שיתוק או דחיפה לשוק: בחירות אמצע בסימן ממתק או תעלול

השאלה המשמעותית ביותר לכלכלת ארה"ב ולשווקים הפיננסיים כרגע, היא מה יכולות להיות ההשלכות של תוצאות בחירות אמצע הכהונה, שיתקיימו בשבוע הבא • מהם התרחישים שיכולים להביא לשיתוק ולקיפאון, ומהן התוצאות שעשויות דווקא לתת דחיפה לכלכלה, לחזק את שוקי ההון ולהביא לעליות

מצביעים בהצבעה המוקדמת בשבוע שעבר, באת'נס, ג'ורג'יה /צילום:צילום: רויטרס - Lawrence Bryant
מצביעים בהצבעה המוקדמת בשבוע שעבר, באת'נס, ג'ורג'יה /צילום:צילום: רויטרס - Lawrence Bryant

"כל האנשים שנולדו או התאזרחו בארה"ב, וכפופים לסמכות השיפוטית, הם אזרחי ארצות הברית והמדינה שבה הם מתגוררים". המשפט הזה, שפותח את התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, מהווה את הסוגיה המרכזית לקראת בחירות האמצע שיתקיימו ב-6 בחודש.

נשיא ארה"ב המכהן הטיל את תפוח האדמה הלוהט לזירה הפוליטית ביום שלישי, בריאיון לרשת HBO, שבו טען שייתכן כי ניתן לבטל את הזכות המולדת לאזרחות בארה"ב, באמצעות אישור של הקונגרס, וייתכן שאף באמצעות צו נשיאותי בלבד.

מערכת הבחירות מתעוררת

בשונה מהבחירות הכלליות בארה"ב, שבהן נבחר גם הנשיא, בחירות הביניים כוללות החלפה של כל חברי בית הנבחרים, שליש מחברי הסנאט ו-36 מתוך 50 המושלים.

באופן היסטורי, בחירות האמצע מרכזות עניין מועט יותר מאשר הבחירות הכלליות. בבחירות האמצע בשנת 2014 עמד שיעור ההצבעה על 36.4%, לעומת שיעור הצבעה של כ-60% בבחירות הכלליות בשנת 2016 (שבהן נבחר דונלד טראמפ לנשיאות).

כדי להעיר את מערכת הבחירות ולהאיץ בבוחרים רפובליקנים לצאת להצביע, העלה טראמפ לראש סדר העדיפויות את הסוגיה המפצלת את ארה"ב לשני מחנות באופן המובהק ביותר - סוגיית המהגרים.

המחנה הדמוקרטי טוען שארה"ב היא מדינת מהגרים, והרצון לשנות את חוקי ההגירה הוא למעשה רצון לשנות את אופיה של המדינה עד לבלי הכר. מן הצד השני של המתרס, קולות במחנה הרפובליקני, בהובלת הנשיא טראמפ, טוענים שנוצר עיוות; בעבר, מהגרים הגיעו לארה"ב כשזו הייתה מדינה ענייה ובשלבי הקמה. המהגרים הגיעו כנרדפים, ומצאו מקלט בארץ ההזדמנויות; כיום הטענה היא שמדובר במהגרי עבודה המעוניינים לנצל את המשאבים של ארה"ב, ומשכך אין צורך להעניק אזרחות, וניתן להסתפק באישורי עבודה מוגבלים בהיקפם.

בארה"ב ניתן להצביע מספר ימים לפני הבחירות עצמן, בתהליך של הצבעה מוקדמת, שמטרתו להעלות את שיעור ההצבעה. העלאת הסוגיה על-ידי הנשיא טראמפ כבר נותנת את אותותיה, ושיעורי ההצבעה המוקדמת החלו לעלות בחדות מאז הריאיון ב-HBO.

