פינוי, בינוי, סיוט: מה עושים כשהרחוב הופך לאתר בנייה

את החניות החרימו לטובת הפרויקט, מעבר החצייה מוביל לעמוד חשמל, מנופים, מערבלי בטון בכל שעות היום • חייהם של תושבי רחוב המתמיד בר"ג הפכו לסיוט מתמשך כשפרויקט פינוי-בינוי השתלט על הרחוב בו הם גרים • מה הם יכולים לעשות? צפו בפרק השני בסדרה "סיפורי התחדשות עירונית"

פרויקט תמ"א 38 ברמת גן./ צילום: תמר מצפי
פרויקט תמ"א 38 ברמת גן./ צילום: תמר מצפי

רמת-גן היא מהערים המובילות בישראל בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית. רק במרכז העיר, בין הרחובות ז'בוטינסקי, ארלוזורוב וביאליק ישנם עשרות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי, מה שיוצר לא מעט קשיים עבור תושבי השכונה.

ברחוב המתמיד, הממוקם בסמוך לצומת עלית, נהרסו 4 בנייני רכבת ישנים ובמקומם נבנה פרויקט של שני מגדלים בני 29 קומות בהיקף השקעה שנאמד בכחצי מיליארד שקל וצפי לאכלוס רק ב- 2021.

פינוי, בינוי, סיוט: מה עושים כשהרחוב הופך לאתר בנייה

חיה כהן, תושבת רחוב המתמיד מספרת: "השכונה, 'שכונת עלית', כשבאתי לגור בה, הייתה שכונה אינטימית עם בתים קטנים וגנים ירוקים ומרגע שהתחיל פרויקט הפינוי-בינוי זה הפך לטירוף. הפרויקט נמצא מאחורי גדר שצמודה לאחד הבניינים, מקום שעבר בו שביל קיצור לארלוזורוב ועכשיו אנחנו צריכים לעלות את כל העלייה ואזור הקניות נעשה מרוחק לנו.

גם רוני גווילי, תושב רחוב המתמיד מספר על ההתמודדות היום יומית עם הפרויקט: " 285 הדירות שנבנות היום הפכו את הסביבה לאזור שבלתי ניתן לחיות בו. יש כאן שטח שמיועד לחניה של כל הרחוב שפשוט החרימו אותו לטובת הפרויקט. הקבלן לקח משני צידי הפרויקט גם מדרכה וגם כביש, כך שלמעשה אין כרגע מדרכה שניתן להוביל בה לדוגמה עגלה לגן. חלק מהרחוב גם משמש כמחסן ציוד לבנייה, משאיות יוצאות ונכנסות בשעות שונות. האזור הפך לאתר בנייה מסוכן וילדים משחקים כאן אחה"צ. היה כאן שטח שיועד לחנייה של כל הרחוב שפשוט הלאימו אותו לטובת הפרויקט. סימנו פה קטע מאוד ארוך של הרחוב שרק עובדי הפרויקט יכולים לחנות בו. בנוסף לזה יש גם 3 גני ילדים. משאיות פה כל היום מסתובבות. מנופים, מערבלי בטון, משאבות בטון, בטיחותית נהיה מסוכן לילדים. גם זקנים עם הליכון כבר לא יכולים לעבור על המדרכה ויורד אל הכביש. זה מסכן חיים" אומר גווילי.

אחת הבעיות איתן צריכים להתמודד התושבים היא שתוכנית ההתחדשות העירונית של עיריית רמת-גן נכפתה עליהם, ואין להם לדבריהם כוח מול הרשות.

לדברי עו"ד טל ספיר , שותף מייסד במשרד שיפמן ספיר שטורם ושות': "מדובר באינטרס לאומי חשוב. הפניה הטבעית של התושבים היא לעירייה אמנם אבל לזאת אין כח באמת. הדיירים חייבים להתאגד ולנהל את המאבק בצורה מאורגנת. על-פי חוק המקרקעין, בעלות וזכויות אחרות במקרקעין, אין בהן כשלעצמן כדי להצדיק עשיית דבר הגורם נזק או אי-נוחות לאחר. שילוב הוראה זו עם פקודת הנזיקין, יכול לבסס עוולה נזיקית של 'מטרד'. בנסיבות מתאימות ניתן אף לקבל מבית המשפט צו מניעה כנגד המטרד. מטרדים של רעש, אבק, ולכלוך יכולים להגיע בנסיבות מתאימות עד כדי עוולה של "מטרד ליחיד", ובמקרים חמורים במיוחד גם כדי עוולה של "מטרד לציבור. אפשר להגיש צו מניעה לפרויקט, יש כלים משפטיים בידי התושבים אבל העיקר הוא להתאגד. לא להסתפק בפרסום פוסטים. זה חייב להיות התארגנות משותפת של תושבים והדרכים לעצור את זה באמצעות פנייה לערכאות. לבית המשפט המוסמך בצווי מניעה".

