"גדלתי בכפר בדואי, כשהתחלתי ללמוד מחשבים באוניברסיטה הייתי בהלם"

חאלד אל עוקבי (30) הוא מפתח תוכנה בסיראג' • טווח שכר: 15-20 אלף שקל

חאלד אל עוקבי / צילום: יוסף אלסאנע
חאלד אל עוקבי / צילום: יוסף אלסאנע

איפה אני תופסת אותך?

אני בדיוק מפתח בפורטוקול שקשור ל-IoT. בסיראג' מפתחים את שכבות הביניים בהעברת דאטה מציוד קצה לענן, כך שאנחנו מפתחים פלטפורמה מתאימה. הלקוחות שלנו הם למשל חברות שעוסקות בפרויקטים של IoT, כמו ג'נרל אלקטריק ופרוקטר אנד גמבל. בנוסף, יש לנו גם סטארט-אפ שלנו שפועל תחת המדען הראשי.

כמה זמן אתה בחברה ומה עשית קודם?

"אני פה כשנה וחצי, הייתי חלק מהצוות הראשוני: בהתחלה היינו חמישה עובדים, היום אנחנו כעשרה. לפני כן עבדתי בחברת נס. שני המקומות סמוכים זה לזה במרכז הייטק גב-ים בבאר שבע, פשוט עברתי לבניין אחר".

איפה אתה גר?

"בכפר לא מוכר קרוב לחורה שבפזורה הבדואית".

מה למדת? איך הגעת להייטק?

"למדתי הנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן-גוריון. בהתחלה לא ידעתי שמחשבים זה מה שאני רוצה - חשבתי על מסלול של הוראה, ולמדתי מדעי בריאות כללים. אבל תוך כדי השנה הזו יצא לי לדבר עם חברים והכרתי יותר מקצועות באוניברסיטה. התעניינתי בחשמל ובמחשבים, וכעבור שנה עברתי למסלול הזה".

כילד בכפר בדואי הייתה לה חשיפה למחשבים?

"כן, אבל לא חשיפה עמוקה. היה לנו מחשב בבית, אבל ההיכרות שלי הייתה שטחית. לכן הייתי קצת בהלם כשלמדתי את זה, אבל אחר כך הסתדרתי".

אתה חושב שיש צורך ביותר חשיפה לתחום בגיל צעיר?

"במגזר הבדואי המצב היום יותר טוב ממה שהיה לפני עשר שנים. הדעה הרווחת במגזר הייתה שבתחומים האלה יש סיכון: אולי לא תתקבל לעבודה? אולי יפטרו אותך? עדיף לבחור בתחום בטוח יותר כמו רפואה והוראה, שם יש משכורת קבועה. אנשים לא הבינו טוב את ההייטק והאינטרנט. כיום המצב הרבה יותר טוב, גם אם לא כולם מודעים לביקוש הגבוה במשרות הייטק, כך שיש עדיין מקום לעודד יותר מודעות".

המשפחה שלך הייתה מעדיפה שתלמד רפואה?

"אבא שלי רצה בן רופא. אבל הוא הבין את הבחירה שלי ללמוד מה שאני אוהב. הוצאתי 742 בפסיכומטרי, כך שזה פתח לי הרבה אופציות. כסטודנט גם עבדתי כמדריך פסיכומטרי".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

"אחראי צוות פיתוח במקום כלשהו. אני רוצה להתקדם בתפקיד אבל להמשיך לעסוק בקוד, אני לא מתחבר לקידום ניהולי שהוא רק עבודה מול לקוחות. אני רוצה להמשיך לפתח טכנולוגיה, אולי כראש צוות".