תלונה על הטרדות מיניות והסתבכות בכיר בפלילים: כל הפרשות שמטלטלות את התעשייה האווירית

ל"גלובס" נודע כי שתי צעירות התלוננו נגד בכיר במערך השיווק של התע"א, ששוהה בהודו, וטענו כי הטריד אותן מינית • תלונה זו מצטרפת לשורת פרישות מסתוריות של בכירים בחברה ולחקירות פליליות סביבה

המלט הרון/צילום: תעשייה אווירית
המלט הרון/צילום: תעשייה אווירית

בזמן שהתעשייה האווירית נמצאת בצומת חשוב לקראת רפורמות שאמורות לשפר את מצבה תוך שינויים נרחבים בצמרת החברה - שורה של אירועים חריגים שאירעו במהלך התקופה האחרונה, אשר נחשפים כאן לראשונה, מטלטלת את מערך השיווק שלה.

ל"גלובס" נודע כי בכיר במשלחת של התעשייה האווירית בהודו הוחזר באחרונה לבירור מקיף במשרדי החברה בארץ, בעקבות תלונה של שתי צעירות ישראליות על כך שנפלו קרבן להטרדות מיניות מצדו. במסגרת הליכי הבירור שנעשו לבכיר ונמשכו כחודשיים, הנהלת התע"א החליטה להתיר את חזרתו לתפקידו בהודו.

הפרשייה, שהתע"א הקפידה לשמור בסוד, החלה לפני מספר חודשים כששתי הצעירות התייצבו בשגרירות ישראל בניו דלהי ומסרו את עדותן על מעשיו לכאורה של הבכיר. ל"גלובס" נודע כי בעקבות עדות זו, הנהלת התע"א עודכנה בפרטים, כמו גם משטרת ישראל שעדיין חוקרת את החשד.

הודו נחשבת לאחד מאזורי הפעילות המרכזיים של התעשייה האווירית בעולם ולחלק משמעותי מצבר ההזמנות שלה. עסקאות רבות שלה יצאו אל הפועל בזכות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם הצבא ההודי.
כך, בחודש שעבר החברה דיווחה על שתי עסקאות ענק בשוק ההודי, לשדרוג מערכי ההגנה האווירית של צבא הודו ומכירת מערכות הגנה לספינות קרב, בהיקף כולל של כ-1.4 מיליארד דולר. שתי עסקאות אלה מתווספות לעסקאות אחרות, למכירת מערכות הגנה מסוג ברק 8 להודו, בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר.

תפקידה של המשלחת שהחברה מחזיקה בהודו הוא לקדם ולחזק את האינטרסים שלה מול גורמי הרכש המקומיים, תוך קידום של פעולות לשיווק מוצרים. לפי התוצאות העסקיות של החברה בהודו בעת האחרונה, ניכר שהנהלת החברה שבעת רצון מפעילות השיווק שנעשית בה בשנים האחרונות.
גורם בחברה הסביר את ההחלטה לאפשר את שובו של הבכיר לתפקידו במשלחת בהודו. הסיבה העיקרית היא שגם משטרת ישראל לא קבעה מגבלות כלשהן על התנהלותו.

"ברגע שהתקבלו אינדיקציות לחשדות נגדו, הבכיר הוחזר לארץ ושאלו אותו שאלות. הוא אמר שלא היו דברים מעולם, והוחלט לאפשר את שובו להודו לאחר שהוא קיבל מהנהלת החברה את ההכשרים לכך", אמר אותו גורם.

 הפרשות המטרידות סביב תע"א
  הפרשות המטרידות סביב תע"א

"הוא נעלם בנסיבות מאוד מוזרות"

אלא שזאת לא הפרשייה היחידה שעליה מדברים במהלך החודשים האחרונים בחדרי חדרים בתעשייה האווירית ובמינהל השיווק שלה. ל"גלובס" נודע כי מזה שלושה חודשים בכיר אחר במערך השיווק של החברה נעדר מהעבודה. לטענת גורם בחברה, "הוא כאילו נעלם מתחת לאדמה, בנסיבות מאוד מוזרות".

בדיקת "גלובס" העלתה כי הבכיר, שמשמש בתפקיד של סגן סמנכ"ל שיווק, נעדר בנסיבות שנכפו עליו בשל חקירת משטרה שמתקיימת בעניינו ובמסגרתה מיוחסים לו חשדות למעורבות בפלילים, בקשר לאי סדרים לכאורה בהתנהלותו.

