רותם אמפרט מוביל את רשימת המפעלים המזהמים ביותר

המפעל גרם לאסון אקולוגי בנחל אשלים • במקום השני ברשימת "המפעלים הגרועים סביבתית" נמצא בזן, שהורשע בכך שחרג בפליטות לאוויר של מזהמים

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

מפעל רותם אמפרט שמקבוצת כימיקלים לישראל מוביל את רשימת "המפעלים הגרועים סביבתית", שפרסם היום (ב') המשרד להגנת הסביבה. הרשימה מתבססת על היקף הפליטות של מזהמים מהתעשייה בשנת 2017; קרבת המפעלים לריכוזי אוכלוסייה ומקורות מים; הפרות של הוראות החוק והתקנות בנושאי הגנת הסביבה שהתגלו במסגרת פעילות פיקוח ואכיפה; מידת הנכונות של המפעלים לבצע התייעלות סביבתית ומסירת דיווח על אירועים חריגים על בסיס וולונטרי ועוד.

המשרד להגנת הסביבה הסביר את הדירוג של רותם אמפרט במקום הראשון ברשימה 10 המפעלים הגרועים סביבתית בקריסת בריכת הגבס מסוף יוני 2017, שגרם לאסון אקולוגי בנחל אשלים. רק בסוף השבוע הודיעו רותם אמפרט והארגון הסביבתי אדם טבע ודין על הסכם חדש שלפיו עד 2020 רותם תעביר את בריכות הגבס שלה למקומות שמהם לא יישקף סיכון כלשהו לנחל אשלים.

רותם אמפרט הוא לא המפעל היחיד שמשתייך לכיל ובבעלות החברה לישראל שבשליטת איש העסקים עידן עופר ו"מככב" ברשימה הבעייתית: במקום השני מדורג בזן שבמפרץ חיפה, לאחר שב-2017 הורשע בכך שחרג בפליטות לאוויר של מזהמים. רוב ההפרות שהובילו לדירוגו הגבוה תועדו במסגרת פעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד להגנ"ס.

בהמשך הרשימה מדורגות גם החברות כרמל אולפינים, גדיב תעשיות פטרוכימיה ומפעל המגנזיום שבים המלח, כולם בבעלות החברה לישראל.

חמישה מבין עשרת המפעלים המזהמים ביותר
 חמישה מבין עשרת המפעלים המזהמים ביותר

המדד מתקיים זו השנה השביעית, ומתייחס רק לחברות ולמפעלים שנמצאים בבעלות ציבורית וממשלתית. הוא מתייחס ליותר מ-40 חברות, כ-100 מפעלים וכ-1,000 תחנות דלק. אחד המרכיבים המרכזיים של המדד הוא נתוני המפל"ס (מרשם הפליטות הסביבתיות הלאומי) שמנהל המשרד להגנ"ס.

במשרד רואים במדד כלי ראשון מסוגו שאמור לעמוד לרשות משקיעים בחברות ציבוריות למען קבלת אינדיקציה ישירה אודות רמת הסיכון שלהן, שכן התממשות של סיכון סביבתי עשויה להוביל להפסדים בקרב בעלי המניות והאג"ח בחברות מזהמות.

השר להגנ"ס זאב אלקין אמר כי המדד מהווה כלי לגיבוש תמונה אמתית אודות ההשפעות הסביבתיות של חברות- לפני מנהלי השקעות.

גם מנכ"ל המשרד ישראל דנציגר קרא לציבור ולמשקיעים להיעזר בנתוני המדד ולעמוד על האפקט הסביבתי של פעילות חברות אלה בבואם לבצע השקעות.

בשיחה עם "גלובס" אמר דנציגר כי "יש קורלציה בין ניהול תקין, יסודי וטוב של חברה לבין הפרות סביבתיות מצדה: גופים שמתנהלים לפי הספר, מחזיקים בתשתיות מבוקרות ויש להם אחריות תאגידית ודיווחית יש להם פחות הפרות סביבתיות".

עם פרסום תוצאות המדד אמרו במשרד להגנת הסביבה כי אשתקד חלה עליה של 29% בהפרות המדורגות וזאת בשל הגברת פעולות הפיקוח והאכיפה.

לפי הדוח המתייחס לעשירייה המזהמת ביותר, מפעל המגנזיום של כיל לא עמד ביעדי הפליטה שנקבעו לו; פז בתי זיקוק הזרימה שפכים לים; נייר חדרה הזרימה שפכים תעשייתיים לנחל חדרה הסמוך; תחנת הכוח אורות רבין בחדרה פלטה לאוויר חלקיקים ותחנת הכוח רוטנברג באשקלון פלטה אבק פחם.

למרות שרבות מהחברות שמופיעות ברשימה הבעייתית הופיעו גם בשנים קודמות, במשרד להגנ"ס אמרו היום כי לפחות במחצית מהמקרים חל שיפור בחברות שמככבות בדירוג וזאת ביחס למצבן בשנים קודמות. בכלל, גם נתוני המפל"ס שפורסמו באחרונה מלמדים כי משנת 2011 חלה ירידה בפליטות של מזהמים מהתעשייה.

