אלבר | בלעדי

מסתמן: רשות המסים תמליץ על כתב אישום נגד אלי אלעזרא בגין הונאת מס

בעל השליטה בקבוצת אלעזרא ויו"ר חברת אלבר נחקר במסגרת החקירה נגד החברה, בחשד להונאת המכס ומשרד התחבורה במהלך יבוא מקביל של כלי רכב • חקירת התיק בשלבי סיום לפני העברתו לפרקליטות • בנוסף, הרשות ביקשה מביהמ"ש צו לתפיסת רכושו של אלעזרא במיליוני שקלים • סנגורו: "אנו סמוכים ובטוחים שבסופו של יום תתקבל בפרקליטות החלטה מושכלת, שלפיה לא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אלי אלעזרא / צילום:  תמר מצפי
אלי אלעזרא / צילום: תמר מצפי

חקירת רשות המסים נגד איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצת אלעזרא, ויו"ר דירקטוריון חברת הליסינג וההשכרה אלבר, בחשד להונאת מכס ולהתחמקות ממס בהיקף מיליוני שקלים הגיעה לישורת האחרונה. ל"גלובס" נודע כי החקירה, שנמשכת מעל שנתיים, נמצאת בשלבי סיום לפני העברת התיק לפרקליטות לצורך בחינת השאלה אם יש להגיש כתב אישום נגדו. גורמים המעורים בחקירה, מסרו ל"גלובס" כי על-פי המסתמן כעת, רשות המסים צפויה להמליץ לפרקליטות על העמדתם לדין של אלעזרא ושל חשודים נוספים בפרשה.

אלעזרא נחקר במסגרת החקירה נגד חברת "אלבר ניהול ציי רכב", מחברות הליסינג וההשכרה המובילות בישראל, בחשד להונאת המכס ומשרד התחבורה. זאת, תוך הגשת מסמכים כוזבים למכס, והנמכת מחיר, במהלך ביצוע יבוא מקביל של רכבים לישראל. לחברה מיוחסים חשדות לביצוע עבירות על פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

עוד נודע ל"גלובס" כי בשבוע האחרון חלה התפתחות בחקירה, כאשר רשות המסים פנתה לבית המשפט בבקשה להוצאת צווי תפיסת רכוש נגד רכושו הפרטי של אלעזרא בשווי מיליוני שקלים, ובהם נכסי נדל"ן וחשבונות בנק. בנוסף, התבקש צו תפיסת רכוש פרטי של שתי חשודות נוספות שנחקרו בפרשה - מנהלת הכספים, אירית פרנקו, ומנהלת הרכש בחברה, רעות בנודיס. הודעה על תפיסת הרכוש נשלחה לשלושת החשודים.

 עיקרי החשדות
  עיקרי החשדות

חקירה "סבוכה ומורכבת"

מהלך תפיסת הרכוש נעשה לאחר שחלפו מעל שנתיים מאז הפיכת החקירה בפרשה לגלויה. אלעזרא נחקר במסגרת הפרשה כבר ביולי 2015, אך עד כה נתפס לצורכי חילוט רק רכוש של החברה בשווי עשרות מיליוני שקלים. כעת שנודע ל"גלובס", הוחלט ברשות המסים לעלות מדרגה ולתפוס גם את רכושם הפרטי של החשודים. מהלך שכזה מסמן על עליית מדרגה בטיפול בפרשה, ובאופן ספציפי יותר: מהלך התפיסות מעיד על היערכות הרשות לסיום החקירה לצורך העברת התיק להכרעת הפרקליטות.

לשאלה מדוע רק כעת נזכרה רשות המסים לתפוס את רכושם הפרטי של החשודים, בעוד שבחקירות אחרות נתפס רכוש פרטי כבר בשלבים מוקדמים של החקירה - מסר גורם ברשות המסים ל"גלובס" כי מדובר בחקירה "סבוכה ומורכבת", שדרשה זמן ומשאבים לצורך סיומה.

בשלביה הראשונים של החקירה בחרו חוקרי הרשות בגישה "מתונה" יותר בנוגע לתפיסת הרכוש, ותפסו רק רכוש של החברה. אולם כעת משהתגבש החשד ונאספו הראיות גם נגד החשודים עצמם הוחלט לנקוט בצעדים לצורך הבטחת האפשרות לחלט רכוש של החשודים עצמם בסוף ההליך הפלילי, במקרה שיוגש נגדם כתב אישום ובמקרה שזה יוביל להרשעה.

מסמכים כוזבים או מזויפים

ביולי 2015 הותר לפרסום כי אלעזרא עוכב לחקירה על-ידי רשות המסים ושוחרר למעצר-בית במסגרת חקירת הרשות נגד "אלבר ניהול ציי רכב" בחשד להונאת המכס ולהתחמקות ממס בהיקף של 25 מיליון שקל. יחד עם אלעזרא עוכבו לחקירה ושוחררו בתנאים מגבילים שני בכירים נוספים בחברה - אחיינו של בעל השליטה, אורן אלעזרא, המכהן כמנכ"ל החברה, ואירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים של החברה.

