שוער נבחרת ישראל אריאל הרוש לא יאלץ לשלם לבית"ר י-ם כ-450 אלף שקל

חיובו של הרוש בדמי השבחה בוטל על ידי ביהמ"ש העליון • זאת משום שהחיוב שנקבע על ידי המוסד למעמד השחקן, נעשה מבלי שהשוער היה נוכח בהליך שהתקיים בפני המוסד

אריאל הרוש / צילום: שלומי יוסף
אריאל הרוש / צילום: שלומי יוסף

הפסד נוסף למועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, הפעם במגרש המשפטי-כלכלי. בית המשפט העליון קבע כי שוער נבחרת ישראל והפועל באר-שבע אריאל הרוש, לא יאלץ לשלם למועדון שבו גדל דמי השבחה בסך כ-450 אלף שקל, שנפסקו על ידי "המוסד למעמד השחקן" בהתאחדות לכדורגל לאחר שהרוש עזב את הקבוצה בשנת 2014.

בכך, דחה שופט ביהמ"ש העליון דוד מינץ בקשת רשות ערעור שהגישה בית"ר על פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בת"א (השופטת יהודית שבח), שבו בוטל פסק בוררות של עו"ד חנוך קינן, מהמוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל. זה האחרון, קיבל את תביעתה של בית"ר לאכוף על הרוש את פסיקת הוועדה למעמד השחקן.

החלטת המוסד למעמד השחקן נגועה בפגם היורד לשורשו של הליך

בהחלטתו, קבע השופט מינץ כי בצדק הורה ביהמ"ש המחוזי על ביטול פסק הבוררות של הבורר עו"ד חנון קינן. זאת, בעיקר, מכיוון ששוער נבחרת ישראל, לא נטל חלק בהליך שהתקיים לפני המוסד למעמד השחקן של ההתאחדות לכדורגל בישראל.

פגם זה קבע השופט דוד מינץ - "יורד לשורשו של עניין ושל ההליך ואינו ניתן לריפוי, אף אם ניתנה למשיב (אריאל הרוש - מ' ש') זכות טיעון לפני הבורר".

השופט מינץ הוסיף, כי מסקנה זו מקבלת משנה תוקף ותימוכין חד-משמעיים נוכח הסעד שביקשה בית"ר, והוא כאמור אכיפת החלטת המוסד למעמד השחקן על הרוש, מבלי שהוא היה צד לאותו הליך.

השופט מינץ דחה את טענתה של בית"ר לפגיעה במעמדו של מוסד הבוררות בהתאחדות לכדורגל, והאוטונומיה אשר ניתנה למוסדות השיפוטיים והמעין שיפוטיים בענף הכדורגל.

לדבריו, כבודם של מוסדות ההתאחדות לכדורגל במקומם מונח. אולם, "אין למוסד, מכובד ככל שיהיה, רשות להתעלם מעקרונות יסוד של הליך משפטי, כגון מתן זכות טיעון של בעל דין לפניו". "אדרבה", מטעים מינץ, "ביקורת שיפוטית על החלטות מסוג זה, אך מחזקת את מעמדו של מוסד הבוררות".

בכך, כנראה, באה לסיומה אחת מהסגות הכי ארוכות בשוק ההעברות של הכדורגל הישראלי. שהחלה נזכיר בשנת 2014, עם החלטת הוועדה (המוסד) למעמד השחקן של ההתאחדות לכדורגל לחייב את מכבי נתניה (הקבוצה בה שיחק לאחר שעזב את בית"ר) או את השוער - בתשלום דמי השבחה (דמי אימון) לבית"ר ירושלים בסך 450 אלף שקל עבור המעבר. המשיכה בשנת 2017, במסגרת הליך בוררות שקיימה בית"ר לפני המוסד לבוררות של ההתאחדות. והסתיימה בשני הליכים משפטיים, אשר ביטלו הלכה למעשה את החלטת בורר ההתאחדות לאכוף על הרוש את החלטת המוסד למעמד השחקן.