חיפה: נצחון מוחץ לעינת קליש רותם לפי מדגם

לאחר מערכת בחירות סוערת, 256,559 בעלי זכות הצבעה בחיפה הכריעו בין המועמדים לראשות העיר: יונה יהב, עינת קליש-רותם, מנדי זלצמן וישראל סביון

תוצאות מדגם רדיו חיפה מדווחת הלילה (ג'): ראשת העיר של חיפה היא עינת קליש-רותם, שקיבלה 57.8% מהקולות. יונה יהב, ראש העיר המכהן, קיבל 35.8%.

מטעמה של עינת קליש-רותם נמסר: תוצאות המדגם מעודדות, עם זאת יש להתאזר בסבלנות להמתין לתוצאות האמת. מצפה לנו לילה ארוך שרק בסיומו נדע להגיד לאיזה כיוון תצעד חיפה.

יום הבחירות בחיפה המשיך להיות סוער ודרמטי כפי שהתנהלה מערכת הבחירות בעיר בחודשים האחרונים. האשמות על מתקפות סייבר, על מעורבות של טייקונים, על פתקים שנעלמים או חסרים בקלפיות ועוד ליוו את מהלך היום. החיפאים מצידם יצאו לקלפיות, בחלקן אף נרשמו תורים, כדי לממש את זכות ההצבעה. האם לאחר 15 שנה חיפה תתעורר למציאות פוליטית חדשה?

לאחר שלוש קדנציות עומדת ליונה יהב, ראש העיר המכהן, יריבה משמעותית: עינת קליש-רותם. בשעה 09:30 הגיעה קליש-רותם להצביע בקלפי בשכונת מגוריה ברמות ספיר כשכלי תקשורת רבים מקבלים את פניה. מוקדם יותר השבוע הודיע עו"ד דוד עציוני, שהתמודד על ראשות העיר ועמד שלישי בהתמודדות, כי הוא פורש מהמרוץ ומביע תמיכה במועמדותה של קליש-רותם. לאור פרישתו, יתכן כי הבחירות בחיפה יוכרעו כבר בסיבוב הראשון, בו המנצח צריך לעבור את רף ה-40%, על פי סקרים שפורסמו לאחרונה אפשר שקליש-רותם תשיג זאת.

במחנה של קליש-רותם מתחזקות הטענות לנסיונות חבלה בבחירות. "יש העלמת פתקים מאסיבית מתחנות הצבעה", אומר אשר ויצמן ממשרד החקירות ויצמן יער שנותן שירות למטה קליש-רותם. "מצאנו פתקים מסומנים שנועדו לפסול את קליש-רותם במספר תחנות, ויש בדיקות בחשד להשפעה על עובדי העירייה".

"הבחירות היום עומדות בסימן עולם חדש מול עולם ישן. אני קוראת לחיפאים: 'צאו להצביע'. אנחנו מקווים שהיום הזה יתנהל כמו שצריך עם טוהר המידות ואנחנו מאמינים שמחר נקום לשחר של יום חדש ולעתיד של תקווה, שיקום ופריחה", אמרה קליש-רותם בבוקר יום הבחירות.

עינת קליש רותם בקלפי - בחירות לעיריית חיפה / פאול אורלייב
 עינת קליש רותם בקלפי - בחירות לעיריית חיפה / פאול אורלייב

מאוחר יותר במהלך היום נטען במטה קליש-רותם כי פתקים של המועמדת נעלמים מקלפיות בחיפה. כמו כן הוגשה פניה רשמית למנהל הבחירות בחיפה ולמפקחת על הבחירות במשרד הפנים הנוגעת לכך שבקלפיות הממוקמות בבסיסי צה"ל ובבתי סוהר שונים ברחבי הארץ שמה של המועמדת ושל רשימת "חיים בחיפה" נעדר מספר המועמדים והרשימות מאחורי הפרגוד (בקלפיות אלה מצביעים באמצעות רישום ידני). "במצב דברים זה צפויים לאבד מספר רב של קולות והדבר יכול להוביל לשינוי מהותי בתוצאות הבחירות", נכתב בפנייה החתומה על ידי עורכי הדין של המטה.