מדובר בחקירה ממושכת שהתנהלה משך מספר חודשים כחקירה סמויה במחלקת החקירות מכס ומע"מ חיפה, ובראשית הדרך הוטל על הפרשה צו איסור פרסום גורף. עם התפתחות החקירה, ולאחר חקירת בכירי החברה ועדים רבים נוספים, פחת החשש לשיבוש הליכי חקירה - ורשות המסים ביקשה מבית המשפט להסיר את צו איסור הפרסום. הנימוק להסרה היה כי מאחר שמדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, ישנה חשיבות רבה ליידוע המשקיעים על עצם קיומה של החקירה.

בבקשות לשחרור החשודים ממעצר שהוגשו לבית המשפט בשלבי המעצרים על-ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ברשות, פורטו החשדות נגד החברה ובכיריה. בין היתר צוין כי באפריל 2014 החלה אלבר לעסוק ביבוא מקביל של רכבים מתוצרת הונדה, טויוטה ולקסוס מארה"ב. לפי החשד, החברה רכשה את הרכבים מדילרים שונים בארה"ב ולא מסוכן מורשה.

בבקשות נטען כי על-מנת לעקוף או להסתיר עובדה זו, החברה הציגה לרשויות בישראל מסמכים כוזבים או מזויפים של חברה אמריקאית העוסקת במסחר בכלי רכב והעומדת בקריטריונים הנדרשים לצורך קבלת היתר ליבוא מקביל. אולם בפועל חברה זו לא ביצעה, לפי החשד, כל פעילות עסקית מול החברה הישראלית. לפי החשד, יובאו על-ידי חברת אלבר בדרך זו כ-1,500 רכבים שערכם נאמד ב-150 מיליון שקל. בנוסף, על-פי החשד, אלבר ביצעה הנמכות בערך הרכבים שיובאו, ובכך התחמקה מתשלום מסי יבוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

אלבר: "ניסיון למנוע תחרות"

בהמשך להתרת הפרסום על החקירה בזמנו, הודיעה חברת אלבר לבורסה כי "החברה סבורה כי לחשדות נגדה אין בסיס ממשי, וייתכן אף שמקורם בגורמים אשר מטרתם למנוע קיומה של תחרות". בהמשך הוציאה אלבר תגובה מפורטת לחשדות, שבמסגרתה הפנתה אצבע מאשימה כלפי מתחריה: "חברת אלבר צפתה כי כניסתה לתחום היבוא המקביל תלווה במאבק לא קל מול חלק מיבואני הרכב, שהתחרות בשוק תגרום להם להפסדים. למרות זאת, החליטה החברה להשקיע משאבים רבים ביצירת חטיבת היבוא המקביל, כאשר מטרה מרכזית עומדת ביסוד ההחלטה - לשבור את המונופול בשוק הרכב הישראלי ולחלץ את הנהג הכבול במחירים מופקעים.

"מאות לקוחות נהנים כיום מרכבים חדשים במחירים סבירים, הנמוכים באופן משמעותי מהמחיר שאותו מציע היבואן. אנו שמחים על שחוללנו מהפכה של ממש, ומשוכנעים כי לא נעשה דבר בניגוד לחוק. צר לנו על שגורמים אינטרסנטים פעלו בדרכים פסולות לפגוע בחברת אלבר ובצרכן הישראלי. אנו סומכים את ידינו על רשויות החוק החוקרות את הנושא בימים אלו, משוכנעים כי הצדק ייצא לאור ונחושים להמשיך במלוא המרץ בפעילות היבוא המקביל". 

עו"ד נתי שמחוני, סנגורו של אלעזרא, מסר בתגובה: "כל מי שמכיר את רקעו, פועלו ותרומתו של  אלעזרא, יודע שאין לחשד כנגדו על מה לסמוך, כלל ועיקר. הדברים נכונים, ביתר שאת, נוכח מהות
הנושא הנחקר. אנו תקווה שאם תינתן המלצה, תהא היא לסגור את התיק כנגדו מחוסר אשמה.
מכל מקום, אנו סמוכים ובטוחים שבסופו של יום תתקבל בפרקליטות החלטה מושכלת, שלפיה לא דבק כל רבב בהתנהלותו".

חזקת החפות:

אלי אלעזרא, חברת אלבר ושאר החשודים בפרשה, חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בעבירה בדין. טרם הוגש כתב אישום בעניינם, הם לא הורשעו בדבר והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

אלי אלזרא: משיאני השכר במשק וידידו הקרוב של המפכ"ל לשעבר דנינו

קבוצת אלעזרא שבבעלות אלי איש העסקים, אלי אלעזרא, שולטת בחברת הבנייה "אפרידר", בחברת הליסינג "אלבר", ובחברת הביטוח "הכשרה-ביטוח". שמו של איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצה, עלה לכותרות לאחרונה כמי שנכנס לעשירייה השנייה של שיאני השכר לשנת 2014.

עלות העסקתו כיו"ר חברת הכשרה-ביטוח עמדה על 6.3 מיליון שקל; 3 מיליון שקל מתוכם מענק, והיתרה שכר. אלעזרא נהנה גם מתגמולים של 3.5 מיליון שקל בתפקידו כיו"ר חברת הליסינג אלבר. כך שבסך-הכול עלות העסקתו אשתקד הסתכמה ב-9.8 מיליון שקל.

אלעזרא מוכר כידידו הקרוב של מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו. מפרסומים בעניינם עולה כי השניים הם חברי ילדות, גדלו יחד בשכונת המצוקה שמשון באשקלון, והם נוהגים לבלות יחד בחגים ובאירועים נוספים.