במקביל, המשרד להגנ"ס פרסם את מדד חברות הדלק, שבו סונול מדורגת זו השנה השנייה ברציפות כחברת הדלק עם ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר, וזאת בפער גדול מחברות אחרות שפועלות בענף. לפי הדוח, נמשכת מגמה חיובית של התקנת מערכות מישוב אדים מתקדמות שמקטינות את מקרי זיהום האוויר מתחנות דלק. לפי הדוח, בכ-90% מתחנות הדלק כבר מותקנות מערכות כאלה.

נייר חדרה מסרה: "נייר חדרה היא החברה היחידה בישראל שממחזרת מדי שנה מאות אלפי טונות של פסולת קרטון, הופכת אותם למוצר שמיש ומכיר, ובכך מונעת את הטמנתם ותורמת לשמירת איכות הסביבה. נייר חדרה רואה עצמה כחלוצה ביישום גישת הכלכלה המעגלית: באמצעות פתרונות חדשניים, הופכת נייר חדרה פסולת קרטון, עיתון ונייר לחומר גלם ובכך משפרת את סביבת ואיכות החיים בישראל, ומשיאה ערך כלכלי וחברתי. החברה מצרה כי הדירוג הסביבתי מקנה משקל יתר לאירוע סביבה יחיד שאירע בנייר חדרה לפני כ-8 שנים, ומנגד, לא מעניק משקל מספיק לפעילות האיסוף והמיחזור היומיומית הענפה, המתבצעת על ידי החברה".

מכימיקלים לישראל (כיל) נמסר: "כיל משקיעה מאות מיליוני דולרים בשנה בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה, וגאה על השיפור המתמשך במדדים במפעליה. כאחת החברות התעשייתיות הגדולות במשק, וכאחד המעסיקים הגדולים בדרום, אנו רגישים לסוגיות אלה ומשקיעים בהן משאבים רבים. אנו לומדים ומפיקים לקחים מכל דרוג על מנת שנמשיך להשתפר גם בעתיד. דרוגה של רותם אמפרט משקף אירוע חריג בנחל אשלים שבעקבותיו החברה פעלה לשיקום מלא של הנחל בתיאום כלל הגורמים. בשנים האחרונות השקיעה רותם אמפרט עשרות מיליוני דולרים בתחומי הגנת הסביבה, והיא תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לעמוד בתקני הסביבה המחמירים ביותר".

קבוצת בזן, שאליה משתייכים גם כאו"ל וגדיב תעשיות פטרוכימיה, מסרה בתגובה כי "מדד ההשפעה אינו מתחשב בהיקף הפעילות של המפעלים שאותם הוא מודד ולא לוקח בחשבון את התועלת של המפעלים למשק-כלכלית וסביבתית. גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר כי על מפרץ חיפה מושתים תקני הסביבה המחמירים ביותר בעולם המערבי. לאחרונה פרסם המשרד להגנ"ס דוח שקבע כי כל שקל אחד של השקעה שביצעו המפעלים, משמעותו תועלת של 3 שקלים למשק בעקבות הפחתת מזהמים. תוצאות ההשקעה במפרץ חיפה הן שיפור של יותר מ-90% באיכות האוויר באזור, כפי שמעידים הדוחות של הגופים הרשמיים במדינה. התועלת למשק כולו מההשקעות הסביבתיות של התעשייה הכימית ובזן בראשה באיכות הסביבה נאמדת בכ-7.48 מיליארד שקל".

חברת החשמל מסרה כי "חברת החשמל מדווחת בשקיפות מלאה על כל אירוע קטן כגדול למשרד להגנת הסביבה, בניגוד לפרקטיקה המקובלת בתעשייה, מה שבסופו של יום משחק לרעתנו בדירוג, כאשר חלק גדול מהאירועים הם זניחים ומטופלים מידית. לצד מדיניות שר האנרגיה להפחתה מסיבית בפחם, נתוני 2017 הראו ירידה בפליטות - מגמה שהמשיכה גם ב 2018 עם הפעלת המערכת להפחתת הפליטות באורות רבין אשר הביאה להפחתה משמעותית בפליטות".

טבע טק מסרה כי "טבע טק לא קיבלה כל התראה או תלונה מגורם כלשהו על חריגה או הפרה בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה. ההיפך הוא הנכון, בדיקות של המשרד להגנת הסביבה מוכיחות כי חלה דווקא ירידה בפליטות המזהמים של המפעל - דוגמה המעידה על השיפור המתמשך והרציף במפעל בנושאים הנוגעים לאיכות הסביבה, דבר אשר כנראה לא משתקף בדירוג הנוכחי. בטבע-טק מושקעים מידי שנה משאבים רבים - כספיים ושאינם כספיים - ונעשה שימוש בשיטות מתקדמות וטכנולוגיות חדשניות לשמירה על הבטיחות ורווחת העובדים וההגנה על הסביבה. ויודגש, כי הייצור באתר נעשה בהתאם לכל דרישות החוק, התקנים, הנהלים וההיתרים שקבע המשרד להגנת הסביבה ואף בהתאם לנהלים והתקינה הגלובאליים המחמירים הנהוגים בתעשייה".

בפז בתי זיקוק בחרו לא להגיב.