דיירי רחוב המתמיד דווקא פעלו כפי שממליץ עו"ד ספיר וניסו להתאגד ולפנות יחד לעירייה. לא בטוח שזה סייע להם אתר זה נבדק מס' פעמים בעבר בעקבות תלונות דומות", כתבה העירייה בתשובה לדיירי הרחוב, "יש לציין כי קיימת תוכנית אשר מאשרת את השטח המדובר לטעינה ופריקה (חומרי בנייה, בטונים, ברזלים וכו'). כמו כן, התוכנית אושרה על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים".

עו"ד טל ספיר מסכם: "אני חושב ש הגורמים התכנוניים בעיריית רמת-גן מחשבים היום מסלול מחדש. הם עוצרים אולי את היד הקלה על ההדק. ובודקים את הכובד של התשתיות אל מול היכולת להזין את הכמויות שזורמות אל תוך העיר ולבדוק האם אולי צריך לעכב ולבחון מחדש את הנושא הזה וזה דבר שלוקח הרבה מאוד זמן". 

תגובת עיריית רמת-גן: עיריית רמת-גן מקדמת בשנים האחרונות הסדרה תכנונית באמצעות תוכניות-אב שכונתיות לכל אחת משכונות העיר. תוכנית-האב השכונתית בוחנת נושאים שונים, בהם יכולת נשיאה של תשתיות השכונה, אופי הסביבה, צפיפות, ערכי טבע ומורשת. בצוותי התכנון אדריכלים, מהנדסי תנועה ושמאים והתוכניות מלוות בהליך של שיתוף ציבור. גם האזור המוזכר בנושא הפניה נבחן תכנונית בימים אלה ועם סיום הבחינה תובא תוכנית-האב לאישור הוועדה המקומית ותפורסם בדומה לתוכניות שכבר אושרו.

יצוין כי מספר האתרים הרב נובע מרצון התושבים לחדש את דירותיהם ואזור מגוריהם, לרבות מיגון הדירות מפני רעידות אדמה והתמגנות. עיריית רמת-גן נוקטת במירב האמצעים להבטחת בטיחותם של תושבי השכונות בהן ישנה בנייה, לרבות בדיקות יועצי בטיחות לכל אתר ואתר לפני תחילת הבנייה ולאחריה, וכן בדיקת המצאות כל האישורים למנופים בקרבת מוסדות חינוך. מפקחים רבים נענים לכל פנייה ובמקרים בהם ישנה הפרה של תנאי ההיתר בנושא הבטיחות ניתנים צווי הפסקת עבודה ממושכים עד לתיקון הליקויים.

מהנהלת פרויקט HIGHLINE נמסר בתגובה: "לעניין הטענות שהועלו בכתבה, נציין כי השביל ששימש את הדיירים ברחוב עבר בתוך שטח המגרש, ולכן התבטל אוטומטית לאחר גמר ההריסה ועם תחילת עבודות החפירה והדיפון - כל זאת בהתאם להיתר הבנייה שהתקבל על-פי חוק. בנוסף, הסדר התנועה הנוכחי, שמטרתו לבודד בין תנועת משאיות הבטון לבין הרכבים העוברים, התבצע באמצעות חברת קסטרו, המתמחה בהסדרי תנועה, וזאת רק לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים מעיריית רמת-גן, לרבות הסדר תנועה שמאושר על-ידי המשטרה. עוד בהתאם להסדר, הותקן שלט שאוסר את המעבר למדרכה ממול, כאשר עמוד המתח הגבוה אינו מהווה סכנה בטיחותית היות והוא עומד באותו המקום שעמד לפני שבוצעו הסדרי התנועה. נציין, כי האתר עומד בכל דרישות העירייה ובהתאם לאישורים הנדרשים ולחוק, לרבות שמירה על תקנות שעות עבודה, זיהום ולכלוך סביבתי ועוד. פרויקט HIGHLINE הינו פרויקט פינוי-בינוי ייחודי בנוף של רמת-גן, המאפשר לדייריו לשפר משמעותית את רמת החיים שלהם, ולעבור ממצב שבו חיו בתנאים מוזנחים, ללא מעליות ובבניינים שנבנו על-פי תקנים ישנים ללא כל עמידות מפני רעידות אדמה - לבניינים חדשים שנבנו על-פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר, והכוללים דירות גדולות יותר לרווחת הדיירים".