על פוליטיקה וכלכלה

הסוגיה שבה משתמשים שני המחנות הפוליטיים בארה"ב כדי להוציא אזרחים להצביע היא אמנם סוגיית ההגירה, אך פוליטיקה לחוד וכלכלה לחוד. לאחר הבחירות, הנושאים שבהם יעסקו הפוליטיקאים בארה"ב יהיו בעיקר נושאים כלכליים - סובסידיות לחברות, אילו תרופות ייכנסו לסל התרופות, כמה הממשל האמריקאי ישלם עבורן וכיו"ב. ההגירה חשובה - אך לא בטוח שבשנתיים הקרובות, עד לבחירות הבאות לנשיאות, בנובמבר 2020, יעסקו רק בה.

מכיוון שחלוקת כספים היא הנושא האהוב על פוליטיקאים ברחבי העולם (וארה"ב לא שונה בהקשר הזה), השאלה המשמעותית ביותר לכלכלת ארה"ב ולשווקים הפיננסיים כנגזרת היא מה יכולה להיות המשמעות לתוצאות שונות בבחירות אמצע הכהונה.

רק שליש עוגה לחלק

הנושאים הכלכליים העיקריים שצפויים לעמוד במוקד הדיון בשנתיים הקרובות הם: הגדלת תקרת החוב של ארה"ב, מהלכי השקעה בתשתיות בהיקף של מאות מיליארדי דולרים שמתכנן ממשל טראמפ ופתיחה של הסכמי הסחר של ארה"ב עם המדינות השונות.

סך החוב של ארה"ב
 סך החוב של ארה"ב

ישנן סוגיות מנהליות שניתן להעביר באמצעות צו נשיאותי, אבל מינויים של הנשיא, או אשרור חוזים בינלאומיים, מצריכים אישור של הסנאט, וסוגיות של מיסוי, הגדלת תקרת הגירעון וכיו"ב, נדונות הן בבית הנבחרים (בית תחתון) והן בסנאט (בית עליון).

כיום לרפובליקנים יש שליטה בשני הבתים. התרחיש הסביר שאותו חוזים מרבית הסקרים הוא שבית הנבחרים יעבור לשליטה דמוקרטית, והסנאט ייוותר בשליטה רפובליקנית. תרחיש מסוג זה מאפשר לטראמפ להמשיך ולפעול באותו נתיב שבו פעל עד כה, תוך התמודדות עם מהמורות לאורך הדרך.

הנתון שכדאי לזכור ביחס לתקציב של הממשל האמריקאי הוא שכשני שלישים ממנו כבר נקבעו. מדובר בעיקר בהוצאות של תשלומי ביטוח לאומי והוצאות רפואיות (תוכניות Medicare ו-Medicaid). הוצאות אלו צפויות לתפוס נתח גדול יותר מהתקציב בשנים הבאות, עקב העלייה בתוחלת החיים, יחד עם פרישה לגמלאות של דור הבייבי-בום, שנולד לאחר מלחמת העולם השנייה. לקונגרס, אם כן, השפעה רק על כשליש מהתקציב, כפי שמוצג בגרף העוגה.

חלוקה גסה של תקציב ארה"ב לשנת 2019
 חלוקה גסה של תקציב ארה"ב לשנת 2019

תרחישים ומשמעויות אפשריות

תרחיש שבו הרפובליקנים שומרים על אחיזתם בשני הבתים צפוי להוביל לעליות בשוק ההון, מתוך מחשבה שתוכנית התשתיות של טראמפ תצא אל הפועל, והכנסות החברות הפועלות בתחום התשתיות יעלו - יחד עם תוספת מועסקים בענפי התעשייה, שבהם השכר גבוה יותר. משכך, חברות בענפי הבנייה, המלט והברזל צפויות לצאת נשכרות.

תרחיש שבו הדמוקרטים מבצעים מהפך וזוכים בשני הבתים עלול להיות שלילי לשוקי המניות, בשל ההתנהלות הצפויה בין נשיא כוחני לבתי נבחרים שמטרפדים מהלכים שלו. ניתן רק לשער איך יתנהל דיון על תקצוב הממשל, או על הגדלת תקרת החוב של ארה"ב, אם הצדדים לא ישכילו להגיע להסכמה. הממשל יושבת ועובדים לא חיוניים יוצאו לחופשה כפויה, אשר אם תתארך יתר על המידה, תהפוך לחופשה ללא תשלום.

