מכה לתעשייה: ועדת ההיצף ממליצה לא להגביל את יבוא המלט

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: "זה יום שחור לתעשייה הישראלית"

שרגא ברוש / צילום: אסף שילה
שרגא ברוש / צילום: אסף שילה

חברי הוועדה המייעצת לשר הכלכלה והתעשייה להיטלי היצף דחו הערב (ה') ברוב גדול את ההמלצה של הממונה על היטלי הסחר דני טל להטיל היטל היצף על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון.

מדובר בהחלטה שמרעה את מעמדה של היצרנית מלט הר טוב שליד בית שמש, שביקשה מהמדינה כבר לפני זמן רב לרסן את יבוא המלט שנמכר בארץ במחירים נמוכים יותר מהמחירים שבהם הוא נמכר בארצות שבהן הוא מיוצר. מצב זה, כך הזהירה בעבר מלט הר טוב, חושף אותה לסכנת סגירה, תוך פיטורי 120 עובדיה.

הוועדה המייעצת בראשות עו"ד דוד ויניצקי קיימה במהלך השבועות האחרונים שורה של דיונים במטרה להתכנס להמלצה שתועבר לשר הכלכלה, אלי כהן אם להטיל היטל על יבוא המלט כפי שהמליץ הממונה על היטלי הסחר, או לדחות אותה.

במסגרת הדיונים נדונו עמדותיהם של הגופים והגורמים שמעורבים בנושא, לרבות יבואני המלט; נציגי היצרניות בחו"ל; הממונה על ההגבלים העסקיים; אגף התקציבים במשרד האוצר; ההסתדרות הכללית; התאחדות התעשיינים ועוד.

היום, בעת שהוועדה התכנסה לדיון האחרון בסוגיה, מאות מעובדי תעשיית המלט בישראל הפגינו מול משרד הכלכלה בירושלים. הם הזהירו כי החלטה שלא תגביל את יבוא המלט בתנאי היצף תוביל לגל פיטורים בתעשייה הישראלית ולתלות עתידית של המשק הישראלי במלט מיובא, שמחירו יעלה.

גם הממונה על היטלי הסחר הזהיר בחוות דעת שחיבר בתום חקירה שנמשכה יותר משנה, כי עם התעוררות השווקים ביוון ובטורקיה, ועליית הביקושים למלט בסוריה- לקראת שיקומה בעקבות מלחמת האזרחים הממושכת יובילו לעליית מחירים. כך, נציגי יצרנית המלט הגדולה לה פרג' הולסים, שממנה מיובא מלט שנמכר בארץ במחירי היצף סירבו להתחייב על כך שישמרו על מחירים נמוכים לאורך זמן.

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין ואגף התקציבים במשרד האוצר התנגדו בנחרצות להטלת ההיטל שביקשה מלט הר טוב. זאת בזמן שבנוסף לממונה על היטלי הסחר, גם התאחדות התעשיינים וההסתדרות הכללית תמכו בהטלת ההיטל.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש הגיב הערב על ההחלטה ואמר כי "זה יום שחור לתעשייה הישראלית. הוועדה נותנת יד להפרה בוטה של חוקי הסחר הבינלאומיים ומסכימה למסחר לא הוגן ובכך- היא הופכת את ישראל ל'פח הזבל' של העולם. ראוי שהעובדים הישראלים יבינו שאם שר האוצר, משה כחלון ושר הכלכלה, אלי כהן יקבלו את המלצת הוועדה ולא יטילו היטל היצף- הרי שלמעשה הם יחליטו על חיסול התעשייה הישראלית ועל הפקרת עובדיה".

מחברת מלט הר טוב נמסר: "ההמלצה האומללה של הוועדה תרשם לדראון עולם על חבריה. זוהי יריקה בפרצופה של מדינת ישראל והתעשיה הישראלית וזאת ממניעים פופוליסטיים פסולים. התוצאה תהיה עגומה: פקידי האוצר מעודדים יבואנים לרמות את הקהל הישראלי ע"י מתן הנחות גדולות בטווח הקצר ובכך להרוס את תעשיית המלט הישראלית ולחסל את מפעל הרטוב ולאחריה יעלו המחירים לשמיים. מדינת ישראל היא מדינת חוק וע"פ החוק אסור להציף ולא משנה אילו מטרות פוליטיות או פופוליסטיות מנסים לקדם."