הערעור נדחה: עינת קליש נפסלה מההתמודדות לעיריית חיפה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום את ערעורם של מפלגת העבודה ושל עינת קליש על החלטת משרד הפנים לפסול את מועמדותה של קליש לראשות עיריית חיפה מטעמים של רישום כפול של שני מועמדים ע"י מפלגת העבודה

ד״ר עינת קליש רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"
ד״ר עינת קליש רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא, דחה היום (ה') את ערעורם של מפלגת העבודה ושל עינת קליש על החלטת משרד הפנים לפסול את מועמדותה של קליש לראשות עיריית חיפה מטעמים של רישום כפול של שני מועמדים על-ידי מפלגת העבודה. המשמעות הקשה היא שקליש, פעילה פוליטית ותיקה ובולטת בחיפה, לא תוכל להתמודד על ראשות העיר. בנוסף, היא לא תוכל להתמודד ברשימת מפלגת העבודה. 

נדגיש כי ‏‎‎אין פסילה של מפלגת העבודה אלא של קליש ומפלגתה. 

הנשיא שפירא ציין כי בחברה דמוקרטית הזכות להתמודד בבחירות היא זכות יסוד. אלא שלדבריו, "כגודל הזכות כך מידת החובה החלה על המתמודדים, המנגנון המינהלי המפקח על הבחירות ובהמשך גם הבוחרים לדקדק בקיום הדווקאני של הוראות החוק".

נשיא המחוזי בחיפה כתב כי במקרה של קליש התוצאה קשה הן לרשימה, הן לקליש שביקשה להתמודד לראשות העיר והן לציבור תומכיה של קליש והבוחרים בכל, ואולם לדבריו, החובה לאכוף את הוראות החוק בקפידה מובילה לפסילתה של קליש.

"יש להצר על כך שמפלגת העבודה והעותרים לא מילאו אחר הוראות החוק וההנחיה הברורה של המפקח הארצי על הבחירות, ובמקום להסדיר את הרשימות בצורה תקינה וראויה, בחרו לנהוג כפי שבחרו. התנהגותם, שניתן להגדירה כהתחכמות, אינה ראויה בהליך החשוב ביותר בשיטת המשטר הדמוקרטית. אין אלא להצר על הדרך שבה בחרו ועל התוצאה הקשה שנובעת מהתנהלות זו, תוצאה שלמרבה הצער הביאו על עצמם ועל תומכיהם".

העבירה הטכנית שהובילה לפסילתה של קליש נעשתה על-ידי עורך הדין של מפלגת העבודה, גיא בוסי, שהכין את טפסי ההתמודדות עבור שני המועמדים של המפלגה בחיפה: עינת קליש-רותם הנתמכת על-ידי המפלגה, וגם עבור ראש הסניף המקומי בחיפה, איש העבודה ותיק ישראל סביון. מועמדותו של סביון לא נפסלה בסופו של דבר, כיוון שהטפסים שהוא מילא היו חתומים על-ידי עורך דין נוסף, מעבר לעורך הדין של מפלגת העבודה. על-פי החוק, שני מועמדים לא יכולים להיות מיוצגים בידי אותו בא-כוח ובידי אותה המפלגה, ולכן קליש קיבלה הודעה על פסילה. 

עו"ד ואדריכל ליאור דץ, שהגיש את התלונה ליועץ המשפטי שהביאה לפסילת קליש, מסר בתגובה: "חבל שד"ר קליש לא רצתה לשמוע לי כאשר אמרתי לה ולאבי גבאי כי זה לא חוקי ההסכם שלהם . היום היא שוב נושאת בתוצאות של רשלנותה. חבל שהיא נפלה קורבן למלחמות הפנימיות בתוך מפלגת העבודה שבגללן אני משוכנע של מפלגת העבודה הכשילה אותה בכוונה".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "מדובר בטעות טכנית בלבד. באירוע זהה בשדרות בית המשפט קיבל את העתירה, והרשימה אושרה. אנו נפנה לבית המשפט העליון ובטוחים כי הוא יקבל את העתירה, והרשימה תאושר".