בתום דיון סוער: הצעת החוק לנאמנות בתרבות עברה הלילה בקריאה ראשונה במליאה

ברוב של 55 נגד 44, הצעת החוק לנאמנות בתרבות עברה בקריאה ראשונה • מירי רגב במליאה: "יש כאן תמרור 'עצור הסתה לפניך' על חשבון הקופה הציבורית" • שלי יחימוביץ׳ הציעה חוק בגרסה אחרת: "אני בעד חוק נאמנות בתרבות, נאמנות של שרת התרבות לתרבות; שרת התרבות לא תסית נגד יוצרים" • רויטל סויד הקריאה לרגב שיר מעל לבימת הכנסת: "איך אוכל להעביר בכמה מילים, את הנזק והטרפת שמובילה מלכת הטירלולים"

אורן חזן (צילום: אייל יצהר)
אורן חזן (צילום: אייל יצהר)

הצעת החוק לנאמנות בתרבות עברה הלילה (ב') במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 55 נגד 44. מחר (ג׳) בבוקר תובא ההצעה בפני ועדת החינוך של הכנסת לתחילת דיונים.

לפי ההצעה, בחוק התרבות והאמנות יקבע הסדר שיפחית או ישלול תמיכת תקציב משרד התרבות מגופים אשר שללו את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסיתו לגזענות, אלימות או טרור, ציינו את יום העצמאות כיום אבל או ביזו את הדגל או סמל אחר של המדינה.

שרת התרבות, מירי רגב אמרה, במליאה: "יש כאן תמרור 'עצור הסתה לפניך' על חשבון הקופה הציבורית. בשבוע האחרון היינו עדים להתנהלות מקוממת של מספר אנשי תרבות, שעשו בבמה הציבורית במוסדות התרבות כבשלהם... אנשים, שהגיעו לצפות במופעי תרבות במיטב כספם, הפכו ל'קהל שבוי' בידיהם של 'אמניות ואמנים', ששכחו את תפקידם האמנותי על הבמה, הפכו את היוצרות וקראו עצומות פוליטיות נגד החוק תוך החשכת האורות באולמות בחיפה, ביפו, בחבל מודיעין ובמקומות אחרים ברחבי הארץ. קומץ! אמניות ואמנים, שלא ממש קרא את החוק ושלא מבין אותו, מנסה להטעות את הציבור ומשתמש בבמה האמנותית לצרכים פוליטיים", אמרה רגב.

הדיון על החוק נמשך כארבע שעות ועורר סערת רגשות במליאה. חברי כנסת רבים מן האופוזיציה נאמו נגד החוק:

ח"כ שלי יחימוביץ׳ הציעה חוק בגרסה אחרת: "אני בעד חוק נאמנות בתרבות, נאמנות של שרת התרבות לתרבות: תהא שרת התרבות מחויבת בנאמנות לתרבות וליוצריה, ללא הבדל דת, גזע, מגדר, או שייכות פוליטית; שרת התרבות לא תסית נגד יוצרים; שרת התרבות לא תחבל בקיומם של אירועי תרבות, ספורט וטקסים בישראל; שרת התרבות לא תתנה תמיכה באירוע בהשתתפותה בו; שרת התרבות לא תחלק כרטיסים למקורבים ולא תקרא לאנשים סרטן..."

דבריה הביאו את השרה רגב לצעוק בחזרה על יחימוביץ׳: "תתביישי לך. תתביישי לך".

ח"כ רויטל סויד הקריאה לרגב שיר מעל לבימת הכנסת: "רציתי לשאת נאום נגד חוק הנאמנות, אבל בשביל מירי רגב חייב לשלב קצת תרבות. איך אוכל להעביר בכמה מילים, את הנזק והטרפת שמובילה מלכת הטירלולים. בחרתי בדרך של חמשיר, אומנם זה לא צ'כוב אבל זה עדיין נהיר: השרה רגב הייתה צנזור ראשי, תפקיד בכיר, על כך כל אחד יסכים. אך בדמוקרטיה, המצב קצת מורכב, כאן לכל אחד מותר לומר את שעליו".

יו״ר האופוזיציה, ח״כ ציפי לבני אמרה: "אין תרבות אם ממשלה שולטת בה, במקום תרבות אנחנו נקבל תעמולה".

עוד במהלך הדיון הסוער, התגלע ריב בין ח"כ אורן חזן (הליכוד) לח״כ אילן גילאון (מרצ) במהלכו הטיח חזן בגילאון: "אם לא היית חצי בן אדם הייתי עונה לך". דבריו של חזן עוררו תגובות קשות. חזן עלה לאחר מכן לפודיום והתנצל בחצי פה תוך שהוא מאשים את גילאון ואחרים שמשפילים אותו מדי יום במילים בוטות כמו "גולם".

ההסדר המוצע בחוק שעבר הלילה, קיימות כבר קודם לכן במשרד האוצר, בהיבט של שלילת התקציבים. עד היום לא השתמשו במשרד האוצר בסמכויותיהם כדי לחסום את חופש הביטוי של אמנים וזו הסיבה שהשרה רגב החליטה ליזום את החוק הזה. במקום ועדה של מספר אנשי מקצוע, יאפשר החוק למשרד התרבות להחליט על שלילת התקציבים.

רגב התייחסה לכך כאשר הציגה את ההצעה: "משנת 2011 חוק הנכבה לא יושם, נתלו בחופש הביטוי כדי להטביע תעודת הכשר על כל ביטוי, וכך על אף החוק, המשיכה מדינת ישראל לעבוד על אוטומט ולאפשר שתחת הלוגו שלה יעלו ערבי הוקרה, מופעים, הצגות ופסטיבלי סרטים, שהאדירו מחבלים ותומכי טרור ושחתרו תחת עצם קיומה. אני כאן כדי לומר, חד וחלק שאסור לתרגם את חופש הביטוי והיצירה בתרגום חופשי לחופש ההסתה ולמתן צ'ופר ופרסי עידוד לחותרים תחת עצם קיומנו".

ח"כ יאיר לפיד אמר בדיון: "כבר היום יש חוק כזה אין שום בעיה למנוע מימון של הסתה או תמיכה בנכבה. כל מה שיש בחוק הזה כבר קיים. מה שמעלה את השאלה למה את עושה מאמץ כל כך גדול לחוקק חוק שכבר קיים? יש כבר היום את כל הכלים לעצור הסתה נגד מדינת ישראל, מה שחסר לנו זה ממשלה שעובדת".