגות: "המשק האמריקאי לא בדרך למיתון, ולכן הירידות בשוקי המניות הן תיקון ולא שינוי מגמה"

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס
סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

לקראת פתיחת שבוע המסחר בבורסות וול סטריט מחר (ב') עיקר תשומת-לב המשקיעים תופנה לשוק האג"ח, ובעיקר כדי לראות האם התשואות ימשיכו לטפס מעלה, וגם לכיוון שוק המניות בשאלה האם העליות שנרשמו במדדים ביום שישי האחרון מסמנות את סוף התיקון האלים שנרשם יום קודם, כאשר מדד הנאסד"ק צלל ביותר מ-4% ומדד הפחד (VIX) זינק ב-43%.

המשקיעים ימשיכו לעקוב אחר התשואות על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב, שרשמו בשבוע שעבר שיאים בצל החשש מהעלאת הריבית בארה"ב וצפי לתוואי העלאות ריבית ארוך ואף מהיר יותר. המשך עלייה משמעותית בתשואות האג"ח צפויה להמשיך ולהכביד על שוקי המניות. הטריגר שהביא לעליית התשואות בשבוע שעבר נעוץ בנתוני הכלכלה האמריקאית, שהמשיכה להציג התאוששות עם עלייה בשכר השעתי, לצד נתונים שמספקים קרקע נוחה לפד להמשיך בקצב העלאות הריבית.

גורמים נוספים שאפשר להציע בכל הנוגע ללחץ שנרשם על שוק החוב בארה"ב, ושעדיין נמצאים כאן כדי להישאר בשלב זה, מיוחסים להיצע וביקוש של האגח האמריקאי. גם הבנק המרכזי של אירופה (ECB) והבנק המרכזי ביפן קונים פחות אג"ח אמריקאי, וזאת לצד צמצום המאזן של פד באופן עקבי. דבר נוסף שתרם לירידת הביקוש לאג"ח האמריקאי טמון בסיום ההטבה ב-15 לספטמבר שניתנה לגופי הפנסיה להפריש כספים לקרנות.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "אנו ממשיכים לטעון כי המשק האמריקאי לא בדרך למיתון, ולכן הירידות בשוקי המניות הן תיקון ולא שינוי מגמה. כמובן שגם מגמה זו צפויה להשתנות, אבל כדי שזה יקרה חייב להגיע מיתון או לפחות האטה משמעותית. שוק המניות מגיב בדרך כלל 12-6 חודשים לפני השינוי בכלכלה, ונכון לכתיבת שורות אלו אין שום סימן למיתון בטווח הזמן הזה. אם השווקים היו חוששים מכך שהעלאות הריבית יובילו למיתון בטווח בשנה הקרובה, שיפוע העקום היה צריך להתמתן תוך כדי עליית התשואות. זה לא מה שקרה. המשך התיקון בשווקים יוביל יותר משקיעים בחזרה לנכסים הבטוחים ובראשם שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי, פעולה שתוריד עוד את התשואות ותעזור לייצב את השווקים".

לדברי דודי רזניק, לאומי שוקי הון: "הפרדוקס העיקרי הוא כי ירידות השערים באו לא כתוצאה מחשש מכניסה להאטה כלכלית ובטח לא למיתון, אלא כתוצאה מנתונים טובים שפורסמו לאחרונה על הכלכלה האמריקאית ובראשם ירידת שיעור האבטלה לשפל של כ-50 שנה. נתונים אלו, שכנעו את המשקיעים כי הפד צפוי להמשיך במדיניותו הנוכחית, קרי המשך העלאות ריבית, דבר המעלה את האטרקטיביות של נכסים סולידיים בעלי הכנסה קבועה, כגון: אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני".

"עם זאת, צריך לזכור כי הצמיחה בארה"ב, לפי כל ההערכות, צפויה להימשך בקצב גבוה יחסית בתקופה הקרובה וגם נתוני האינפלציה האחרונים הצביעו כי לפחות כרגע האינפלציה בארה"ב אינה בבחינת סיכון לאור התמתנות הקצב בחודשים האחרונים. אין ספק, כי המסחר בשבוע האחרון הצביע על כך שרמת הסיכונים בשוקי המניות גבוהה ואולי אף גבוהה מאוד. עם זאת עדיין לא ניתן להצביע על כך שאנו בפתחה של תקופה חדשה של ירידות שערים. על פי מכלול הנתונים נראה כי משבר איננו בדרך".

עונת הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי שנפתחה באופן רשמי בשבוע שעבר עם פרסום תוצאות הבנקים ג'י.פי מורגן וואלס פארגו, תמשיך עם פרסום תוצאות בנק ההשקעות גולדמן זאקס מחר (ב') לפני פתיחת המסחר, ופרסום תוצאותיהם של בנק אוף אמריקה ונטפליקס ביום ג'.