בתרחיש קיצון ניתן אף להגיע לדיפולט טכני על החוב של ארה"ב (תרחיש בסבירות נמוכה מאוד). בעבר הושבת הממשל בארה"ב מספר פעמים; תחת ממשל קלינטון ההשבתה נמשכה 21 יום ותחת אובמה 16 ימים. ניתן רק לשער כיצד יתנהגו נציגי הדמוקרטים והנשיא טראמפ אם יתגלעו חילוקי דעות.

הבנק המרכזי כבר לא שחקן חיזוק

הכלכלה העולמית התמודדה עם אי-ודאות פוליטית גם לפני 6 בנובמבר 2018, אבל בעבר הבנקים המרכזיים היוו שחקן חיזוק לכלכלה העולמית, אשר ספג היצעים מצד מוכרים וסייע לווסת את סטיות התקן. המהלך נתפס כהתערבות ברגל גסה בשווקים פיננסיים, אך מעטים הם מצדדי כלכלת השוק שהצטערו על כך שכספי המסים שימשו לעליית ערכם של ניירות הערך שבהם החזיקו.

כיום, הבנק המרכזי בארה"ב נמצא בתהליך הדרגתי ומתון של הקטנת המאזן, כלומר קונים פחות נכסים חדשים, ומקטינים את הפעילות בשווקים הפיננסיים. צמצום מאזן יכול להיות הרסני כשהוא נעשה באופן מהיר ואגרסיבי, אבל אם הוא מבוצע באופן הדרגתי, זה אפשרי.

בשלב זה, הקטנת מאזן הפדרל ריזרב נעשית בעיקר באמצעות הימנעות מרכישה נוספת של נכסים בכסף המתקבל מפירעונות של סדרות ישנות, בעיקר באיגרות חוב בדירוג גבוה של נכסים מגובי משכנתאות (היום הדירוג גבוה, אבל היו תקופות שבהן דירוג האשראי היה נמוך יותר).

היקף מאזן הפדרל ריזרב
 היקף מאזן הפדרל ריזרב

הקטנת מאזן הפד, אם כן, מתבצעת כיום בעיקר בנכסים שבהם השוק המשני מתפקד: נפרעת סדרת אג"ח בדירוג AAA, ולא רוכשים סדרה חדשה של אותו מנפיק. האתגר הוא להקטין מהמאזן נכסים שבהם השוק לא חזר לתפקד והנזילות נמוכה יותר. ללא "עזרה" של הבנק המרכזי, היקף הביקוש בהנפקות בשוק הראשוני לא יכסה את הצורך באשראי חדש שנועד לגלגל אשראי ישן שנפרע.

על אף הביקורת הרבה שמשמיע הנשיא טראמפ נגד מהלכי העלאת הריבית, ייתכן שדווקא העלאת הריבית מסייעת להקטנת מאזן הפד, משום שהעלאת הריבית הופכת את הנכסים בדירוג אשראי גבוה לאטרקטיביים יותר למשקיעים, לאור הריבית הגבוהה יותר שהם מעניקים במונחים אבסולוטיים.

המרוויחים והמפסידים

אחרי תקופה שבה גופים פיננסיים הסתמכו על תמיכת הבנקים המרכזיים בשווקים, או על סיוע של הפוליטיקאים, אנו ניצבים כיום בפני תקופה מאתגרת, שבה ייתכן ממשל פוליטי משותק, שלא יאפשר למהלכים פיסקאליים לצאת אל הפועל, ובנק מרכזי שהחליט שהוא מפסיק להוות רשת ביטחון לכספי משקיעים בשווקים הפיננסיים.

ילד שרגיל ללכת לבית מסוים ולקבל תמיד ממתקים יכול להגיב בצורה לא צפויה אם לפתע נגמרת אספקת הממתקים, וכרגע מסתמן שגם הפוליטיקאים וגם הבנק המרכזי מקטינים בכמות הסוכרים. 

■ הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss & Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם