כשהבחירות המקומיות פוגשות את הפוליטיקה הארצית: השרים התגייסו למען מועמד החרדים בי–ם

מחר יגיע לסופו הסיבוב השני של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות, שכמו קודמו היה רווי בהכפשות ואלימות • ללא יום חופש, בקלפיות יתקיימו בחירות ב–55 רשויות • במוקד: הקרב בין עופר ברקוביץ' למשה ליאון על ירושלים, שיוכרע כנראה ע"י החסידים של אגודת ישראל • משרד הפנים עשוי לדחות את הבחירות ביישובים בדרום בשל המצב הביטחוני

משה ליאון מצביע בירושלים / צילום: מאיר אליפור
משה ליאון מצביע בירושלים / צילום: מאיר אליפור

מערכת הבחירות לרשויות המקומיות מגיעה מחר לקו הסיום. אמנם אזרחי ישראל מקבלים פחות הודעות מטרידות למכשירי הניידים שלהם בשבועיים שחלפו מאז יום הבחירות ב-30 באוקטובר, אך קרבות ההכפשות ב-55 ערים טרם הסתיימו.

הרשויות המרכזיות שבהן ייערכו בחירות
 הרשויות המרכזיות שבהן ייערכו בחירות

ב-196 ערים ומועצות איזוריות כבר הסתיימה מערכת הבחירות. מחר (יום ג') יצטרפו אליהן 55 הרשויות הנוספות, לאחר שבשעות הערב ייסגרו הקלפיות לבחירת ראש הרשות בסיבוב השני. האם השקט והשלווה יחזור לכפרים ולערים בישראל? האם למשך חמש שנים לא נשמע יותר את הביטויים "בוגד", "שמאלן", "ממומן על ידי הקרן החדשה", "מוכר את העיר לערבים", "מיזוגן", "פג תוקפו" ועוד?

ב-55 הערים שבהן יצביעו מחר, אף אחד מן המועמדים לא השיג תוצאה של מעל ל-40% מהקולות בסיבוב הראשון. שיעור ההצבעה בסיבוב הראשון היה גבוה דרמטית מאשר בעבר, ועמד ב-2018 על כ-60% לעומת 51% בפעם הקודמת. הסיבה לכך הייתה ככל הנראה יום השבתון שהונהג לראשונה.

עם זאת, במשרד הפנים ממתינים הערב להערכת המצב של הצבא ופיקוד העורף. באם יוחלט כי יש להשאיר מחר במרחב המוגן בישובי הדרום או בחלקם, ישקול שר הפנים אם לדחות את הבחירות (בישובים, אילת, אל קסום, חוף אשקלון, להבים, לקיה, מיתר ותל שבע). בסמכות שר הפנים לקבוע את קיום הבחירות שנדחו עד יממה ממועדן. מעבר לכך יקבע המועד החדש בוועדת הפנים של הכנסת. 

מה צפוי לנו בסיבוב השני? ב-2013, בבחירות הקודמות לרשויות המקומיות, התקיים סיבוב שני ב-38 ערים. שיעור הההשתפות הממוצע עמד על 50%, מספר גבוה יחסית. כאשר בוחנים לעומק את הנתונים, ניתן לראות שבישובים וכפרים מן החברה הערבית היה שיעור ההצבעה (בסיבוב שני) גבוה מאוד, וביישובים היהודים לעומת זאת הוא נע סביב 35% בלבד.

המטרה המרכזית של 110 המתמודדים ב-55 המקומות היא למשוך את תשומת לב התושבים עם שטיקים וטריקים אשר ילבו את יצרים. מה הם לא יעשו כדי להזכיר לכולם שיש עדיין אפשרות להשפיע על זהות ראש או ראשת העיר הבא/ה.

הרשויות המרכזיות שבהן ייערכו בחירות
 הרשויות המרכזיות שבהן ייערכו בחירות

השקט יחזור לערים ולכפרים?

מחר אין שבתון. הקלפיות יפתחו אחרי יום הלימודים, בין השעות 22:00-13:00. בערים קטנות ייסגרו הקלפיות כבר בשעה 20:00. מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, קרא לכל המועמדים לנהוג בכבוד ולסייע לכל הגורמים הנוגעים בדבר לשמור על טוהר הבחירות והליך דמוקרטי תקין. אך קשה לומר שיש מי ששעה לקריאות הללו בשבועיים שחלפו.

הבחירות המקומיות מלוות באירועי אלימות רבים. בשני יישובים בצפון פרצו אירועים אלימים עקב חוסר מוכנות של התושבים להשלים עם תוצאות הבחירות. בשבת עצרה המשטרה 27 מעורבים בסכסוך אלים בכפר מנדא. מאות אנשים השתתפו בקטטה המונית, שלושה נפצעו באורח קל. המריבה בכפר פרצה על רקע תוצאת הבחירות וניצחונו של מואנס עבד אל חלים. שיעור ההשתתפות בהצבעה לפני שבועיים היה 95%, אחד הגבוהים במדינה. גם בטובא זנגרייה נורו יריות והושלך רימון שלא התפוצץ לביתו של ויסאם עומר, מי שנבחר לעמוד בראש המועצה.

בשני היישובים הללו אין סיבוב שני, אך משטרת ישראל נחוצה שם לשם אכיפת תוצאת הבחירות והשלטת סדר. באחד מן הלילות נדמה היה כפר מנדא לחזית קרבות, עם הצתות של רכוש בלב הכפר, פצועים וירי זיקוקים.

הקרב החם: על ירושלים

הסיבוב השני בירושלים מושך את כל תשומת הלב. בימים האחרונים שני הקמפיינים משדרים לחץ רב. בצד של עופר ברקוביץ' מנסים להניע כמה שיותר אנשים לקלפיות, לשכנע את הציבור החילוני והמסורתי בעיר שלא להזניח את חובתם האזרחית - להצביע. מנגד, ציבור התומכים הליטאי, מעגלי ש"ס ותומכי ליאון נראים מאורגנים יותר.

עופר ברקוביץ' / צילום: איל יצהר
 עופר ברקוביץ' / צילום: איל יצהר

רשימת התומכים במועמדותו של משה ליאון התארכה. כמעט כל צמרת הליכוד (לא כולל ראש הממשלה נתניהו) התייצבה לצידו. כשהוא מצויד בתמיכת מרבית השרים, ומחובק חזק על ידי שר הפנים אריה דרעי ושר הביטחון אביגדור ליברמן, היו מי שציפו שהירושלמים יחששו מראש עיר שיהיה שבוי בידיהם של הפוליטיקאים. זה היה ונותר הקלף החזק של ברקוביץ''. הוא יליד העיר, אדם שצמח מלמטה ולא הוצנח. הוא הצהיר בפני התושבים במשך כל הקמפיין שמחויבותו היא להם ולעיר עצמה, ולא למי שמסייע לו להיבחר.

אם זה לא הספיק שהסיבוב הראשון בעיר ירושלים היה בזוי (וכלל ביטויים כמו "גרגמל", "בוגד", "שמאלן"), קרבות הבוץ התרחבו החל ממוצאי שבת. שר הפנים אריה דרעי תקף את ברקוביץ' כשהוא מכנה את המהלכים שלו "השטן הוציא צו 8 וגייס את כל גייסותיו". כעבור פחות מיממה דרעי שיגר מעין-התנצלות רפה.

עוד ביום ראשון פנתה תנועת התעוררות של ברקוביץ' לראש הממשלה נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לנטרל את שר הפנים דרעי מסמכויותיו כשר הפנים בנוגע לעיר ירושלים. לדבריהם, דרעי היה מעורב באופן עמוק בקמפיין של ליאון, לרבות במהלך יום הבחירות בסיבוב הראשון. בנוסף, סיעת התעוררות של ברקוביץ' ביקשה להאריך את שעות ההצבעה בחלק מן הקלפיות באיזור גילה מכיוון שהיו שם עומסים חריגים לפני שבועיים, אך לטענתם דרעי בתפקידו כשר הפנים חוסם את המהלכים בשל הטיה אישית שלו לכיוונו של משה ליאון.

אולם השאלה הגדולה ביותר, לקראת ההצבעה ביום ג' בירושלים היא האם החרדים החסידים, מן הפלגים המסונפים לאגודת ישראל (להבדיל מן הליטאים של דגל התורה), יבחרו להישאר בבית ביום הבחירות או ינועו בהמוניהם לקלפיות.

שלוש פעמים, לא פחות, התראיין ביום ראשון משה ליאון ברדיו קול חי, במשך שמונה שעות שידורים בלבד. כך ציינו באתר סיקור התקשורת אייס. רדיו קול חי, נחשב לרדיו הבית של תנועת ש"ס. מנגד, בעיתון המודיע, אותו קוראים החסידים, לא הייתה עד היום קריאה לצאת ולהצביע לליאון. מכלל הן, מניחים את הלאו.