בלי כל קשר לאירוע זה, באחרונה סגן סמנכ"ל שיווק אחר בחברה התפטר באופן מפתיע וזאת, רק תשעה חודשים לאחר שמונה לתפקיד. מדובר בעובד ותיק בשורות החברה, שמילא במשך שנים ארוכות מגוון של תפקידים ביחידות השונות שלה, לרבות בחו"ל. גורם בחברה הסביר כי הבכיר החליט לפרוש משורות תע"א מסיבות אישיות.

בתוך כך, נודע כי גם מנהל משלחת התע"א לקולומביה עתיד לסיים בקרוב את תפקידו מסיבות מקצועיות, ולשוב לארץ. הבכיר החל את כהונתו בתפקיד זה לפני פחות מחצי שנה. תע"א מקיימת פעילויות רבות בקולומביה, בעיקר מסביב לעסקאות שהחברה עשתה בעבר במדינה, ובמרכזן מכירה של מטוסי כפיר מתוצרתה ומטוסי תדלוק. גורמים בכירים התייחסו לצבר המקרים שמתרחש במערך השיווק שלה, ואמרו כי מדובר ב"צירוף מקרים אומלל" שאין בו כדי להעיד על משבר ערכי שפוקד אותו.

גורם בחברה שיבח את תפקודו של מערך השיווק, שאותו מוביל סמנכ"ל השיווק, יוסי אלפסי. לדבריהם, לחלק גדול מצבר ההזמנות המשמעותי של תע"א, שהיקפו מעל 12 מיליארד דולר, ניתן לייחס לפעילות מאומצת שמובילי אנשי מערך השיווק.

עיתוי גרוע מבחינת התעשייה האווירית

פרשיות אלה, שנחשפות כאן לראשונה, מתווספות לאירוע חמור מלפני כחודש וחצי. אז, חוקרי יחידת להב 433 של המשטרה עצרו אב ובנו בחשד למעורבות בעבירות שוחד והבטחת טובות הנאה לעובדים בתעשייה האווירית, בתמורה לקידום זכייתם במכרזים שמקיימת החברה.

השניים עוסקים בייצור רכיבים הקשורים לתכניות פיתוח של אמצעי לחימה ושל מוצרים אחרים בתע"א - והחברה מתקשרת איתם מעת לעת כקבלנים חיצוניים. ימים אחדים לאחר מעצרם של השניים, המטרה עיכבה לחקירה חמישה עובדים בתע"א בחשד למעורבות בפרשת השוחד.

בחודש מרץ 2017 התע"א עלתה לכותרות במסגרת חקירת שחיתות שהובילה המשטרה, וכללה מעצרים רבים בחברה. בין העצורים, גם חבר הדירקטוריון לשעבר, תא"ל (במיל') אמל אסאד וחברי ועד. במסגרת החקירה, נגבו עדויות ממאות עובדים בתע"א, אודות חשדות לסחיטה ואיומים מצד חלק מחברי הוועד. המשטרה העבירה את ממצאי החקירה לעיון ולהכרעת פרקליטות המדינה.

יצוין כי התע"א נמצאת בתקופה רגישה, ועומדת לפני שינויים נרחבים במבנה שלה. שינויים אלה כוללים גם את חידוש ההנהלה הבכירה של החברה, וזאת תוך החלפתם של סמנכ"לים מנהלי חטיבות רבים - באופן שגורם למתח רב בחברה מזה מספר חודשים.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "הנהלת החברה והדירקטוריון שלה פועלים בנחישות כדי לוודא שמירה על טוהר המידות בכל רמות החברה. בהתאם לכך, החברה נוקטת במדיניות של אפס סובלנות לחריגות, ותמשיך לפעול כך. לגופו של עניין, התע"א פועלת בנושאים שצוינו בכל הכלים שעומדים לרשותה בהתאם לחוק.

"אכן, כנגד אחד מסגני הסמנכ"ל מתקיימים הליכים פליליים בקשר לאי סדרים לכאורה בהתנהלותו ובהתאם לכך, מנהל זה יסיים את עבודתו בחברה. עניינו של הבכיר במשלחת התע"א בהודו נחקר על ידי המשטרה, שלא מצאה לנכון להטיל עליו מגבלות או תנאים מגבילים בשלב זה. התע"א פועלת בנושא זה בכל הכלים שעומדים לרשותה - בהתאם לחוק למניעת הטרדה מינית".