הוט | בלעדי

פחות מ-50% נתח שוק אך עדיין חזקה: ברשות ההגבלים העסקיים עדיין חושבים שהוט היא מונופול

הסיבה: התחרות בתחום הטלוויזיה עדיין לא התייצבה דיה, והוט היא עדיין השחקן הגדול ביותר בשוק • במסגרת נימוקיה לבקשה הוט העלתה גם את עניין התחרות המתפתחת מכיוון שחקנים בינלאומיים כמו נטפליקס ואמזון • התחרות בתחום הטלוויזיה גורמת הפסדים גדולים לכל השחקנים בשוק התקשורת

רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשתה של הוט להסיר מעליה את הכרזתה כמונופול בתחום השידורים. הסיבה לכך היא שהוט עדיין השחקן הגדול ביותר בשוק הטלוויזיה, למרות התפתחות התחרות וכניסת מתחרים חדשים לשוק. הוט סירבה להתייחס לדברים.

להוט יש כ-780 אלף לקוחות בטלוויזיה, ל-yes יש כ-500 אלף לקוחות, לסלקום כ-200 אלף, ולפרטנר כ-100 אלף. זה גוזר שנתח השוק של הוט בטלוויזיה קטן (במעט) מ-50%, שיעור המגדיר מונופול. יחד עם זאת, ככל הנראה הכוח של החברה עדיין משמעותי, והתחרות טרם התבססה בשוק, ולכן הרשות העדיפה שלא לבטל ההכרזה בשלב זה.

הוט העלתה במסגרת נימוקיה לבקשה גם את עניין התחרות המתפתחת מכיוון שחקנים כמו נטפליקס ואמזון, שהולכים ומתחזקים בארץ ובעולם. מנגד, בהסתכלות של רשות ההגבלים, ההשקה של נקסט על-ידי הוט מחזקת אותה, כמו שסטינג TV מחזק את yes, כך שאין כרגע סיבה למהר.

על-פי הערכות, כניסת המתחרים החדשים, סלקום ופרטנר, כמו גם נטפליקס ואמזון, מלווה בתחרות קשה מצד השחקניות הוותיקות, הוט ו-yes, לשמר את לקוחותיהן ולגייס חדשים. בנוגע להוט המקרה הוא מורכב גם משום שלאחרונה משרד התקשורת פועל לכך שהחברה תשלים את הפריסה האוניברסלית שלה, כך שתיאורטית ייתכן שכך הוט תגדיל את נתח השוק שלה. רק כשתושלם הפריסה אפשר יהיה לקבל תמונה ברורה האם נתח השוק של הוט ירד מ-50%.

התחרות בתחום הטלוויזיה גורמת הפסדים גדולים לכל השחקנים בשוק התקשורת. הכניסה של סלקום ופרטנר מטלטלת את השוק שחווה ירידות מחירים והפסדים לכל השחקנים. מבנה התחרות כפי שנהגה על-ידי משרד התקשורת אמור היה להוביל לתחרות מאוזנת בין 4 קבוצות שיספקו סל שירותי תקשורת. בפועל, מה שקורה הוא שכל השחקנים (פרט לבזק) בשוק מפסידים כסף, ושחיקת המחירים הובילה לכך שכולם מקצצים בהשקעות והשוק בכללותו מדמם.

הוט נמצאת בשלב הנוכחי במצב מאוד בעייתי, ללא קשר לבעיות של מתחרותיה. החברה נדרשת להתמודד עם תחרות קשה בכל גזרה שבה היא פועלת - בטלוויזיה, בסלולר ובאינטרנט - אך במקביל היא נדרשת להשקעות גדולות שהיא תתקשה לעמוד בהן. לכן החברה מפעילה לחץ מסיבי על משרד התקשורת לקבל הקלות בשורה של תחומים, כדי שתוכל לשרוד את התחרות הקשה ומאידך לבצע את ההשקעות שהיא חייבת לבצע כדי להישאר שחקן דומיננטי בשוק. הסרת ההכרזה על הוט כמונופול יכולה להקל עליה בהיבטים כמו מיזוגים עתידיים שצפוי שיתרחשו בשוק בשלב כלשהו, ולאפשר לה יותר חופש פעולה בתחום התוכן (אם כי לא ברור האם מועצת הכבלים והלוויין מושפעת מכך).