איך זה שדניה סיבוס יכולה לבנות מחדש את חניון הברזל

דניה סיבוס קיבלה היתר - היא עצמה תבנה מחדש את החניון שקרס במשמרת שלה וקבר תחתיו 6 אנשים

קריסת החניון ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

דניה סיבוס קיבלה בשבוע שעבר היתר בנייה - היא עצמה תבנה מחדש את חניון הברזל ברמת החייל, שקרס וקבר תחתיו שישה אנשים. גם ההסכם המתוקשר שנחתם בשבוע שעבר בין ההסתדרות לאוצר לא צפוי לעצור את זה.

לפני קצת יותר משנתיים, ביום שני ה-5 בספטמבר 2016, קרס ברעש חניון הברזל ברמת החייל. בניית החניון, שבו ארבע קומות תת קרקעיות, כמעט הושלמה באותה עת. שישה בני אדם נהרגו בקריסה.

החניון נבנה עבור חברת אחוזות החוף, חברת החניונים של עיריית תל-אביב, על קרקע של העירייה, על ידי דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל. חקירת המשטרה בעניין נמשכה חודשים ארוכים ובסיומה הועברו חומרי החקירה לפרקליטות, שם לא החליטו עדיין אם להגיש כתבי אישום נגד מי מהמעורבים בפרשה, ובאיזו עילה.

כבר מזמן נודע כי דניה סיבוס תבנה גם את החניון החדש, ובשבוע שעבר אף ניתן לה היתר בנייה, אולם אפשר לתהות למה ברור מאליו שדניה סיבוס היא שתבנה את החניון מחדש. אמנם בסביבת החברה אומרים שברור שהקריסה נבעה מכשל תכנוני ולא ביצועי, ובצדק מזכירים שאין כל הליך פלילי נגד מי מהחברה, אולם ברמה הציבורית והאזרחית, זה לא צריך להיות מובן מאליו.

בעיריית תל-אביב אמרו לנו השבוע כי ההיתר ניתן לאחר הליך מקצועי ארוך שכלל בדיקות מפורטות והצגת כל האישורים הנדרשים, וכי " לאחר בחינת סך כל האינטרסים הציבוריים שעומדים בבסיס הקמתו של החניון ותוך הוספת תנאים, בין היתר בכל הנוגע לתכנון החניון וכמובן להיבטי הבטיחות, הגיעה העירייה לכלל דעה כי המהלך הנכון הוא שהקמת החניון תבוצע על ידי אפריקה ישראל ודניה סיבוס, עימן יש לה חוזה ". כלומר - יותר קל לתת לדניה סיבוס לבנות מחדש את החניון מאשר לפתוח את החוזה עמה.

בהסכם שהושג בשבוע שעבר בין ההסתדרות למשרדי האוצר, העבודה והשיכון להגברת הבטיחות באתרי הבנייה, מופיע סעיף חשוב שלפיו החשב הכללי באוצר אמור לגבש בתוך 30 יום יחד עם מינהל הבטיחות בעבודה תנאים להכרה בקבלן מוכר לעבודות בנייה עבור הממשלה על זרועותיה. כך, קבלנים בעלי היסטוריית בטיחות בעייתית לא יוכלו לגשת למכרזי החשב הכללי. התנאים עוד לא נקבעו אולם סביר להניח שבכל מקרה הם יכללו רק הפרות בטיחות עתידיות, ורק כאלה שניתנו בגינן צווים או קנסות.

משמעות הדבר היא שהרבה יהיה תלוי באכיפה. קבלן שיש לו גיליון נקי למרות שיש אצלו הרבה עבירות בטיחות - פשוט כי לא הגיע אליו פקח - יוכל להמשיך לגשת למכרזים באין מפריע. בהיבט אחר זה אומר שגם קריסה מהדהדת כמו זו של חניון הברזל לא תפריע לדניה סיבוס לזכות בעוד ועוד מכרזים ממשלתיים.