תע"א על סף עסקה למכירת לווייני ריגול לחברה אמריקאית במאות מיליוני ד'

חדשות טובות למפעל הלוויינים של התעשייה האווירית לאחר שנתיים קשות: חברת הביון האמריקאית XpressSAR חתמה על מזכר הבנות עם תע"א לרכישת שלושה לווייני ריגול

לוויין מסוג TecSAR  המבוסס על מכ"ם/ צילומים והדמיה : התעשיה האוירית
לוויין מסוג TecSAR המבוסס על מכ"ם/ צילומים והדמיה : התעשיה האוירית

התעשייה האווירית (תע"א) וחברת הביון האמריקאית XpressSAR חתמו על מזכר הבנות שלפיו החברה מארה"ב תרכוש מתע"א של שלושה לווייני תצפית מתקדמים העובדים בצורה מותאמת. זאת, לאחר שבמהלך השנתיים האחרונות תע"א עלתה לכותרות בהקשר של משבר חמור בתעשיית לווייני התקשורת שלה, ובעקבות הפיצוץ בלוויין עמוס 6 זמן קצר טרם שיגורו לחלל וכן ההחלטה של חלל תקשורת לבחור בחברה אמריקאית לבנות את הלוויין העתידי שלה. 

מדובר בלוויינים מסוג TecSAR, המבוססים על מכ"ם ומאפשרים איסוף מודיעין בכל שעות היממה, גם בתנאי עננות או סופות חול - מצבים המקשים על איסוף מודיעין באמצעות לווייני ביון אופטיים.

ההיקף הכספי הצפוי של עסקת הלוויינים המתגבשת מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים. ההסכם כולל אופציה לאספקה של לוויין נוסף, רביעי, שיצטרף לקונסטלציית הלוויינים שבכוונת XpressSAR להפעיל.

לפי מזכר ההבנות שנחתם בתחילת השבוע בארה"ב, תע"א תייצר את הלוויינים במפעל חלל שביהוד ותעניק לחברה האמריקאית שירותים תומכים לשיגורם לחלל, הצבת הלוויינים במסלול שייקבע להם, תמיכה בתחנות הקרקע שבהן יתקבלו התוצרים ועוד וזאת עד להפעלתם המבצעית המלאה.

הלוויינים, שמשקלו של כל אחד מהם עומד על כ-370 קילו, ישוגרו יחדיו לחלל ויפעלו במסלול קבוע שמקיף את כדור הארץ, באופן שיבטיח כיסוי רציף ובתדירות גבוהה של תאי שטח שבהם החברה המפעילה מתעניינת.

עם החתימה על מזכר ההבנות XpressSAR צפויה לפתוח בגיוס הון כדי לאפשר את מימון רכש הלוויינים ולהוציא את העסקה עם תע"א לפועל. בתע"א אמרו היום ל"גלובס" כי עם ביצוע העסקה, XpressSAR תהיה חברה שתספק שירותי הדמיות שמבוססים על טכנולוגיית Synthetic Aperture Radar (SAR), המאפשרת קבלת תוצרים ברזולוציה גבוהה ללקוחות ממשלתיים ומסחריים ברחבי העולם.

XpressSAR הוקמה ב-2013 וקיימה הליכים ממושכים לקראת התקשרות עם חברה שתייצר עבורה את הלוויינים שבאמצעותם היא תספק את שירותיה. תחילה, היא התקשרה עם יצרנית אירופאית ובהמשך חזרה בה מההחלטה ובחרה לקיים משא ומתן עם תע"א שהוביל לחתימה על מזכר ההבנות החדש. "עשינו תהליך ארוך של סקירת פתרונות שונים שהשוק מציע, ואנחנו שמחים של שיתוף הפעולה עם תע"א, שמציעה מערכת מודיעין מושלמת באמצעות לווייני SAR", אמר היום מנכ"ל XpressSAR, וולפגנג בידרמן, "היכולות הטכנולוגיות המתקדמות והמוכחות של לוויינים אלה יאפשרו לנו לספק ללקוחותינו בעתידיים את המוצרים המודיעיניים האיכותיים ביותר".

