אחרי שנה של מו"מ: יש אישור להסכם בין הנהלת אל-על והטייסים

דירקטוריון אל-על אישר את הסכם העבודה החדש בין הנהלת אל-על וטייסיה – שבועיים לפני כניסת תקנות ה-Flight Time Limitation, תקנות הטיסה החדשות שאל-על מחויבת לפועל לפיהן

אחרי שנה של משא-ומתן באמצעות מגשר ואינספור דיונים ופגישות - מסתמן כי דירקטוריון אל-על אישר את הסכם העבודה החדש בין הנהלת אל-על וטייסיה - שבועיים לפני כניסת תקנות ה-Flight Time Limitation, תקנות הטיסה החדשות שאל-על מחויבת לפעול לפיהן.

בשבועות האחרונים חוותה אל-על  לא מעט שיבושים בטיסותיה, בין היתר לאור קושי במציאת צוותים לאיוש הטיסות. כעת, משנחתם ההסכם, מקווה אל-על לשפר את נתוניה בכל הנוגע לנחיתות ולהמראות בזמן. 

תקנות ה-FTL, המגבילות את זמן העבודה של הטייסים בכל טיסה ולאורך חודש עבודה, אומצו על-ידי רשות התעופה האזרחית. התקנות החדישות מגדירות את כללי המנוחה של הטייסים בכדי להגביר את בטיחות הטיסה. כך למשל קובעות התקנות כי היקף התפקיד של טייס לא יעלה על 190 שעות בחודש, כשהטייס יחויב ב-36 שעות מנוחה רצופות אחרי שבוע רצוף של עבודה.

בפברואר 2017 נחתם הסכם בין הנהלת אל-על להנהלת החברה אחרי סכסוך ממושך בין הצדדים. חוזה העבודה שנחתם בשעתו התמקד בטייסים שנאלצים להפסיק לטוס בגיל 65, שנתיים לפני גיל הפרישה הקבוע במדינה.

נושא שנשאר פתוח בחתימה אז נגע לתקנות ה-FTL כאמור שחייבו הגדרה מחודשת להסכם התעסוקה של הטייסים לאור ההגבלה בשעות הטיסה - מחד התקנות מגבילות את היקף שעות העבודה, מה מוריד את נפח העבודה והעומס; אלא שמצד שני התקנות לא מאפשרות לטייסים להוסיף שעות נוספות ללוח הטיסות שלהם כפי שקורה כיום, מה שכמובן יגרע משמעותית משכרם. המנגנון של שעות נוספות הוביל לכך שמזה שנים באל-על לא מאיישים באופן קבוע את כל לו"ז הטיסות של החברה, וכ-30% מהטיסות נותרות לא מאוישות מראש, כשצוותי ההצבה מאתרים טייסים זמן קצר לפני הטיסה. באופן הזה הטייסים אומנם יכולים להרוויח יותר, אבל החברה חושפת את עצמה לאי-איוש הטיסות במקרה שלא יהיה מי שיטיס אותן - כפי שהתרחש בתקופה האחרונה. התקנות החדשות כעת יפסיקו את הנוהג הזה. 

ועד צוות האוויר של אל-על שיגר הודעה לעובדים, בה הוא מבשר על חתימת ההסכם: "היום ניתן אישור הדירקטוריון להסכם עבודה חדש לטייסי אל-על. ההסכם מהווה פריצת דרך במערכת יחסי העבודה בחברה, והוא מבוסס על התייעלות משמעותית ונרחבת של טייסי החברה, גמישות תפעולית תואמת חוק המנוחה החדש, לצד שיפור ניכר באורחות חיינו והתאמת שכר השעה הבסיסי לרמה המקובלת בארץ ובעולם. בימים הקרובים ייכתב ההסכם, ובמקביל נבצע מפגשים מפורטים לעדכון בפרטי ההסכם, עד להצבעה לאישורו. זהו יום חשוב לציבור הנוסעים, לחברת אל-על, לטייסיה ולעובדיה. לפנינו תקופה מאתגרת, כאשר על כתפינו אחריות רבה, ואני בטוח שנעמוד בה בהצלחה רבה ונמריא אל-על ומעבר. תודות להנהלת החברה ולכבוד המגשר, מר עמוס גבריאלי".

ועד הטייסים בחר שלא להגיב לידיעה. מאל-על נמסר בתגובה: "החברה ונציגי הטייסים מצויים במשא-ומתן מתקדם, אך נכון למועד זה אין הסכם מחייב".