תוצאות הבחירות: יונה יהב הודח בחיפה, חולדאי ניצח בת"א, וירושלים תלך לסיבוב שני

3.67 מיליון ישראלים יצאו אתמול לקלפיות בניסיון להשפיע על השלטון המקומי • משה ליאון ועופר ברקוביץ' יתמודדו על ראשות עירית ירושלים בסיבוב שני • עינת קליש-רותם ניצחה בחיפה • ראש העיר של נהריה, ג'קי סבג, הודח מהתפקיד אחרי 30 שנה

תוצאות מסעירות בבחירות לרשויות המקומיות ברחבי הארץ: מתוצאות ראשוניות של מערכת הבחירות, כפי שעלו ממידע ששלח משרד הפנים לאורך הלילה, עולה כי ב-2018 מספר לא מבוטל של ראשי ערים חדשים הצליחו להדיח ראשי ערים מכהנים. הדבר נוגד את מה שידענו עד היום, שראשי ערים מכהנים הם כמעט בלתי ניתנים להזזה. שיעור ההצבעה עמד אתמול (ג') על כ-57% - 3.67 מיליון ישראלים הגיעו לקלפיות כדי להשפיע על השלטון ברשויות המקומיות. 

בחיפה, ד"ר עינת קליש-רותם הצליחה להדיח את יונה יהב, ראש עיר המכהן 3 קדנציות רצוף. קליש-רותם גיבשה שורה של הסכמות בשבועות האחרונים, כולל עם סיעת מרצ בעיר ועם החרדים. ההצלחה שלה, גם משליכה על התמיכה שהיא קיבלה ממפלגת העבודה ויו"ר המפלגה אבי גבאי, וזאת נגד סניף העבודה המקומי בעיר, בראשות ישראל סביון שהתמודד אף הוא על ראשות העיר נגדה.

בירושלים, העפילו לסיבוב השני חבר המועצה משה ליאון וסגן ראש העיר לשעבר עופר ברקוביץ'. נכון לעכשיו לאחר ספירה של 95% מהקלפיות, ליאון קיבל 33.3% מהקולות ואילו ברקוביץ' 28.8%. להתמודדות הזו יש היבטים רבים על הזירה הפוליטית. הפסדו הצורב של השר זאב אלקין פוגע בו, בראש הממשלה בנימין נתניהו שתמך בו ופרסם למענו סרטון היתולי ואף הודעה קולית בשעות הערב בסוף יום ההצבעה שקראה לבוחרים בירושלים לצאת ולתמוך בו. ההפסד הוא גם של ראש העיר היוצא ניר ברקת אשר לא הוכיח יכולת ארגונית למענו של אלקין. ההפסד של אלקין אף לא יפנה לברקת את המקום בתוך רשימת הליכוד.

עם זאת, בתל-אביב לא השתנתה התמונה. על אף שמועות על קמפיין צמוד ומתח במטות הבחירות, ראש העיר המכהן רון חולדאי ימשיך לכהונה חמישית והוא ניצח בסיבוב ראשון. לאחר ספירה של 60% מהקולות, חולדאי קיבל 46% מהקולות, ואילו זמיר קיבל 34%. 

ראש העיר של נהריה הודח אחרי 30 שנה

ראש העיר הוותיק בישראל שלמה בוחבוט, שמכהן בעיריית מעלות-תרשיחא, יצטרך ללכת לסיבוב שני מול המועמד עו"ד יוסי ברדה. 

בטבריה הודח יוסי בן דוד ונבחר רון קובי, ובפתח-תקווה הודח ברוומן ונבחר איש הליכוד רמי גרינברג. גם בנהריה הודח ראש העיר ג'קי סבג שכיהן בתפקיד כמעט 30 שנה. המועמד הנבחר לראשות העיר הוא רונן מרלי. ההתבטאות האמוציונלית והמביכה של סבג, אחרי שנודע לו שהפסיד את ראשות העיר מעידה עד כמה חלק מראשי הערים המכהנים האמינו שהשלטון שלהם לעד. סבג זעם על הוצאות והטיח בתושבים במקום "אחרי 30 שנה - הגעתי למסקנה שרוב תושבי נהריה הם כפויי-טובה".

סיבוב שני מסתמן בבת ים. לאחר ספירת כ-47% מהקולות, ראש העיר המכהן יוסי בכר מוביל עם 35.4% מהקולות, ואילו צביקה בורט קיבל 30.6% מהקולות.

בבאר-שבע ניצח ראש העיר המכהן רוביק דנלוביץ, שקיבל מעל ל-90% מהקולות. בנתניה זכתה מרים פיירברג-איכר. 

מספר נשים הצליחו לזכות בראשות הערים והמועצות. קליש-רותם היא הבולטת מביניהן, והיא האישה הראשונה המכהנת בראש עיר גדולה בישראל בהיסטוריה של המדינה. בירוחם ניצחה טל אוחנה והיא תיכנס לתפקידה במקום ראש העיר מיכאל ביטון, אשר תמך בה בקמפיין. במועצות איזוריות עמק חפר ודרום השרון מובילות גלית שאול ואושרית גונן.

ובמקום סגן השר ז'קי לוי אשר זכה במערכת הבחירות בבית שאן, תיכנס לכנסת חברת כנסת חדשה, ה-36 במספר, מן הליכוד, אסנת מארק.