הישראלים קונים יותר מוצרי נופש וסועדים בבתי קפה ובמסעדות - על חשבון האופנה

ניתוח של ישראכרט בנוגע להיקף הקניות באשראי בחגים מגלה כי הצרכנים קנו פחות, אולם ביחס לסל השנתי הממוצע חל גידול של 20% • ירידה נרשמה גם בהיקף העסקאות בענף הריהוט והציוד לבית

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

החגים מאחורינו ועמם גם ההוצאה הכספית הגדולה שמאפיינת את התקופה הזו בשנה. מנתונים בלעדיים שהעבירה ישראכרט ל"גלובס" עולה כי חלה ירידה בהיקף הקניות בכרטיס האשראי ביחס לשנה הקודמת, אולם ביחס לסל הממוצע במהלך השנה היה היקף הקניות הממוצע גבוה ב-20%. הנתונים מתייחסים לקניות בענפים שונים, ביניהם מסעדות ובתי קפה, תיירות, מזון, תרבות ופנאי, מתנות, פארמה, הלבשה, ריהוט ועוד.

לפי הנתונים, בעוד שהצרכנים קונים יותר מוצרי נופש ותיירות וסועדים בבתי קפה ובמסעדות - ענפים אחרים משלמים את המחיר - ובעיקר ענף ההלבשה וההנעלה שבו חלה ירידה משמעותית. 

ענף מכוני היופי והמספרות סבל גם הוא מירידה בעסקאות במהלך חגי תשרי, אלא שלעומת ענף האופנה הוא נהנה משיעור גידול גבוה לאורך כל ימות השנה. גם ענף המתנות זכה לגידול שלילי ביחס לתקופה המקבילה ב-2017; וכמוהו גם ענף הריהוט והציוד לבית שהנתונים מצביעים על ירידה בהיקף העסקאות בו. 

יצוין כי ניתוח הקניות מתייחס לעסקאות שנעשו בארץ בלבד, מכאן שהירידה בקניות בחנויות האופנה והריהוט והציוד לבית מצביעות על עלייה בקניות האונליין - בעיקר מאתרי אינטרנט בינלאומיים - תוך דגש על פריטי אופנה והנעלה כאחד הסגמנטים הבולטים.

גם מידע שהעבירה חברת סליקת הצ'קים ERN, המתייחס להיקף העסקאות שביצעו הצרכנים ששילמו באמצעות צ'קים בחגי תשרי, מצביע על מגמה דומה - היחלשות ענף האופנה וענף הריהוט והציוד לבית, והתחזקות ענף התיירות הן בהיקף העסקאות והן במספרן.

הנתונים מלמדים כי חלה ירידה של יותר מ-8% במספר העסקאות בכלל הענפים במשק,  כשבענף האופנה חלה ירידה של 20% במספר העסקאות. זאת, למרות שסכום העסקה בענף דווקא גדל ב-3% ביחס לשנה שעברה והסתכם ב-526 שקל. מנגד, ענף התיירות נהנה מגידול של 35% במספר העסקאות וגם בהיקף הממוצע של ההוצאה שגדל מ-4,700 שקל למשפחה בחגי תשרי ב-2017, זאת לעומת הוצאה ממוצעת של 5,356 שקל השנה - עלייה של כ-13%. בנוסף, לפי נתוני ERN, סכום העסקה הממוצעת בתקופת החגים ברשתות המזון (סופרים) עמד על 656 שקל, זאת לעומת 634 שקל אשתקד - גידול של 3.5%.

גם בענף הריהוט חלה כאמור ירידה במספר העסקאות בצ'קים (6.5%), אולם סכום העסקה הממוצעת גדל מ-4,780 שקל לכמעט 5,000 שקל - עלייה של 4.5%.