"צריך להיות בתפקיד הרבה זמן כי כל המאבקים הגדולים שמשנים סדרי עולם לוקחים הרבה מאוד שנים"

יונה יהב הגיע בשעות הבוקר לשכונת ואדי ניסנאס בחיפה, בה מתגוררים רבים מתושבי הציבור הערבי בעיר. קולם משמעותי במיוחד בבחירות בחיפה ובאופן מסורתי הם תומכי יהב. עם פרסום ההסכמים הקואליציונים שחתמה קליש-רותם עם החרדים בחיפה עלה ברשתות החברתיות חשש בקרב בני הציבור הערבי שההסכמים הללו יובילו לשינוי המרקם הרב תרבותי בעיר ודחיקת מעמדם בעיר. "הגברת קליש-רותם חתמה הסכם עם מרזל ואלי ישי וזה מבהיל מאוד את הציבור הערבי, הוא מפחד שהאיזונים הדקיקים שאני יודע לשמר, יופרו", התייחס יהב.

בכל הקשור לתוצאות הבחירות אמר יהב: "אני רגוע מאוד היום. אני מגיע לקלפיות ורואה את התגובות, אנשים יודעים להעריך את המהפכה שהעיר עברה ויודעים להעריך גם מה שקרה בשעות הכי קשות. אנחנו מטפלים בקשיחות רבה בזיהום האוויר במפרץ חיפה והראייה שניצחתי את מפעל האמוניה וזה לקח 14 שנה וזאת התשובה למה צריך להיות בתפקיד הרבה זמן כי כל המאבקים הגדולים שמשנים סדרי עולם לוקחים הרבה מאוד שנים וצריך לעשות אותם בן אדם אחד".

לקראת הצהריים נפגש יהב עם שר האוצר משה כחלון, תושב חיפה שמביע את תמיכתו בראש העיר המכהן. כחלון עמד בתור שהשתרך לקלפי והגיב על ההאשמות של יהב במעורבות של טייקונים במערכת הבחירות המקומית: "אני חושב שהמועמדים משמיצים אחד את השני בצורה די יפה, הם לא צריכים את העזרה שלי. אני נמצא כאן כאזרח ותושב העיר חיפה ובא להצביע כמובן שמצביע ליונה יהב ולרשימת כולנו למועצה. חשוב לי שהתנופה תמשך בחיפה והדו קיום החשוב של חיפה יתמשך וכל הפעולות שמתבצעות עכשיו ימשכו".

אתה מאמין שבחמש השנים הקרובות אפשר יהיה לפתור את הזיהום במפרץ חיפה ולפתוח את חזית הים, כמו שיונה יהב מצהיר שיעשה?

"אני מאמין שאפשר לעשות הכל. יונה יהב הוכיח שעשה דבר שאחרים לא האמינו כמו להזיז את מיכל האמוניה או מטרונית. לצערי בקמפיין הזה הצליחו לטשטש את ההישגים של יונה יהב לתנופת העיר אבל אני בטוח שלאזרחים יש עיניים ואוזניים והם רואים ושומעים את כל הפעולות של יונה. כל התוכניות של יהב יקרו והכל תוקצב ואת זה אני אומר כשר אוצר".

256,559 בעלי זכות הצבעה בחיפה יכריעו בין המועמדים לראשות העיר: ראש העיר המכהן, יהב (בבחירות בשנת 2013 גרף 49 אחוזים מהקולות); קליש-רותם (בבחירות בשנת 2013 קיבלה 14 אחוזים מהקולות) ; מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן (שיצא לחופשה מעבודתו לצורך הקמפיין); אביהו האן מטעם הירוקים; וישראל סביון, איש מפלגת העבודה.

"דמוקרטיה במקום ביורוקרטיה"

מערכת הבחירות בחיפה עלתה לכותרות בשבועות האחרונים בעקבות פסילתה הטכנית של המועמדת קליש-רותם, מה שהוביל להפגנה של תומכיה שדרשו "דמוקרטיה במקום ביורוקרטיה" וליוו אותה עד לדיון בבג"ץ שם הוכרע כי היא מורשית לחזור למרוץ עם רשימתה "חיים בחיפה". במקביל חתמה קליש-רותם על הסכמים עם מספר גורמים פוליטיים בעיר ומגזרים שונים ביניהם דוד עציוני, מרצ, ישראל ביתנו ודגל התורה, מהלכים אלו לוו גם בביקורת ציבורית. "אני מרוצה וגאה בכל ההסכמים הקואליציונים שעשיתי" אמרה קליש-רותם בקלפי.

