נתניהו יודע: יהיה לו קשה למצוא תחליף לסנגורו וינרוט

לנתניהו יש 3 סנגורים מצוינים, מקצועיים וחדורי מוטיבציה, אבל אף אחד מהם הוא לא בעל ניסיון או שיעור קומה משפטי כשל עו"ד יעקב וינרוט המנוח • אם צריך לסמן מועמד בולט להצטרף לצוות ההגנה של נתניהו, נראה כי עו"ד ירון קוסטליץ, תלמיד מובהק של וינרוט, הוא האיש • פרשנות

עו"ד יעקב וינרוט ז"ל ורה"מ בנימין נתניהו / צילומים: תמר מצפי
עו"ד יעקב וינרוט ז"ל ורה"מ בנימין נתניהו / צילומים: תמר מצפי

עו"ד יעקב וינרוט היה גאון משפטי,והוא התווה והוביל את קו ההגנה שנקט ונוקט ראש הממשלה בנימין נתניהו בחקירותיו בחשד לשוחד והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. מותו של וינרוט עלול לפגוע לכן בהגנה המשפטית של ראש הממשלה.

את נתניהו מייצגים כיום 3 עורכי דין: עמית חדד, קרן שפירא-אטינגר ואייל כהן. חדד הוא בן-טיפוחיו של וינרוט ויד-ימינו בשנים האחרונות; שפירא-אטינגר הייתה בעבר תובעת בפרקליטות הצבאית וייצגה בין היתר את רונאל פישר; ואילו כהן, שותף במשרד כהן שטרסנוב לונדון, ייצג בעבר את היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

מדובר ב-3 סנגורים מצוינים, מקצועיים וחדורי מוטיבציה, שכל אחד מהם מביא עמו יתרונות ותכונות ייחודיות משלו. אבל אף אחד מהם הוא לא בעל ניסיון או שיעור קומה משפטי כשל וינרוט. ולכן, למרות שצוות ההגנה של נתניהו הוא מצוין, רבים הסיכויים שלאחר שחומרי החקירה בשלושת התיקים יועברו מהמשטרה לפרקליטות, ובעיקר אם נתניהו יוזמן לשימוע לפני העמדה לדין באחד מהתיקים או בשלושתם, יבקש נתניהו להצטייד בסנגור נוסף שייכנס בנעליו של וינרוט.

בשוק לא חסרים עורכי דין מצוינים שעוסקים בצווארון לבן, כמו נבות תל-צור שחוזר בדצמבר לפעילות לאחר עונש השעיה, בעז בן-צור, אלי זהר, אילן סופר, נוית נגב, איריס ניב-סבאג, רועי בלכר, אייל רוזובסקי, נדב ויסמן, נתי שמחוני, גיורא אדרת, ז'ק חן, מיכל רוזן-עוזר ואחרים.

אבל אם צריך לסמן בכל זאת מועמד בולט להצטרף לצוות ההגנה של נתניהו, נראה כי עו"ד ירון קוסטליץ הוא האיש. ראשית, קוסטליץ הצטרף לאחרונה לייצוג של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, במקומם של וינרוט וחדד. הוא כבר נמצא בסביבת הזוג נתניה, ומאחורי הקלעים ייתכן שהוא כבר מייעץ באופן לא פורמלי גם לראש הממשלה.

ובנוסף, קוסטליץ הוא תלמיד מובהק של וינרוט. הוא עבד במשרד עורכי הדין יעקב וינרוט במשך כ-8 שנים, ובין היתר סייע לוינרוט, וכן ולעורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני, להביא לזיכויו המהדהד של אביגדור ליברמן מהאישומים בפרשת השגריר מבלארוס.

ב-9 בנובמבר 2017, לפני שפרצה לעולם חקירת תיק 4000, שודר בתוכנית התחקירים "עובדה" ראיון מרתק שערכה אילנה דיין עם יעקב וינרוט. בראיון העביר וינרוט ביקורת על התנהגותו של לקוחו הוותיק והבכיר ואמר, בין היתר, כי "נתניהו מעריץ ממון כהשקפת עולם. אני מכיר את החולשה הזאת לבעלי ההון". עם זאת, וינרוט הבהיר כי הוא נתן לנתניהו חוות-דעת במשך השנים שמותר לו לקחת מתנות מחברים.

למחרת טענה ד"ר לימור זר-גוטמן ב"גלובס" כי הראיון של וינרוט היה מהלך מבריק שלו, שבא "להקריב את המלכה" כדי לנצח בתיק 1000" - תיק המתנות. זר-גוטמן אמרה כי וינרוט סיפר דברים אישיים על ביבי ושרה, וזו "המלכה" שהוא הקריב, אך למעשה (כדי "לזכות במלך") הוא בנה וחיזק את קו ההגנה של הלקוח שלו.

בין אם התזה הזאת של זר-גוטמן הייתה נכונה, ובין אם לאו, דבר אחד בטוח: לוינרוט קשה יהיה למצוא תחליף. גם ראש הממשלה יודע את זה.