טראמפ קובל: יחסי קושנר עם הנסיך הסעודי מעמסה על הבית הלבן

"הם שני בחורים צעירים; ג'ארד לא מכיר אותו היטב. סתם שני צעירים בני אותו גיל" • ההאשמות על מעורבותו של מוחמד בין סלמאן ברצח ג'מאל חאשוגי הקפיאו למעשה את הקמפיין הישראלי להקים קואליציה בינלאומית נגד איראן" • בין סלמאן באפריל: "לפלסטינים וישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם"

טראמפ והמלך הסעודי סלמאן / צילום: רויטרס
טראמפ והמלך הסעודי סלמאן / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אינו מרוצה מהיחסים ההדוקים בין ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר, לבין נסיך הכתר הסעודי מוחמד בין סלמאן. בהתבטאויות פומביות הגן הנשיא על קושנר, אך בשיחות פרטיות הוא הפגין מורת רוח מהקשר בין "שני הצעירים", שחשף את הממשל לביקורות גלובליות בעקבות רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, בתחילת החודש.

בראיון ל"וושינגטון פוסט" בסוף השבוע אמר טראמפ, כי חתנו "עושה עבודה מצוינת", אך הוא הודה, כי קושנר והנסיך הסעודי, שניהם בשנות ה-30 לחייהם, צעירים יחסית לגודל העוצמה שמופקדת בידיהם.

"אלה שני בחורים צעירים", אמר טראמפ. "ג'ארד לא מכיר אותו היטב. הם סתם שני צעירים. הם בני אותו גיל בערך. אני מאמין שהם מחבבים זה את זה".

לדברי פקידי ממשל, קובל טראמפ בשיחות פרטיות, שהיחסים ההדוקים בין קושנר לבין סלמאן נהפכו למעמסה על הבית הלבן. למעשה, יחסים אלה מותירים את הממשל ללא שום אופציה טובה כיצד להיחלץ מהמצב, לדעת הנשיא.

בראיון ל-CNN אמר קושנר, כי הממשל נמצא עתה ב"שלב של איסוף עובדות" על פרשת חאשוגי. בתשובה על שאלה האם הוא מאמין לגרסה הנוכחית של סעודיה, שלפיה חאשוגי, בן 60, נהרג בקטטה עם סוכנים סעודיים שניסו לחקור אותו בקונסוליה, אמר קושנר: "ברור שאנו מקבלים עובדות רבות ככל האפשר ממקומות שונים ואחר-כך נחליט אילו עובדות אנו מקבלים כאמינות... בשלב הבא נקבע מה אנו צריכים לעשות".

אך ברמז לכך שממשל טראמפ לא ימצה את הדין עם סעודיה, הוסיף קושנר: "אנו צריכים להיות מסוגלים לעבוד עם בעלות הברית שלנו. סעודיה דחפה נגד התוקפנות האיראנית ונגד הטרור".

קושנר לא התייחס לטיעון של חותנו, כי סעודיה התחייבה לרכוש מארה"ב מטוסים וציוד צבאי אחר בשווי 110 מיליארד דולר וכי ארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על אלפי מקומות עבודה בעקבות ביטול עסקה ענקית כזו. טראמפ טוען, כי אם ארה"ב תסרב לממש את עסקת הנשק, יפנו הסעודים לרוסים ולסינים. אך לדברי מחוקקים אמריקאים ואמצעי תקשורת, סעודיה לא תממש עסקה כזו ובסופו של דבר היא תרכוש מוצרים צבאיים בשווי ארבעה מיליארד דולר "בלבד".

כך או כך, ממשל טראמפ, בעידודו של קושנר, הפך את בין סלמאן לציר המרכזי של מדיניותו במזה"ת. הבית הלבן נשען על הנסיך כגורם מרכזי בתיווך הפונטציאלי בין ישראל לפלסטינים. חיסולו של חאשוגי בקונסוליה הסעודית הכתים את הנסיך ונעץ מקלות בגלגלי יזמת השלום שקושנר מקדם. הפגיעה החדה בדימוי הגלובלי של בין סלמאן גרמה לכך שהממשל טראמפ מטיל ספק בערכו של הנסיך כמכשיר לקידום עסקת שלום בין ישראל לפלסטינים.

מבחינת ישראל, ההאשמות שבין סלמאן הורה על חיסולו של חאשוגי כבר הקפיאו למעשה את הקמפיין הישראלי להקים קואליציה בינלאומית נגד איראן, שסעודיה היתה אמורה להיות עמוד התווך שלה. "ישראל זקוקה לסעודיה כדי שתעמוד במרכז הקואליציה הזו", אמר דניאל שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "בשלב זה לא סביר להניח שישראל תמצא מחוקק אמריקאי כלשהו, או מנהיג במערב אירופה, שיהיו מוכנים לשבת עם הנסיך הסעודי להתייעצויות". שפירו צוטט ב"ניו יורק טיימס".

על חשיבותו של יורש העצר הן ליזמת השלום בין י שראל לפלסטינים והן לגיבוש קואליציה נגד איראן יעיד הראיון שהוא נתן ל"אטלנטקי מגזין" בתחילת אפריל השנה. בראיון הכריז בין סלמאן, כי הוא מכיר בזכותם של יהודים לחיות במדינה משלהם. זו הפעם הראשונה שבכיר סעודי משמיע הצהרה כזו. הוא אף אמר ששלום בין ישראל לפלסטינים ייתן גיבוי לאינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי.

בראיון נשאל הנסיך האם הוא מאמין שלעם היהודי יש זכות לחיות במדינה שתשתרע על לפחות חלק מארץ אבותיו.

תשובתו: "אני מאמין שלכל עם, בכל מקום, יש זכות לחיות במדינה שוחרת שלום משלו. אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם. אך יש צורך בהסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכל ולקיים יחסים נורמליים".

שאלה: האם יש לך התנגדות דתית לקיומה של ישראל?

בין סלמאן: "יש לנו דאגות שנובעות מהדת לגבי גורלו של המסגד הקדוש (אל אקצא) בירושלים ולגבי זכויות העם הפלסטיני. אלה הבעיות שלנו. אין לו שום התנגדות לכל עם אחר".

שאלה: מסורתית, סעודיה ידועה כמקום שמפיק הרבה תעמולה אנטישמית. האם יש לך בעיה אם האנטישמיות בארצך?

בין סלמאן: "לארצנו אין בעיה עם יהודים. נביאנו מוחמד התחתן עם יהודיה. היא לא היתה סתם חברה. הוא נשא אותה לאשה. שכניו של הנביא היו יהודים. בסעודיה תמצא יהודים רבים שבאו מאמריקה ומאירופה. אין בעיה בין נוצרים למוסלמים ויהודים. יש לנו בעיות כפי שיש בכל מקום אחר בעולם, בין אנשים מסוימים. אבל מדובר בבעיות נורמליות".

שאלה: האם, לדעתך, איראן מקרבת בין ישראל לסעודיה? אלמלא הבעיה האיראנית, האם אתה יכול להעלות בדעתך מצב שבו היו לסעודים אינטרסים משותפים עם ישראל?

בין סלמאן: "ישראל היא כלכלה גדולה יחסית לשטחה, וזו כלכלה צומחת, וכמובן שיכולים להיות לנו אינטרסים משתפים רבים אם יהיה שלום. יהיו הרבה אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המועצה לשת"פ בין מדינות המפרץ (שבה חברה גם סעודיה) ומדינות כמצרים וכירדן". (סוף)