סוף שהוא התחלה: אנלייבקס מתמזגת לתוך השלד הבורסאי ביובלאסט של דליה מגידו

חברת התרופות בראשות שי נוביק מפתחת טיפול נגד פעילות-יתר של מערכת החיסון - מוצר שעבר בהצלחה ניסוי שלב IIa באחת ההתוויות ועומד להיכנס לשני ניסויים נוספים במהלך 2019 • ביובלאסט, הנסחרת בנאסד"ק, לא הצליחה להציג תוצאות קליניות דרמטיות - ובהמשך התקשתה לגייס הון

שי נוביק / צילום: תמר מצפי
שי נוביק / צילום: תמר מצפי

חברת התרופות אנלייבקס, שמפתחת טיפול נגד פעילות-יתר מסוכנת של מערכת החיסון, הודיעה על כוונתה להתמזג לתוך חברת ביובלאסט , הנסחרת בנאסד"ק. ביובלאסט מפתחת טיפול במחלות נדירות, אבל מאז הנפקתה ב-2014 לא הצליחה לקדם את פעילותה. ביובלאסט מזנקת 17.

אנלייבקס: תעודת זהות
 אנלייבקס: תעודת זהות

שני הגופים הם ישראלים במקור: ביובלאסט הוקמה ומנוהלת על ידי ד"ר דליה מגידו (בעבר משקיעת הון סיכון בתחום הביומד ויזמית חברת אלקוברה, שגורלה היה דומה), ובאנלייבקס מכהן כיו"ר שי נוביק, שהוביל במשותף עם אברי הברון את חברת פרולור, שנמכרה לאופקו לפי שווי של 480 מיליון דולר.

ביובלאסט נסחרת היום לפי שווי של 4 מיליון דולר (אחרי שאיבדה כ-98% משוויה מאז הנפקתה ב-2014) ואילו שוויה של אנלייבקס עמד על כ-100 מיליון דולר בסבב הגיוס הפרטי האחרון שלה. במסגרת העסקה, בעלי המניות של אנלייבקס יקבלו 96% מהחברה. כמו כן נכלל בעסקה מנגנון לפיו אם ימוסחרו המוצרים של ביובלאסט לחברה אחרת, תתחלק כל תמורה מעסקה כזו באופן שווה בין בעלי המניות המקוריים של ביובלאסט לבין אנלייבקס.

בעקבות ההודעה עלתה מניית ביובלאסט 42% בקדם מסחר בנאסד"ק, לשווי חברה של כ-6 מיליון דולר. את העסקה ליווה עו"ד שי ברנוב ממשרד עורכי הדין זיסמן אהרוני גייר ושות' (ZAG S&W).

נפילתה של ביובלאסט

ביובלאסט הוקמה על מגידו ב-2012 וכבר ב-2014 יצאה להנפקה בנאסד"ק במסגרתה גייסה 35 מיליון דולר לפי שווי של 156 מיליון דולר אחרי הכסף. המוצר המוביל שלה, Trehalose, נועד לטפל במחלות שרירים נדירות על ידי מניעת הצטברות של חלבונים לא תקינים בגוף.

זהו לא סיפור של כישלון צורב בניסוי קליני. החברה ביצעה מספר ניסויים קטנים, ללא קבוצת ביקורת, והשיגה בהם תוצאות סבירות. עם זאת, מסבירים גורמים שעקבו אחר ביובלאסט בתקופה פעילותה, החברה נתקלה בעיקר בקשיים של תרבות ארגונית ומימון.

המנכ"ל האמריקאי קולין פוסטר, שמונה לחברה ביקש לנהל אותה כחברת ביוטק בסדרי גודל אמריקאים, ושרף במהירות את 35 מיליון הדולר שהשיגה החברה בהנפקה, מבלי שיסופקו תוצאות קליניות דרמטיות. ביובלאסט לא הצליחה לגייס שוב הון בתקופה שהייתה גרועה לתחום הביוטק - בין סוף 2015 לתחילת 2016, והלכה ואיבדה את תשומת לב המשקיעים שהוצפו בחברות ביוטק צעירות אטרקטיביות בבורסה החל מ-2017.

ניסיון גיוס שביצעה ב-2017 לא צלח. מגידו לקחה שוב בעלות על ניהול החברה לפני מספר חודשים, במטרה למכור את פעילותה. העסקה הנוכחית נבחרה משם שהיא מקנה ערך לשלד, יחד עם פוטנציאל לתמורה מעסקה פוטנציאלית במוצר המקורי.

לדברי נוביק, החברות לא בחרו זו בזו בשל ישראליותן. "נבחנו שבע אפשרויות מיזוג שרק אחת מהן ישראלית, והיא הייתה הטובה ביותר", אמר. ייתכן כי העובדה שקל היה לנהל את המו"מ בארץ בין גורמים המכירים זה את זה, עזרה לתפור את העסקה החריגה יחסית.

תקוותה של אנלייבקס

אנלייבקס, שהוקמה במסגרת חברת הדסית ביו אחזקות הנסחרת בתל אביב ואיגדה בזמנו מספר טכנולוגיות רפואיות של בית החולים הדסה, פיתחה טכנולוגיה למניעת תגובת יתר קטלנית של מערכת החיסון, במקרים כמו ספסיס (תגובה קטלנית לזיהום) ו-GVHD (תגובה חיסונית קטלנית בעקבות השתלת מח עצם).

נוביק מסביר כי "תגובת יתר חיסונית נוצרת בגוף כמו הוריקן שקשה לעצור אותו, והיא שמובילה בסופו של דבר למוות מזיהום או מהשתלת עצם. ניתן להציל חיים אם מרסנים את התגובה של הגוף. מתברר כי התאים שמאתחלים את התגובה ומבקרים את עוצמתה, הם גם אותם התאים שמסלקים את ה'גוויות' של התאים המתים אחרי סיום התהליך הדלקתי (הם נקראים מקרופגים או תאים דנטריטיים). איך הם יודעים מתי להפסיק? אחרי שהם 'אכלו' מספיק תאים מתים או גוססים, הם מבינים שהמלחמה צריכה להיגמר.

"מה שאנחנו עושים הוא להחדיר לגוף באופן מלאכותי תאים גוססים, ואז המקרופגים אוכלים אותם ושולחים למערכת החיסון סימנים מרגיעים".

המוצר עבר בהצלחה ניסוי שלב IIa ב-GVHD ועומד להיכנס לשני ניסויים נוספים במהלך 2019.