אם החסידים ישארו בבית ולא יגיעו לקלפיות, עופר ברקוביץ' עשוי לנצח עם הקהלים החילונים והמסורתיים. ליאון, כך אומרים פרשנים בירושלים, יתקשה להגיע ראשון אם רק הליטאים, ש"ס ומי שמקשיב למפלגת הבית היהודי יבחרו בו.

ירושלים היא לא הזירה החמה היחידה. להלן הערים שבהם הקרוב על הראשות צמוד מאוד:

רעננה - עלו לסיבוב השני ממלא מקום ראש העיר, איתן גינזבורג, הנתמך על ידי מפלגת העבודה, והעיתונאי לשעבר חיים ברוידא. גינזבורג, הומו מוצהר, ספג בימים האחרונים עלבונות בנוגע לאורח חייו. בין השאר הפיצו אנשים ברחבי העיר הפחדות ואזהרות כאילו גינזבורג יציף את מערכת החינוך של העיר בהטפה לאורח חיים להט"בי.

רמת השרון- ימים ספורים לפני ההצבעה נתלה ראש של חזיר על שער בית הכנסת הספרדי הותיק בעיר. הדבר עורר חלחלה וגינויים מכל הצדדים. ביום שישי אחר הצהריים, התכנסו כ-200 איש בכיכר הסמוכה לעירי יה כדי להפגין נגד המעשה ולקרוא לחקירה מהירה. במקום נכחו ראש העיר אבי גרובר, המתמודד מול רוני בלקין. בסיבוב הראשון חסרו לגרובר 4 קולות בלבד כדי לחצות את רף 40%. גרובר מכהן כראש העיר מזה שנתיים לאחר מערכת בחירות מיוחדת שנערכה בעיר כאשר ראש העיר הקודם, איציק רוכברגר, הועבר מתפקידו מאחר שנאלץ לעמוד למשפט פלילי (בו הורשע).

רמת גן- הסיבוב הראשון היה סוער, מלא בהשצמות, כעסים ועוינות והסתיים בתיקו, כמעט. 28% לשאמה הכהן, שגריר ישראל ל-OECD לשעבר ו-27% לראש העיר המכהן, ישראל זינגר. לקראת הסיבוב השני, הצטרפו חברי מועצה צעירים, ליעד אילני ורועי ברזילי לתמוך בשאמה הכהן. חברי מועצה ותיקים, משה רווח ואביהוא בן משה הודיעו על תמיכה בזינגר. גם שן זה צפוי להיחתך על חוט השערה.

בת-ים- מערכת הבחירות זכתה לחשיפה רבה בשל סרטון וידאו התמיכה ששיגר ראש הממשלה נתניהו ביממה האחרונה לפני הסיבוב הראשון לראש העיר המכהן, יוסי בכר. הדבר הקפיץ את חברי הכנסת ושרי הליכוד שעבדו קשה כדי שצביקה ברוט, לשעבר עיתונאי ידיעות אחרונות ולשעבר דובר קמפיין טראמפ בישראל - יזכה בראשות העיר. הסיבה שנתניהו בחר בבכר, היתה ככל הנראה עדכון שקיבל מאחד מאנשי צוותו שברוט מסתייע בעד המדינה שלמה פילבר (דבר שהוכחש על ידי ברוט ופילבר, שמעולם לא נפגשו). נראה שלקראת הסיבוב השני החליט נתניהו לסכור את פיו.

ראשון לציון- העיר ה-4 בגודלה בארץ, מתמודד ראש העיר המכהן, דב צור, כאשר עננת חשוד בפלילים ממשיכה לרחף מעליו בכל עת. מול רץ רז קינסטליך, והוא זוכה לתמיכת ראש העיר המיתולוגי של ראשון לציון, מאיר ניצן, כמו גם ליאל אבן זהר ומוטי עג'מי שהתמודדו מולו בסיבוב הראשון. גם בראשון לציון, כמו בערים גדולות אחרות, השאלה הגדולה היא כמה אנשים יגיעו מחר לקלפיות.

ערים מעניינות נוספות בהן מתקיים סיבוב שני: אום אל-פאחם, אילת, בית ג'אן, הוד השרון, טירת הכרמל, יהוד-נווה מונסון, כפר סבא, מעלות תרשיחא, פרדס חנה כרכור, צפת, קדימה צורן, קריית טבעון, קריית שמונה וראש העין.