הורשע פקח רשות האוכלוסין וההגירה שניצל מידע פנים וסירסר בנתינה זרה

דורון בריבו היה עובד רשות האוכלוסין וההגירה בין השנים 2009 ועד 2013 ובמסגרת תפקידו, ניצל את הגישה שיש לו למאגר המידע של רשות האוכלוסין ("מערכת אביב"), המכיל מידע ופרטים אישיים על האוכלוסייה בארץ

מבקשי מקלט ברשות ההגירה והאוכלוסין / צילום: איל יצהר
מבקשי מקלט ברשות ההגירה והאוכלוסין / צילום: איל יצהר

עובד רשות האוכלוסין, דורון בריבו, נשלח ל-12 חודשי מאסר בפועל לאחר שהשתמש במידע שלא כדין ממאגר המידע של הרשות, סירסר בעובדת זרה שנקלעה למצוקה כלכלית, סייע לבת דודה של רעייתו לעקוב אחר נסיעותיה לחו"ל של אישה, שהיא חשדה כי מנהלת רומן עם בעלה, וכן סיכל מבצעים של רשות האוכלוסין על ידי הודעה לשני אחיו ולחבריו כי הרשות עומדת לפשוט על עסקים באילת לצורך איתור עובדים זרים.

בכך קיבל ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע ערעור שהגישה הפרקליטות בעניינו של בריבו, שהודה והורשע במסכת עבירות הפרת אמונים וסרסרות לזנות, אך נשלח ל-6 חודשי מאסר בלבד על ידי בימ"ש השלום.

בין השנים 2009 ועד 2013 עבד בריבו כפקח ברשות האוכלוסין וההגירה - שתפקידה הסדרת העסקתם ומעמדם של העובדים הזרים בארץ. במסגרת תפקידו, ניצל בריבו את הגישה שיש לו למאגר המידע של רשות האוכלוסין ("מערכת אביב"), המכיל מידע ופרטים אישיים על האוכלוסייה בארץ, מסר מידע מהמאגר לנתינה זרה שהייתה שוהה בלתי חוקית בנוגע למצב הטיפול בבקשתה לקבלת מעמד בארץ, ובהמשך ניצל את מצוקתה הכלכלית וסרסר בה לעסוק בזנות עם עובדים זרים בתמורה לכסף, שאת מחציתו העביר לנתינה הזרה ומחציתו שלשל לכיסו.

במקרים אחר, סיכל בריבו מבצעים יזומים של רשות האוכלוסין, בכך שהודיע לקרובי משפחה ולמכרים על פעילויות מתוכננות לאיתור נתינים זרים השוהים בארץ ללא רישיון ובכך סייע להם למנוע מעצרם של עובדים זרים המוחזקים אצלם. במקרה נוסף, סייע בריבו לבת דודה של רעייתו לעקוב אחר אישה אשר היא חשדה כי הנה המאהבת של בעלה. בריבו סיפק לבת הדודה מידע על יציאותיה וכניסותיה של אותה אישה לישראל, על מנת שתוכל להשוות את המידע לנסיעותיו של בעלה בחו"ל.

מעשים המערערים את יסודות הדמוקרטיה

בריבו הודה בבית משפט השלום בבאר שבע בכל העבירות שיוחסו לו בשבעה אישומים שונים, ונגזר עליו עונש של עבודות שירות בלבד. על כך הוגש ערעורה של פרקליטות מחוז דרום (פלילי), באמצעות עו"ד תהילה גלנטה, שביקשה להחמיר בעונשו ולהשית עליו עונש מאסר מוחשי וממשי מאחורי סורג ובריח, כאשר לטענת הפרקליטות, "בעבירות הפרת אמונים, כמו בעבירות שוחד ועבירות שחיתות שלטונית, אין לחרוג ממדיניות הענישה המחמירה הכוללת מאסר מאחורי סורג ובריח, לרבות משיקולי שיקום, שכן מרבית המעורבים בעבירות אלה אינם 'עבריינים מועדים', אלא אנשים נורמטיביים וחסרי עבר פלילי שאינם עבריינים 'טעוני שיקום', והסיכון שיחזרו לבצע עבירות בכלל, ועבירות מהסוג שבגינו הורשעו בפרט- נמוך ממילא. לכן, בעבירות כאלה יש ליתן כאמור משקל מכריע לשיקול של הרתעת הרבים, בבחינת 'למען יראו וייראו'".

השופטת רויטל יפה- כ"ץ קיבלה כאמור את עמדת הפרקליטות וגזרה על ברובי עונש מאסר בפועל של 12 חודשים.

השופטת ציינה, כי "המשיב (ברובי, א' ל"ו) הורשע בביצוע עבירות חמורות של מרמה והפרת האמונים, שיבוש מהלכי משפט ופגיעה בפרטיות, וגם בעבירות של הבאת אדם לידי זנות וסרסרות, שבוצעו אגב תפקידו במשרה ציבורית. מעשי הפרת האמונים והעבירות שנלוו להם, שחזרו על עצמם לאורך תקופה לא מבוטלת וכלפי מספר "מקורבים", מערערים את יסודותיה של השיטה הדמוקרטית ופוגעים באמון הציבור ברשויות ובפועלים מטעמם. בצדק קבע בימ"ש השלום, כי מנסיבות מעשיו של המשיב נשקף זלזול מופגן בזכותם של אנשים לפרטיות, היעדר הפנמה של חובת הסודיות, כשל ערכי עמוק ומשמעותי, והכשלת פעולות הרשות לגבי אחיו והמקורבים לו, אך נדמה שביהמ"ש לא נתן את המשקל הראוי לאמירות אלה, ובמיוחד לא נתן את המשקל הראוי לכשל העמוק שהפגין המשיב במעשים נשוא האישום השביעי. כאמור, באישום זה ניצל המשיב את מצוקתה של המתלוננת המשתייכת לקבוצה מוחלשת בחברה; ניצל את חולשתה לטובתו האישית, תוך שהוא מודע לכך שבחירותיה והחלטותיה ייעשו על רקע אילוצי הישרדותה ועל רקע האמון שנתנה בו בשל מעמדו.

עזר לבת דוד של רעייתו לעקוב אחר בעלה

כתב האישום בו הודה ברובי כלל שבעה אישומים, המגוללים שבעה אירועים בהם ניצל לרעה את תפקידו וסמכותו.

במסגרת האישום הראשון הודה ברובי, כי ביום באפריל 2013, פנתה אליו איריס לוגסי, בת דודתה של רעייתו, ועל רקע חשדה, כי בעלה יצא עם אישה אחרת לחו"ל, ביקשה ממנו לבדוק באם אותה אישה עזבה את הארץ בזמן שבעלה שהה בחו''ל. בריבו ביצע את הבדיקה המבוקשת ומסר לאיריס את כתובתה ומועדי יציאותיה וכניסותיה לארץ של האישה האחרת.

בריבו ביצע, במספר הזדמנויות, בדיקות נוספות במאגר עבור חברים או אחים של מכרו, יוסף אבו אלקיעאן וכן ביצע בירור במאגר גם עבור אניטה כהן (דודתה של אשתו, אשר שלחה למכשיר הטלפון הנייד שלו כתובת ומספרי טלפון של גב' בשם זיזל בן משה על מנת שיבדוק אם המדובר בנתונים עדכניים. הוא ביצע בדיקה זו אך לא הצליח להשיג כתובת מעודכנת, ויידע את אניטה בכך).

על פי האישום השני (שיוחס לבריבו ולאיציק אחיו), הודה בריבו כי במסגרת תפקידו, השתתף בפעולות מבצעיות של רשות ההגירה באילת, ואגב כך קיבל לידיו, מבעוד מועד, את מועדי פעילויות האכיפה המתוכננות לתפיסת עובדים זרים הנמצאים בניגוד לחוק באזור אילת. עוד הודה, כי אחיו איציק, הפעיל עסק לספורט ימי באילת, ובין השנים 2007 - 2013 העסיק איציק עובד זר כפועל ניקיון בביתו, ללא אישור העסקה כדין. לאחר שאותו עובד זר עוכב על ידי נציגי רשות ההגירה במרץ 2013, בשל שהייתו הבלתי חוקית, העסיק איציק עובד זר אחר תחתיו.

