ח"כ מיכאלי: "משרד התקשורת קבע - רק ספורט גברים יהיה חינם"

ח"כ מרב מיכאלי התריעה בפני ניסוח מפלה של הצעת חוק ממשלתית • נוסח ההצעה כפי שהכין משרד התקשורת, העולה הלילה לקריאה ראשונה במליאה, יחייב את הערוצים המשדרים במסגרת עידן פלוס להעביר אירועי ספורט משמעותיים בחינם ובשידור חי

ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף

ח"כ מרב מיכאלי התריעה היום (ב') בפני ניסוח מפלה של הצעת חוק ממשלתית, הצעה שאם תעבור תחייב את זכייני הטלוויזיה לשדר שידורי ספורט של משחקים מרכזיים בחינם - אבל רק משחקים של גברים.

ספורט הנשים אינו קיים בהצעת החוק, ומבחינת מציעי החוק, משרד התקשורת, לא מדובר בתכנים חשובים או משמעותיים, ומי שרוצה לצפות בהם יצטרך לשלם מכיסו. זאת לעומת ספורט הגברים, אשר בנוגע אליו פועלת המדינה כדי לכפות על זכייני הטלוויזיה שידורים חינמיים לצופים.

ח"כ מיכאלי נדהמה כאשר ראתה את הניסוח, אשר מגדיר בצורה ישירה את ספורט הגברים בישראל, כדורגל וכדורסל כ"משמעותי" וכאירועי ספורט אשר לציבור חשוב לצפות בהם מבלי לשלם מנוי על רכישת התוכן. לעומת זאת, סוגי ספורט אחרים, לרבות ספורט נשים, הם לא משמעותיים בעיני המחוקק הישראלי.

כאמור, נוסח ההצעה כפי שהכין משרד התקשורת העולה הלילה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת יחייב את הערוצים המשדרים במסגרת עידן פלוס (קשת, רשת, 10 וכאן) להעביר אירועי ספורט משמעותיים בחינם ובשידור חי.

הגדרת החוק קובעת: "אירוע ספורט משמעותי - כל אחד מאלה: (1) המשחק המרכזי בכל מחזור של ליגת העל לגברים בכדורסל או כדורגל; (2) משחק של נבחרת ישראל הבוגרת (גברים) בכדורגל או כדורסל במסגרת תחרות בין-לאומית רשמית".

לפי נוסח החוק, מוצע לקבוע כי זכיין שידורים בישראל יוכל לשדר אירוע ספורט משמעותי בשידור ישיר, רק אם הוא משודר גם בשידור פתוח לציבור, למעט בנסיבות מיוחדות. הפרת החוק תגרור הטלת עיצום כספי בסכום של 100 אלף שקל.

יש לציין כי הצעת החוק לא תחול על הסכמים קיימים - למשל, משחק המרכזי בליגת העל בכדורגל שמשודר בערוץ הספורט מתוקף הסכם נוכחי עד לשנת 2020; והליגה בכדורסל שמוחזקת בידי ערוץ הספורט עד קיץ 2019.

ח"כ מיכאלי אמרה ל"גלובס": "ממשלת נתניהו אשכרה כותבת בחוק שאירועים משמעותיים הם אירועים של גברים. אולי זה לא מפתיע, כשמדובר בממשלה שמקדמת הפרדה והדרת נשים בצבא, באקדמיה, במרחב הציבורי וגם בספורט. אני אצביע נגד ההצעה בנוסח הנוכחי שלה ולא ניתן שהיא תגיע ככה לקריאה שנייה ושלישית. בדרך, נזכיר לממשלה הזאת שנשים הן לא פחות בני אדם והמשחקים שלהן משמעותיים בדיוק באותה מידה כמו אלה של גברים".