טכנולוגיית SAR נחשבת לחוד החנית של לווייני הביון: בשונה מלווייני ביון אופטיים שמספקים צילומים, לוויינים הפועלים בטכנולוגיית SAR מזהים עצמים שקשה לזהות באמצעות לוויינים אופטיים, כמו עצמים מתכתיים ומבעד לעננים, סופות אבק, בתנאי חשיכה ועוד. בכוחם לספק מעקב אחר נקודת עניין כלשהי לאורך כל שעות היממה. "היכולות האלה מענייניות מאוד ארגונים וגופים שפועלים בתחום המודיעין והן כוללות יכולת זיהוי של שינויים בתוואי הקרקע, הגעה של כלי רכב לנקודה מסוימת וכל אלה באופן אוטומטי", אמר מנהל מפעל חלל של תע"א, עופר דורון.

לדברי דורון, הפעלת קונסטלציה של 3-4 לווייני תצפית בו-זמנית, כפי שמתכננת XpressSAR האמריקאית, תאפשר כיסוי הדוק ובתדירות גבוהה יותר של תא שטח שמעורר עניין בקרב הלקוחות של החברה.

לווייני TecSAR של תע"א נחשבים קטנים באופן משמעותי לעומת לווייני תצפית בקטגוריה זו, באופן שמשווה להם יכולות לאספקת תוצרים במהירות וזאת, בין השאר בזכות יכולות תמרון גבוהות בחלל.

סמנכ"ל תע"א ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בחברה, בועז לוי הביע היום שביעות רצון מהסכם ההבנות עם החברה האמריקאית ואמר כי הוא מבטא את ההכרה ביכולותיה הטכנולוגיות של החברה, ואת החדשנות והיזמות השיווקית של XpressSAR באספקה של שירותים בתחום זה.

בשתי החברות לא התייחסו היום ללוחות הזמנית לגיוס ההון הדרוש למימון תכנית הלוויינים החדשה, ועדיין לא ידוע מהיכן ישוגרו לחלל. עם זאת, שלושת הלוויינים צפויים להיות משוגרים יחדיו לחלל והם ימוקמו בנקודות שמיים שונות ויפעלו באופן מתוזמן, כך שיחלפו בתוך פרקי זמן קצרים מעל מטרות ונקודות עניין שונות.

תע"א יצרה בעבר לווייני TecSAR עבור מערכת הביטחון בישראל וב-2008 היא שיגרה לחלל לוויין ראשון מסוג זה, שכונה אופק 8. גם הלוויין אופק 10 ששוגר לחלל מבסיס פלמחים מבוסס על טכנולוגיה זו.

מסע בין לוויינים

בתחילת ספטמבר 2016 התפוצץ הלוויין עמוס 6, זמן קצר טרם שיגורו לחלל באתר של חברת ספייס-איקס בארה"ב. מדובר בלוויין תקשורת שיצרה התע"א עבור חלל תקשורת.

הפיצוץ בארה"ב העלה לסדר היום את המשבר החריף בתעשיית לווייני התקשורת, להקמת ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד המדע ולדיונים קדחתניים במשרדי האוצר והתקשורת בניסיון לשמר על יכולות בתחום לווייני התקשורת בישראל, וזאת בעקבות איומים מצד התע"א כי תסגור את פעילותה בתחום זה.

ברקע הדברים חלל ניסתה להתקשר עם חברה אמריקאית שתייצר עבורה את לוויין התקשורת העתיד, אך באחרונה גובש מודל שלפיו המדינה וחלל ישתתפו במימון רכש של לוויין תקשורת מתע"א, אף שמחירו גבוה ממחיר של לוויין המיוצר בחו"ל.

בעוד שתעשיית לווייני התקשורת בישראל נאבקת על קיומה, תחום לווייני הריגול, שמיועדים לשימושים ביטחוניים, פורח בתע"א: שם, מסרבים לחשוף כמה לוויינים מפותחים או מיוצרים כעת במפעל החלל שלה, אך אומרים כי יש כמה וכמה כאלה. מדובר בלוויינים אופטיים ובלוויינים מכ"מים שנמצאים בשלבי פיתוח ויצור.

בשונה מלוויין תקשורת, שמוצבים בנקודת שמים קבועה ובגובה של כ-36 אלף קילומטר ומאפשרים העברת שידורים, לווייני ביון מקיפים את כדור הארץ בגובה של כ500-600 קילומטר.

המחיר הממוצע של לוויין תצפית כזה הוא בין 180 ל-200 מיליון דולר. מחיר של לוויין תקשורת, כמו עמוס 6 שהושמד זמן קצר טרם שיגורו לחלל היה כ-240 מיליון דולר.