פאשלה של ביטוח לאומי: חייב כפול את בעלי העסקים

תקלה במערכת החיוב הובילה לגבייה החריגה • ביטוח לאומי: הכסף יוחזר היום

המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
המוסד לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

תקלה במערכת החיוב של ביטוח לאומי הובילה לחיוב כפול של בעלי העסקים - כך נודע ל"גלובס". כך למשל, בעל עסק שמשלם מדי חודש דמי ביטוח לאומי בסך 2,000 שקל, שילם החודש 4,000 שקל - חיוב אחד ב-16 בחודש וחיוב שני אתמול (23.10). על פי החוק, מעסיקים משלמים דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בעבור עובדיהם.

מהביטוח הלאומי נמסר כי "עקב תקלה במערכת חויבו בחיוב כפול מבוטחים שיש להם הוראת קבע בבנק. התקלה אותרה ועוד היום יוחזר הכסף ישירות אל חשבון הבנק של המבוטחים, ויישלח להם מסרון. אנו מתנצלים על התקלה". 

יועצי מס רבים הנמצאים בכנס המקצועי השנתי של לשכת יועצי המס באילת פתחו את הבוקר עם טלפונים ממיוצגים, שהופתעו לראות את החיוב הכפול של הביטוח הלאומי. רבים מיועצי המס גילו שגם להם עצמם, כבעלי עסקים, ירד חיוב כפול זה. כעת הם מקווים כי הביטוח הלאומי ישיב את הכספים במהירות, כפי שהבטיח, או שייגרם נזק לעסקים.

"נוצר מצב אבסורדי"

לדברי יועץ המס שחר שאבי, התקלה של הביטוח הלאומי יצרה בלגן בקרב המבוטחים. "החל משעות הבוקר המוקדמות פנו למשרדי עשרות עצמאיים (מבוטחים) שנדהמו לגלות כי בחיוב החודשי בהוראת הקבע לביטוח הלאומי חל חיוב כפול. חלק מהעוסקים מדווחים כי בעקבות החיוב הכפול נוצרה להם חריגה במסגרת האשראי בחשבון הבנק והם נאלצו להגדיל מסגרות אשראי בבנק. המצב לא טוב".

שאבי מוסיף: "פנינו ללשכות המקצועיות ואכן הביטוח הלאומי טוען שיש תקלה טכנית וצריך לקוות שהזיכוי, אם יהיה זיכוי, לא יגיע רק בעוד חודש, ושגם יהיה זיכוי לחשבון ולא שיקזזו את הסכום מדמי הביטוח בחודש הבא".

לדבריו, "המצב אבסורדי. אם המבוטח חלילה לא משלם את דמי הביטוח במועד הביטוח הלאומי קונס את המבוטח. קנס פיגור, ריבית, הצמדה. מנגד, טעויות של הביטוח הלאומי שגורמות נזק למבוטחים לא גוררות 'קנסות' כלפי הביטוח הלאומי".