זיכוי על חוט השערה: האם ההתפתחות החדשה בפרשת תאיר ראדה תוביל לשחרור זדורוב מהכלא?

ההתפתחות האחרונה בפרשת רצח תאיר ראדה היא דרמה של ממש, אבל הדרך לזיכוי מוחלט של רומן זדורוב עוד ארוכה • פרשנות

רומן זדורוב / צילום: גיל יוחנן
רומן זדורוב / צילום: גיל יוחנן

כשהחליט בדצמבר 2015 שופט בית המשפט העליון לשעבר, יורם דנציגר, בדעת מיעוט, לזכות מחמת הספק את רומן זדורוב מהרצח של הילדה תאיר ראדה, התייחס דנציגר אל הזיכוי כאל זיכוי על חוט השערה.

רק כפסע היה בין הזיכוי הזה לבין החלטה של דנציגר להצטרף לשני שופטי הרוב ולהרשיע את זדורוב. והנה היום, מציאתה בזירת הרצח של שערה בודדת שאינה שייכת לזדורוב עשויה להפוך את תוצאת פסק הדין ולנטוע את אותו ספק סביר שנטע במוחו ובלבו של דנציגר גם בקרב שופטים נוספים, אם וכאשר תתקבל בקשת זדורוב למשפט חוזר.

עם זאת, הדרך לשם עודנה ארוכה. כפי שמסרה היום הפרקליטות, בשעתו נמצאו בזירה 3 שערות שלא זוהו כשערות המתאימות לפרופיל הגנטי של זדורוב. השערות היו נטולות שורש, ולכן הבדיקה היחידה שניתן היה לבצע הייתה בדיקה שמצביעה על מטען גנטי שנמצא במשפחות רחבות. שערה אחת מתוך השלוש נמצאה מתאימה לפרופיל המיטוכונדריאלי של א"ח, בן הזוג לשעבר של א"ק. התאמה זו משמעה כי א"ח הוא אחד מקבוצת אנשים רחבה שיכולים להתאים לשערה שנמצאה. תוצאת הבדיקות תיבחן על-ידי הפרקליטות.

ובמילים אחרות, הפרקליטות רומזת כי היא אינה מופתעת מהגילוי, וכי אין בו כדי להפוך את הקערה על פיה. סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, מטבע הדברים, מנסה ליצור דרמה גדולה. ואכן, דרמה יש פה. זה בטוח. בעיקר לאור העובדה שהשערה מתאימה לפרופיל של החבר של א"ק, אותה בחורה ששמה נקשר ברצח על-ידי גורמים שונים.

בפברואר האחרון הודיעה המשטרה כי אין ראיות מדעיות שקושרות את א"ק לרצח תאיר ראדה, בתום השלמת חקירה שנעשתה. כעת יש לפחות ראיה אחת, שבסבירות מאוד רחוקה אומנם עשויה לקשור אותה בצורה כלשהי לרצח.

הצד השני של המטבע מבחינתו של זדורוב הוא שגם אחרי הראיה החדשה שהתגלתה היום וחוללה את הדרמה, נותרו בתיק הזה ראיות נסיבתיות רבות שקושרות את זדורוב לרצח - וגם הודאה שלו במעשה והשחזור שלו.

השופט יצחק עמית, שכתב את פסק הדין המרשיע, ציין כי הרשעתו של זדורוב ניצבת על 3 נדבכים עצמאיים: התוודותו בפני מדובב, הודאתו בפני חוקריו והשחזור שביצע. על שלושת הנדבכים הללו נערמו ראיות נוספות. "התוודותו של זדורוב בפני המדובב היא התוודות אותנטית שיש לתת לה משקל רב... במהלך התוודותו חשף זדורוב פרטים אותנטיים מהרצח", כתב עמית.

עוד כתב השופט עמית כי ההודאה של זדורוב כללה פרטים מוכמנים שיכולים היו להיות ידועים רק לרוצח, כמו חוסר האפשרות לנעול את תא השירותים מבחוץ ואופן עמידת המנוחה בעת שיסוף גרונה". גם השחזור שביצע זדורוב לרצח, לדברי השופט עמית, "כלל אלמנטים המעידים על האותנטיות שלו".

אז לסיכום, מבחינה ציבורית זדורוב כנראה כבר נתפס כלא-אשם ברצח הנורא הזה. מבחינת מערכת המשפט, לעומת זאת, למרות הדרמה האמיתית שהתחוללה היום - דרכו של רומן זדורוב אל החופש עוד ארוכה.