לא כל התעשיינים נגד הגבלת יבוא המלט: "עלויות הייצור יתייקרו"

התעשיין הבכיר, גיורא אקרשטיין, מזהיר כי הפסקת היבוא תוביל לעליית מחירי המלט לתעשייה

גיורא אקרשטיין / צילום: איל יצהר
גיורא אקרשטיין / צילום: איל יצהר

המחלוקת שמסעירה את יצרניות ויבואניות המלט במסגרת ההליכים להוצאת צו שיגביל את היבוא לישראל כדי להגן על התעשייה המקומית, מחלחלת גם לתוך התאחדות התעשיינים: עוד ההתאחדות מובילה, ביחד עם היצרנית מלט הר טוב מאבק עיקש בקריאה להטלת היטל היצף שירסן את היבוא הזול מטורקיה ומיוון- התעשיין הבכיר, גיורא אקרשטיין מזהיר כי הפסקת היבוא תוביל לעליית מחירי המלט לתעשייה.

אקרשטיין הוא נשיא קבוצת ג. אקרשטיין שבבעלותה אקרשטיין תעשיות, שמוכרת בעיקר בזכות האבנים המשתלבות שמהן בנויות מדרכות רבות ברחבי הארץ. החברה מייצרת בשלושה אתרים שנמצאים בירוחם, חצור הגלילית ואשדוד ומעסיקה כ 650 עובדים: "במקרה שלנו, בתעשיית חומרי הבנייה, היטל ההיצף ייסב נזק גדול מאד: חומר הגלם המרכזי שלנו הוא מלט, ועלויות הייצור יתייקרו משמעותית", אמר ל"גלובס".

לדבריו "יבוא המלט הוביל לירידת מחירים משמעותית, אנחנו מקבלים מלט באיכות גבוהה ואנחנו מצליחים סוף סוף לנשום, מרגישים שאנחנו חיים בשוק תחרותי. לפני כן, ובמשך שנים ארוכות התנהלנו מול מונופול אחד (נשר י"א) שמכר לכולם, הכתיב כללים, קבע איכויות, תנאי תעבורה ובעיקר- מחירים גבוהים. היה לנו מאד מאד קשה לקבל את חומר הגלם המרכזי שלנו מספק יחיד".

התאחדות התעשיינים מייצגת את כלל הענפים התעשייתיים במשק, וגם בעבר נקלעה לאינטרסים מנוגדים בעת שקידמה מהלכים שנועדו להיטיב עם מגזר יצרני אחד, תוך פגיעה עקיפה במגזר יצרני אחר: "אני מסכים ברמה העקרונית שהיטלי היצף והפרה של כללי הסחר ההוגנים- זה לא טוב. עם זאת, זה מוגזם שההתאחדות לקחה את המקרה של מלט הר טוב והפכה אותו לנושא דגל. ציפיתי שנשיא ההתאחדות יכנס את תעשייני חומרי הבנייה ויתייעץ איתם לפני שהוא מגבש עמדה בנושא. הרי גם לנו יש מה לומר".

אלא שלדברי ברוש, "מרגע שהממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל פרסם את הדוח הסופי שלו בנושא וקבע מעל לכל ספק כי אכן מתקיימים כל התנאים להטלת ההיטל- ההתאחדות נקטה בעמדה ברורה כמבוקש ממנה, וכמייצגת התעשייה הישראלית בכללותה. אנחנו מגנים על התעשייה מפני סחר בלתי הוגן".

לדבריו "אם מחר בבוקר מישהו יתחיל לייבא אבנים משתלבות מסין- אקרשטיין יהיה הראשון שיבוא להתאחדות בזעקה ובבקשה שתפעל, ויהיה מהראשונים לשאת את לפיד התעשייה המקומית".

בשיחה עם "גלובס" ברוש אמר עוד כי "הרוב המוחלט של התעשיינים תמימי דעים כי יש בעיית היצף של מלט במשק- והתפקיד של התאחדות התעשיינים לטפל בה".

השבועות הקרובים צפויים להיות מתוחים בענף המלט ובחלק ממגזרי התעשייה, לקראת הכרעה בסוגיית הטלת היטל ההיצף על יבוא מלט. זאת, על רקע החשש שאם היבוא הזול יימשך- היצרנית מלט הר טוב תיסגר ותפטר את 120 עובדיה.