נציגת בנק ישראל על מחיר למשתכן: "המדינה משווקת קרקעות לא אפויות"

בדיון שהתקיים מוקדם יותר היום (ב') בוועדת השקיפות של הכנסת בראשות ח"כ סתיו שפיר בנושא מחיר למשתכן, אמרה ד"ר נטליה פרסמן ממחלקת המחקר של בנק ישראל כי במסגרת התוכנית, "נזרקים מכרזים בקרקעות שרק שוחררו לשוק, ואינן מותאמות לתוכנית עדיין, ולכן הזוכים נמצאים זמן ארוך באי וודאות"

שר האוצר משה כחלון בטקס חנוכת פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: אורי חודי
שר האוצר משה כחלון בטקס חנוכת פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: אורי חודי

בדיון שהתקיים מוקדם יותר היום (ב') בוועדת השקיפות של הכנסת בראשות ח"כ סתיו שפיר בנושא מחיר למשתכן, אמרה ד"ר נטליה פרסמן ממחלקת המחקר של בנק ישראל כי במסגרת התוכנית, "נזרקים מכרזים בקרקעות שרק שוחררו לשוק, ואינן מותאמות לתוכנית עדיין, ולכן הזוכים נמצאים זמן ארוך באי וודאות". בנוסף הזכירה פרסמן את דוח בנק ישראל לשנת 2017 שפורסם במרץ האחרון וכלל פרק על שוק הדיור, שבו נמתחה ביקורת על תוכנית מחיר למשתכן והסיכוי שתביא לייקור מחירי הדירות בשוק החופשי. "הביקורת שלנו לא השפיעה על מקבלי ההחלטות אבל בדו"ח שהוצאנו ועשה מהומות אין את כל הביקורת שיש לנו על התוכנית", ציינה.

בדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר כי אחד הכשלים בתוכנית הוא שהיא אינה פונה לאוכלסיית היעד שבהכרח זקוקה לה: "בגלל שאין בתוכנית קריטריון של גובה שכר והכנסה, היא לא מספקת דיור בר השגה ולא יעילה כלכלית. איך יכול להיות שהמדינה מרימה תוכנית בעלות של חמישה מיליארד שקלים בלי לבדוק את הנתונים הבסיסיים ביותר בנוגע לזהותם של הזוכים הפוטנציאלים ובדבר יכולתם של אזרחים מהעשירונים הנמוכים בישראל לעמוד בתנאי הסף. זה לא רציני" .

שפיר הוסיפה "חמישה מיליארד שקלים כבר הושקעו בתוכנית אך לא ניתן להבין למי באמת היא מסייעת. רק השבוע גילינו שרבים מהזוכים הם מהעשירונים עם ההכנסה הגבוהה ביותר במשק". ציינה שפיר, כאשר בדיון צוטטה הכתבה שפורסמה אמש במוסך הנדל"ן של גלובס על המשפחות שממתינות שנים לממש את זכייתן בהגרלת מחיר למשתכן אך סובלות מעיכובים בהוצאת היתר בנייה.

"התוכנית הזו פועלת ללא הגיון בסיסי - הקריטריון העיקרי, של גובה הכנסה למשתתפים בתוכנית , נעלם מהקריטריונים לזכייה וזה הופך את כל התוכנית הזו לחסרת רלוונטיות לאוכלוסיות שזקוקות לה באמת", אמרה שפיר.

נדב נחימוביץ, זוכה בשכונת נווה נרקיסים בראשון לציון אמר בדיון" אנחנו רק חשופים לשורה התחתונה, לא לשום דבר שמתנהל בין רמ"י לבין הקבלן. בזמן הזה אנחנו חיים בשכירות ומשלמים את מדד תשומות הבנייה שממשיך לעלות לנו סכומים נכבדים - ההתנהלות גורמת לזה שרבים פורשים כי לא יכולים להרשות לעצמם את התהליך הארוך. זכינו לפני שנה ומאז לא קרה שום דבר - הקבלן לא עונה, אין תשובות ואין שום תכנונים. הקבלנים לא מחוייבים לנו לתשובות ואנחנו תקועים בלי שום וודאות. יש תחושת ייאוש מאד מאד גדולה בקרב השוכרים, אנחנו ממשיכים לשלם שכירות ועשרות אלפי שקלים על מדד תשומות הבנייה, אני עצמי שוקל את צעדיי וחושב לפרוש מהתוכנית. אנחנו לא יודעים מה החסמים שגורמים לעיכובים הגדולים כל כך בביצוע ואין עם מי לדבר"

בסיכום הדיון אמרה שפיר " מגיע לציבור הישראלי לדעת האם התוכנית עובדת והאם היא יעילה. משרדי הממשלה צריכים את המידע הזה כדי שניתן יהיה לשפר תוכנית, להודות בטעויות ולנסות לשנות את התוכנית לטובת האזרחים. לא ייתכן שהמדינה לא יודעת כמה זכו וכמה פרשו, כמה דירות הופכות להשקעה, כמה מהזוכים נזקקים למימון נוסף ממשפחותיהם על מנת לרכוש דירה דרך התוכנית ועוד...בסכומים שמושקעים בתוכנית ניתן היה לבנות דירות לדיור ציבורי, להוריד את הלחץ בשוק השכירות באופן דרמטי במקום לממן הנחות לאנשים של מאות אלפי שקלים לאנשים שלפעמים לא זקוקים להנחות הללו כלל מבחינת עוצמתם ויכולתם הכלכלית".

עוד אמרה שפיר כי "המדינה יכולה הייתה לפעול באופן עמוק בהרבה ולהביא פתרונות רציניים בהרבה לאזרחי המדינה. התוכנית עלולה להגדיל את הפערים החברתיים- כלכליים בגלל שהיא מממנת הנחות עתק לאנשים עשירים בלי שום יכולת לבחון זאת. וגם למי שכן מגיעה ההנחה מצופה הליך גרוע, עקום ומייאש שלוקח זמן רב, ספוג בבירוקרטיה ארוכה ומייאשת, חוסר שקיפות והתעלמות מחברות פרטיות, מה שגורם לרבים מאד לפרוש מהתוכנית ולהצטער שלא קנו דירה בשוק החופשי"