בריבו הודה, כי התריע בפני אחיו על מועדי פעילויות מבצעיות של רשות ההגירה באילת, והזהירו מפני פעולות אכיפה באזור מגוריו ובאזור עסקו. מידעים אלה הועברו ע"י איציק לעובדים הזרים שהעסיק.

לעיתים, היה העובד הזר עצמו מתקשר אל בריבו ומאמת את נכונות המידע שקיבל מאיציק, ולעיתים היה בריבו מעביר מידע בדבר המועד המתוכנן לביצוע פעילויות מבצעיות, ישירות לעובד הזר, ואף היה מבקש ממנו לעדכן את אשתו. העובד הזר היה מודיע לאשתו ואף מפיץ את הידיעה על הגעת צוותי פיקוח בקרב עובדים זרים נוספים. בריבו גם עדכן את אחיו ואת העובד הזר בכל ביטול, דחייה וסיום פעילותה המבצעית של הרשות.

גם אשתו של העובד הזר נהגה להתקשר לאיציק ולוודא נוכחותם של פקחי ההגירה באילת, ואיציק השיב לה על כך.

על פי האישום השלישי (גם אישום זה יוחס לבריבו ולאחיו איציק), סייע בריבו באותו אופן גם לרפי דריאן, חברו של איציק, שהפעיל עסק לספורט ימי באילת, ובעסקו נתפס עובד זר.

מהאישום הרביעי (אשר יוחס לבריבו ולאחיו גבריאל) עולה, כי גם גבריאל, שהנו הבעלים של מכבסה באילת והעסיק בה עובד זר, קיבל התראות מבריבו על פעולות אכיפה מתוכננות באזור עסקיו ומקום מגוריו.

כל עשה בריבו גם על פי האישום החמישי הנוגע לחברו יהודה מזרחי, שהינו בעל חברת כוח אדם באילת ואשר העסיק עובדים זרים.

במסגרתו של האישום השישי הודה בריבו כי העביר לקרוב משפחתו, אהרון שלום, במספר הזדמנויות מידע על הבעלים של רכבים, ומספרי תעודות הזהות שלהם. לצורך כך, פנה בריבו אל השוטר יהושע צפוני, וביקש ממנו לבצע את הבדיקה עבורו, תוך שהוא מציג מצגי שווא בפניו, לפיהם פנייתו אליו היא ב"חסות" הרשות וכי הנתונים דרושים לו לצורך ובמסגרת עבודתו (בדיקת נוכחותם של עובדים זרים מתאילנד ברכבים שאת מספרי הרישוי שלהם מסר לו). על יסוד מצגי שווא אלה, ומתוך האמון שניתן במשיב ובתפקידו, ביצע יהושע את הבדיקות ומסר לו את ממצאיהן; בריבו העביר את תוצאות הבדיקות לידי אהרון.

האישום השביעי מתייחס לניצול מצוקתה של עובדת זרה אשר פנתה אליו לסיוע וכן ביקשה ממנו הלוואה, וסרסרות בה לזנות. בריבו הציע לעובדת הזרה במספר הזדמנויות והציע לה לקיים יחסי מין עם עובדים זרים מתאילנד בתמורה לכסף. בתמורה ליחסי המין שקיימה, גבה בריבו מהעובדים הזרים סך של 500 שקל, ומסר למתלוננת מתוכם סכום של 250 שקל, כאשר את היתרה נטל לעצמו.

על הרקע הזה הורשע בריבו במספר עבירות של הפרת סודיות (האישום הראשון); במספר עבירות של מרמה והפרת אמונים (האישומים הראשון, השני, השלישי, הרביעי, החמישי והשישי); במספר עבירות של שיבוש מהלכי משפט (האישומים השני השלישי הרביעי והחמישי) במספר עבירות של מרמה בנסיבות מחמירות (האישום השישי) ובעבירות של הבאת אדם לידי עיסוק בזנות ו-סרסרות למעשה זנות (האישום השביעי).