יונה יהב מציג את רשימת "יונה יהב וצעירי חיפה" ביחד עם סגנו הנוכחי שי אבוחצירה, מספר 2 ברשימה. יהב מתהדר בפרויקטים משמעותיים שידעה העיר בזמן כהונתו כמו החייאת העיר התחתית, הקמת אצטדיון סמי עופר, ריקון מיכל האמוניה, ההתמודדות בזמן השריפות בכרמל, ועוד. יהב הצהיר כי (במידה ויבחר) זאת מתוכננת להיות לו הקדנציה האחרונה.

רשימות נוספות שמתמודדות למועצת העיר בחיפה - הכוללת 31 חברי מועצה: לב השכונות בהובלת טלי איטח משולם, מקומי בחיפה בראשות בועז גור, דגל לתושב בראשות מיכאל אלפר, חיפאים למען חיפה, החזית החיפאית, כולנו בראשות אלעד אטיאס, מרצ בראשות דובי חיון ועוד.

"יש פה מערכת בחירות מטונפת"

סדר היום של הציבור בחיפה עוסק במספר סוגיות משמעותיות: זיהום האוויר במפרץ חיפה, מקומות תעסוקה לצעירים, דו קיום ורב תרבותיות, עסקים קטנים ובינוניים, חינוך ודיור.

מערכת הבחירות הנוכחית הייתה רצופה מסרוני תעמולה שנשלחו לתושבי העיר, קמפיינים ממומנים בפייסבוק שהציפו את הפיד של החיפאים והאשמות הדדיות על פילוג והסתה שהוצתו הן במחנה קליש-רותם והן במחנה יהב. זאת בזמן ששניהם בוחרים באייקון לב בקידום מסריהם; אצל יהב הלב האדום, אצל קליש-רותם הלב הצהוב. בסוף יום הבחירות נדע מי מהם באמת כבש את לב הבוחרים.

"יש פה מערכת בחירות מטונפת, בעיקר במעורבות של טייקונים - הבולט שבהם הוא גד זאבי שעושה זאת בגלוי", אמר היום יהב בעודו פוגש תושבים בחיפה. "שאלתם את עצמכם פעם מדוע הוא מעורב כל-כך בבחירות?".

לדברי יהב, "יש לי הרבה עוצמה, אבל טרור המקלדת, הזוהמה שכל אחד יכול להגיד מה שרוצה, וגם המשפחה שלי לא חסינה, וגם העובדה שביום רצח רבין פורסמה תמונתי עם סכינים בלבי שותת דם, ואיש לא התרגש מזה - רק מראה שמשהו פה נפגע לעומק. הם רוצים להזיז ראש עיר שנלחם באומץ בטייקון בינלאומי ענק, הבעלים של מיכל האמוניה, גד זאבי".

עוד אמר יהב: "המתחרים משתקים את מערכת הבחירות שלי על-ידי מתקפת סייבר ששיתקה את כל הטלפונים. החוצפה הגדולה ביותר לשתק טלפון של ראש עיר; היה ומשהו קורה כאן, אני מנוטרל לגמרי מעשייה בכיוון או מלתת הנחיות או מלנהל את האירוע. הגשנו תלונה למשטרה, ואנחנו עכשיו מנסים להשיג חברת סייבר שאולי תנסה לעזור לנו".

ממטה קליש-רותם נמסר בתגובה: "רק אתמול קיבלנו דוגמה חיה לאותה 'מערכת בחירות מטונפת' עליה מדבר יהב, כשצולם בצילום סתר, כשהוא ופעילים שלו, שהם עובדי עירייה, פועלים בבריונות ושולחים איומים מרומזים לעובדי תברואה מבוהלים שאם לא יצביעו ליהב, פרנסתם תפגע. תתבייש לך, מר יונה יהב. הפוסל במומו פוסל".