האם המועצה לצרכנות בדרך לשיקום? חמישה מינויים חדשים, האחרון שבהם הבוקר

אורית דייגי-אפשטיין, שמינויה אושר הבוקר, היא דוקטור למשפטים מאוניברסיטת קינגס קולג' לונדון • מאז חודש אוגוסט לא התקיים במועצה הרכב דירקטוריון פעיל, ויותר מחצי שנה שאין לה מנכ"ל

האם המועצה לצרכנות בדרך לעלות על הדרך לשיקומה? חודשים ארוכים אחרי שלא מונה לה דירקטוריון, מודיעה היום המועצה לצרכנות על מינויו של דירקטורית חמישית: ד"ר אורית דייגי-אפשטיין, שמצטרפת לארבעה מינויים מהעת האחרונה.

המהלך הזה יאפשר למועצה התחיל לפעול גם בהליך בחירת מנכ"ל למועצה, שמתפקדת ללא מנכ"ל מזה למעלה מחצי שנה וללא הרכב דירקטוריון פעיל מאז חודש אוגוסט. התקן של המועצה הוא 11 חברי דירקטוריון, וכעת יש קוורום של 6 חברים - חמישה מתוכם חדשים - מה שיאפשר להתחיל לפעול. תקציב המועצה לצרכנות, שהיא חברה ממשלתית, עומד על כ-10 מיליון שקל בשנה.

במארס האחרון עזב מנכ"ל המועצה דאז, ג'וש גולדשמידט, במפתיע - מה שיוחס לאור מחלוקות עם יו"רית הדירקטוריון דאז, אורנית רז. אחריו, סמנכ"ל שכיהן מספר חודשים, ערן וולף, הספיק לפרוש בחודש אוגוסט האחרון; וכמוהו גם היועץ המשפטי הוותיק של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן; וחברי הדירקטוריון שכיהנו ופרשו בזה אחר זה, לרבות היו"רית רז שעזבה באוגוסט האחרון והעיתונאי יעקב אייכלר. מאז למעשה אין קוורום, והמועצה מנוטרלת מפעילות, לרבות האפשרות לנהל משא-ומתן עם עובדי המועצה שביקשו להתאגד ולשפר את תנאי העסקתם וכאמור להוציא לדרך את הליך איתור מנכ"ל לגוף שאמור להגן על הצרכנים בישראל.

רק לאחרונה פנה "גלובס" למשרד האוצר, האמון על רשות החברות הממשלתיות, בבקשה לדעת היכן נתקע הליך איתור הדירקטורים. התגובה הייתה כי "הוועדה לבדיקת מינויים בודקת את כשירותם של מועמדים לתפקידי דירקטור, יו"ר דירקטוריון ומנכ"לים בחברות הממשלתיות, בתאגידים הסטטוטוריים ובתאגידי המים. מדי דיון עולים לוועדה עשרות מועמדים, מזכירות הוועדה עושה מאמצים רבים להעלות מספר רב של מועמדים, ככל הניתן, בכל ישיבה. מינוי דירקטור נוסף במועצה הישראלית לצרכנות יושלם בקרוב. הליך המינוי מתבצע על-ידי השרים באמצעות הרשות. לאחר אישור המינוי הנוסף, תפעל הרשות מול הדירקטוריון למינוי בעלי תפקידים חסרים במועצה".

מי שעומד בראש הדירקטוריון מאז אוגוסט האחרון הוא עופר מרום. בחודשים האחרונים המועצה נמצאת בתפקוד לקוי, כשאפילו דוח פעילותה נכון לשנת 2017 לא הופץ לציבור ולתקשורת. במועצה מדגישים כי עם הקמת הדירקטוריון, תוקם ועדת איתור לבחירת מנכ"ל, סמנכ"ל, יועץ משפטי ו"שדרה ניהולית שתבטיח ניהול מקצועי ושירות איכותי ומהיר לציבור הצרכנים".

מרום מכהן כיו"ר הדירקטוריון מאז חודש אוגוסט האחרון (ובדירקטוריון מאז 2017), ובמקביל הוא משמש כסגן נשיא בכיר אגודת ידידי אמריקה בבית החולים לניאדו בנתניה. מרום שימש כיו"ר יו"ר חברת אורעד השקעות, סגן יו"ר קבוצת "מעריב", סגן נשיא סיגניצ'ר בנק בניו-יורק מטעם בנק הפועלים ועוד. עד לאחרונה הוא היה חבר הנהלה ומנהל מרחב בדואר ישראל.

עוד בדירקטוריון החדש: אבי כהן, המכהן ב-6 דירקטוריונים, לרבות בשתי חברות ממשלתיות. בעבר שימש כנשיא ומנכ"ל אורביט טכנולוגיות, משנה למנכ"ל אי.סי. איי טלקום, סגן נשיא בכיר קיי. אל. איי. טנקור ועוד; עו"ד למיס אשול-חורי, מנהלת תחום יזמות, בנייה ומכירות בחברת חורי מהנדסים בע"מ" העוסקת בין היתר בתחומי ההנדסה והנדל"ן; ד"ר אלי גינזברג, המשמש כמנכ"ל עזרה וביצרון וכיו"ר מועצת הנפט והגז של מדינת ישראל ובנוסף משמש כמזכ"ל איגוד החברות העירוניות; ד"ר אורית דייגי-אפשטיין, שמינויה אושר הבוקר, דוקטור למשפטים מאוניברסיטת קינגס קולג' לונדון המשמשת כיועצת במשרד עורכי הדין אפשטיין רוזנבלום מעוז -ERM מאז הקמתו בכל הקשור להגבלים עסקיים, החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות התשע"ד 2013 וחוק קידום התחרות במזון תשע"ד 2014, רגולציה ודיני הגנת הצרכן. ד"ר דייגי-אפשטיין משמשת כמרצה במוסדות אקדמיים שונים בנושאי רגולציה, הגבלים עסקיים והגנת הצרכן. דייגי-אפשטיין שימשה כדירקטורית במועצה לצרכנות בין השנים 2011-2014 והיא הנציגה של ועידת קמ"א. השר שלעבר שמעון שטרית יסיים את תפקידו כחבר דירקטוריון בחודש מארס הקרוב.