בראשונה: ארה"ב הצביעה נגד החלטת או"ם שקוראת לסגת מהרמה

העצרת הכללית קיבלה את ההחלטה ברוב מוחץ: רק ישראל וארה"ב הצביעו נגדה; 151 הצביעו בעד, 14 נמנעו • מדובר בהחלטה טקסית, נטולת שיניים וממילא בלתי מחייבת, שמתקבלת מדי שנה • שגריר ישראל באו"ם: הארגון צריך לדון במלחמת האזרחים בסוריה

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

בפעם הראשונה, הצביעה אמש (ו') ארה"ב נגד החלטת העצרת הכללית הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ולבטל את הסיפוח בפועל של הרמה. מדובר בהחלטה טקסית, נטולת שיניים וממילא בלתי מחייבת, שהעצרת מקבל מדי שנה. ארה"ב נמנעה בהצבעות הקודמות.

בעצרת או"ם אין לארה"ב זכות וטו, כמו במועצת הביטחון, והעצרת קיבלה את ההחלטה על "רמת הגולן הכבושה" ברוב מוחץ: רק ישראל וארה"ב הצביעו נגדה; 151 מדינות הצביעו בעד ו-14 נמנעו.

כמה שעות לפני ההצבעה, הודיעה השגרירה היוצאת של ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, על כוונת וושינגטון להצביע נגד ההחלטה: "אם ההחלטה הזו התקבלה אי פעם על הדעת, היום בוודאי שאין בה שום הגיון. זו החלטה שבבירור מוטה נגד ישראל... יתר על כן, מעשי הזוועה של המשטר בסוריה נגד אזרחיו מראים בעליל שהמשטר בדמשק אינו ראוי לקיים שליטה באזור".

ההחלטה קובעת שהכרזת ממשלת ישראל ב-1981 להחיל את החוק הישראלי ואת שלטון ישראל על "הרמה הכבושה" היא "בלתי חוקית... מנוגדת לחוק הבינלאומי, וממילא "בטלה ומבוטלת".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, קידם בברכה את הצבעת ארה"ב ואמר, שהיא מעידה על "שיתוף הפעולה החזק בין שתי המדינות".

"הגיע הזמן שהעולם יבחין בין אלה שמייצבים את האזור לבין אלה שזורעים בו טרור", אמר דנון. "... או"ם צריך לעסוק במלחמת האזרחים בסוריה, לא בהחלטות חסרות משמעות שלא ישפיעו על ריבונותה של ישראל ברמת הגולן".

בחודשים שחלפו לחצה ישראל על הבית הלבן להכיר בסיפוח בפועל של הגדה לישראל, על פי כמה דיווחים. נציגי ישראל טענו, שמלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה נותנת תוקף לטענות ישראל שרמת הגולן חיונית לבטחונה.

בספטמבר השנה אמר שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, כי הוא מצפה שרמת הגולן תישאר תמיד בשליטת ישראל . כדבריו: "אינני יכול להעלות בדמיוני מצב שבו רמת הגולן לא תהיה חלק מישראל לנצח נצחים".

אך חודש קודם לכן, אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ו בולטון, בעת ביקור בישראל, כי לא התנהלו שום דיונים על הכרה אמריקאית בריבונות ישראל על רמת הגולן. "ברור שאנו מבינים את טענת ישראל שהיא סיפחה את הרמה - אנו מבינים את עמדתה - אך בשלב זה לא חל כל שינוי בעמדת ארה"ב בסוגיה זו".