השבוע שבאלקטרה ירצו לשכוח: שיאנית הפרות בטיחות, הרוג בבת ים ומחאה בת"א

ביום ראשון נהרג פועל באתר באחריות אלקטרה בנייה בבת ים • בהמשך, דוח של משרד העבודה קבע כי החברה היא שיאנית הפרות הבטיחות לשנת 2018 • ואתמול: דיירים בפרויקט פינוי-בינוי בת"א הכריזו שלא יעבדו עימה "בגלל בעיות הבטיחות באתרי הבנייה שלה"

אתר הבנייה שבו נהרג ביום ראשון האחרון אנטון מרצ'נקו / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה
אתר הבנייה שבו נהרג ביום ראשון האחרון אנטון מרצ'נקו / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה

חברת אלקטרה בנייה היא שיאנית הפרות הבטיחות מבין כל החברות הקבלניות בישראל מתחילת 2018 - כך עולה כך עולה מדוח שפרסם אתמול במפתיע משרד העבודה בעניין עבירות בטיחות באתרי בנייה.

הדוח מפרט את כלל החברות שפקחי המשרד הוציאו להם צווי בטיחות בשל עבירות שונות. לפי הדוח נמסרו לחברות מקבוצת אלקטרה 17 צווים, מתוכם 9 לחברת אלקטרה בנייה עצמה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ, שקולו לא נשמע עד היום בצורה משמעותית בעניין אמר בהתייחס לרשימה: "לצערי האדישות של הקבלנים לרמת הבטיחות באתרי הבנייה לא מפסיקה להרוס משפחות. אני קורא להם להתעורר ולהפנים שהאחריות לשלום העובדים בידיים שלהם. נמשיך לפעול בנחישות נגד הרשלנות הפושעת וניעזר בכל האמצעים העומדים לרשותנו עד שנבלום את הקטל בענף הבנייה".

הדוח הגיע על רקע גל של תאונות עבודה קטלניות שהתרחשו בשבוע האחרון, שבהן נהרגו חמישה פועלים. אחד מהם, אנטון מרצ'נקו בן ה-26, נהרג באתר בנייה שבאחריות אלקטרה בנייה בבת ים. נזכיר כי בחודש יולי האחרון נהרג פועל בפרויקט אגירה שאובה המשותף לאלקטרה ולסולל בונה, ובאוגוסט נהרגו שני פועלים בפרויקט של אלקטרה בנייה בראש העין, כתוצאה מקריסת פיגום.

לפי ספירה של פעילים חברתיים, באתרי בנייה שבאחריות החברה נהרגו מאז 2015 עשרה עובדים. על רקע הנתונים התקיימה לפני מספר שבועות הפגנה של פעילים חברתיים מחוץ לביתו של איתמר דויטשר מנכ"ל חברת האם של אלקטרה בנייה. השבוע חזרו פעילים ספורים לביתו וקיימו הפגנה נוספת. והבוקר התווסף למחאה פוסט בפייסבוק שפרסם גלעד מלצר, חבר ועד מתחם שמיועד לפינוי-בינוי בתל-אביב, בו הוא הודיע שבפרויקט שלהם, בשכונת יד-אליהו, לא תועסק החברה על רקע המצב הבטיחותי באתריה.

"שוב ושוב מתברר שליקויי הבטיחות באתרים שבהם אתם בונים גורמים לפגיעות, לפציעות ואף למוות", כתב מלצר בפוסט. "גוש הבניינים שלנו בתל-אביב, שאישר לפני כחודשיים יציאה לפינוי-בינוי, ונמצא בשלב כתיבת תנאי החוזה מול יזמים אפשריים, לא ישתמש בשירותי חברת אלקטרה בנייה - ואני ושאר חברי וועד המתחם נדאג שתוסרו מרשימת היזמים הפוטנציאלים, אתם וכל חברות הבת והאם בתאגידכם", כתב מלצר. עוד הוסיף כי במקרה שבחברה ייקחו אחריות ואף ינקטו צעדים בתחום הבטיחות "נשמח לשקול את מועמדותכם ואף להמליץ על שירותיכם".

בשיחה שקיימנו עמו הסביר מלצר מדוע יצא בקריאה נגד החברה: "רציתי לקרוא לכל מי שמחזיק בידיים שלו שאלטרים - האזרחים - לא להשתמש באלקטרה, ולעשות את זה בצורה ברורה ומהירה לכולם". עוד סיפר כי "בשבוע שעבר היינו בפגישה לבחירת עו"ד. זה אמנם בתחילת הדרך, אבל זה רגע קריטי, ועלו השגות על סוג היזמים שנרצה ואחד הנושאים שעלה זה נושא הבטיחות, שזה נושא שבדרך כלל לא עולה, כי דיירים מה שחשוב להם זה למקסם כלכלית את הנכס".

שזו דרישה שאתה העלית?
"לא, זה דווקא הגיע מדיירת אחרת", השיב מלצר ואמר "אני חושב שהגיע הזמן שנעבור לטקטיקות אחרות במדינת ישראל, ולא רק של מחאה, אלא טקטיקות של חרם או מרד צרכנים. הואיל ומדובר בארגונים שמטרתם היחידה היא רווח, צריך להכות אותם בשורת הרווח ולהגיד 'לא נקנה את המוצר שלכם כי הוא פגום, מסוכן או לא הגון'".

מאלקטרה בנייה נמסר בעניין צווי הבטיחות: "החברה רואה בתחום הבטיחות נושא בעל ערך עליון ודואגת לקיים באתריה את כל החוקים והתקנות הקיימים בנושא זה ואף מעבר לכך. כמו-כן, החברה משקיעה בנושא הבטיחות משאבים רבים ונוקטת צעדים מידיים להגברת הבטיחות בפרויקטים השונים, ביניהם מינוי צוות של יועצים חיצוניים מנוסים בתחומי הבנייה והבטיחות, אשר בוחנים באופן שוטף את הבטיחות באתרי החברה תוך שימת דגש על דרכים לשיפור מתמיד ומיידי של הנושא ככל שניתן".

בתגובה לפוסט שפורסם אתמול נמסר: "כותב הפוסט הוא אדם פרטי המביע את דעותיו האישיות בלבד, אינו מנהל כל התקשרות כזו או אחרת עם החברה, ומשכך אין בכוונתה להתייחס לטענות שהועלו". יצוין כי בתחילת השבוע הביעו בחברה צער על מותו של מרצ'נקו ומסרו כי "אלקטרה בנייה משתתפת בצער משפחת ההרוג", וכי הנסיבות נבדקות.