האם "גוף תקשורת בינלאומי ענק" ביקש להקים ערוץ טלוויזיה נוסף בישראל?

ל"גלובס" נודע כי כך טענה יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בפני משתתפי השימוע שהתקיים בתחילת השבוע בסוגיית מיזוג ערוץ עשר ורשת • שמאלוב-ברקוביץ' לא חשפה את שמו של המתעניין, אך הבהירה כי לא ניתן להעניק לו רישיון בשל מגבלות בעלות צולבת • עמותת "הצלחה" פנתה לממונה על ההגבלים בדרישה לבדוק אם המידע אמיתי

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

האם "גוף תקשורת בינלאומי ענק" בדרך להקים ערוץ טלוויזיה בישראל? כך טוענת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר מועצת הרשות השנייה. ל"גלובס" נודע כי שמאלוב-ברקוביץ' אמרה את הדברים במסגרת מרתון השימועים שהתקיים ביום שני האחרון בסוגיית מיזוג ערוץ עשר ורשת.

בפגישה השתתפו, בין היתר, נציגי הערוצים 9 ו-20, איגוד המפיקים, ארגון העיתונאים, המפיק אבי אורמוזה, המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת "הצלחה". שמאלוב-ברקוביץ' לא חשפה את שמו של המתעניין לכאורה, אך הבהירה כי לא ניתן להעניק לו רישיון בשל מגבלות בעלות צולבת.

הטענה על קיומו של מתעניין פוטנציאלי לכאורה הוצגה על-ידי שמאלוב-ברקוביץ' לאחר שנטען בפניה כי בשנים האחרונות לא היה כל גורם שהתעניין בקבלת רישיון להפעלת ערוץ בישראל.

עוד נודע ל"גלובס" כי בעקבות התבטאויותיה של שמאלוב-ברקוביץ' שיגר הבוקר (ד') אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", מכתב אליה ואל הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שבו הוא מבקש ממנה לבחון את אמינותו של המידע.

במכתב מספר עו"ד מן כי הוא הופיע בפני מועצת הרשות השנייה במסגרת ישיבות השימוע, וכי "במסגרת אותה ישיבה אמרה שמאלוב-ברקוביץ', בין השאר, כי לפני כשבוע התקיימה במשרדה ישיבה עם "גוף תקשורת בינלאומי ענק" כהגדרתה, שציין בפניה כי ברצונו להקים ערוץ טלוויזיה בישראל. יו"ר הרשות סיפרה לאותו מתעניין כי אין אפשרות להעניק לו רישיון במצב הדברים הנוכחי בשל מגבלות בעלות צולבת, בין השאר בעלות בעיתונים והחזקות נוספות. לטענתה, ביטול משטר הבעלות הצולבת יביא למעשה למבקשים רבים שיבקשו להקים ערוץ טלוויזיה בישראל. מדבריה של שמאלוב-ברקוביץ' עלה כי גם במצב החוקי הנוכחי ייתכן שקיימים מתעניינים נוספים בקבלת רישיון לשידורי טלוויזיה מסחרית.

"בהינתן אמירות אלה, סבורה מרשתי (עמותת 'הצלחה'; עב"ל) כי על רשות ההגבלים לפנות ללא דיחוי לרשות השנייה ולקבל ממנה את מלוא המידע המצוי בידה אודות מתעניינים כאלה ואחרים, בין שהגישו בקשה רשמית לקבלת רישיון (למרשתי לא ידוע על בקשות כאלה, ולמיטב ידיעתה לא הוגשו כאלו בשנים האחרונות), ובין שבדרך של התעניינות והבעת רצון ראשונית בפני הרשות השנייה, כפי שציינה היו"ר בדבריה. נתונים אלה חיוניים לשם ביצוע ניתוח תחרותי נכון ומלא גם בקשר למיזוג שעררים לגביו תלויים ועומדים", נכתב. 

"בשל חשיבות ומרכזיות העניין, מופנה מכתב זה גם לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו", כותב עו"ד מן ומוסיף כי העמותה "תבקש לקבל את המידע גם ישירות, וככל שיש צורך לראות בו בקשת חופש מידע מטעמה בעניין זה, על כל המשתמע מכך, מרשתי מצפה כי הרשות השנייה תמסור את מלוא הפרטים המצויים בידה אודות מתעניינים פוטנציאליים ו/או מגישי בקשה פורמלית לקבלת רישיון לשידורי טלוויזיה ורדיו, לרבות מועדי פניות תוכן הפניות והעתקיהן, תשובות שניתנו על-ידי הרשות השנייה (ככל שניתנו), מיקום ומועדי פגישות שנערכו בעניין זה בין שבצוותא עם נציגי הגופים הפונים ובין שעל-ידי צוות הרשות, זהות המשתתפים, נושא הפגישה ופרוטוקול של הישיבה או סיכום שלה, ככל שקיימים כאלה".

נזכיר כי הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד הלפרין, אמרה בעבר כי אישרה את מיזוג רשת וערוץ עשר בלב כבד ורק לאחר שהשתכנעה שהוא נכלל בתוך דוקטרינת הפירמה הכושלת, שמשמעותה, בין היתר, שלא קיימת סבירות גבוה שגורם אחר ירכוש את החברה. 

עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלו תגובותיהם של יו"ר מועצת הרשות השנייה והממונה על ההגבלים העסקיים.